100 nejvíce navštěvovaných webů

  • 24
Je angličtina stále internetovým jazykem číslo jedna? Které stránky se umístily v TOP 10 nejnavštěvovanějších webů na světě? Internet začíná ovládat korejština, japonština a čínština.

V obecném povědomí stále převládá domněnka, že internetovým jazykem číslo jedna je jednoznačně angličtina. Pokud se ale pokusíme objektivně zhodnotit situaci, zjistíme, že angličtina již před delší dobou své výsadní postavení ztratila a rozdíly se nadále prohlubují. Přemýšlíte o potenciálu korejského či japonského internetu?

Bere vítěz vše?

Ještě před dvěma lety by nikoho nenapadlo uvažovat, zda některý světový jazyk do budoucna může na internetu trumfnout angličtinu. Dnes se poměry vyjasnily a teprve se začíná ukazovat, nakolik čínské obyvatelstvo, byť se značně omezenými možnostmi přístupu k internetu, dokáže zamávat statistikami nejnavštěvovanějších internetových serverů. Pokud se totiž podíváme na první stovku, zjistíme, že hned 57 z nich poskytuje svůj obsah právě čínsky rozumícímu obyvatelstvu! Toto číslo však do budoucna není zdaleka konečné, protože zatímco situace na americko/evropském (nemluvě o korejském a japonském) internetu se víceméně již ustálila a indický se vesměs ztotožnil s anglickým, v Číně počet uživatelů internetu stále roste raketovou křivkou. Za masivní expanzi čínského internetu hovoří i skutečnost, že průměrný čínský uživatel je mnohem aktivnější a, řekněme, poslušnější než občasný americko/evropský surfař.

Na druhou stranu situace není zdaleka tak bezvýchodná a angličtina zastává na internetu stále nezastupitelnou roli univerzálního komunikační média a vytváří internacionální most. Ostatně takřka třetina, přesněji 30 anglicky psaných webů je mezi prvním stem těch nejnavštěvovanějších a navíc v bezprostředně prvních pozicích jazyk Shakespearův stále vede a patří mu jak zlatá, tak stříbrná medaile za Yahoo a MSN.

Z dalších jazyků má na internetu své místo i korejština se sedmi weby a rodnou řečí Japonců je psána dvacetina nejnavštěvovanějších serverů, tedy pět. Španělština představuje pátý a poslední jazyk, kterým je psán alespoň jeden ze sta prvních webů, v tomto případě právě jeden; španělská verze Googlu. Takto velkému počtu návštěvníků vděčí google.es obyvatelům latinské Ameriky, kde internetový potenciál populace zatím zůstává nevyužit ještě víc než v Číně.

Pokud se přesuneme k obsahové složce webů, pak dominantní postavení získávají informačně zpravodajské portály, které se systémem poptávky vyvinuly jak z konvenčních portálů tak z čistě zpravodajských serverů, i když jeden právě takový si stále drží své místo: CNN. Na druhém křídle pak stojí skupina samotných vyhledávačů. Svou pozici znají i ekonomicky vysoce aktivní internetové obchody a uživatelé nezapomínají ani na servery, které jim poskytují veskrze bezplatný prostor na internetu, ať už k úschově dat, osobních prezentací nebo přímo weblogů.

Google, Yahoo... klasika

Některým službám se dostává ze strany uživatelů takové oblíbenosti, že si v první stovce našly místo hned v několika jazykových, eventuálně místních mutacích. Mezi těmito službami si zachovává první místo fulltextový vyhledávač Google, jehož šest verzí se dostalo do první stovky; kromě té mezinárodní (americké) s celkově čtvrtým umístěním co do počtu návštěv je to japonská, britská, již zmiňovaná španělská, kanadská a hongkongská - přestože Hongkong je oficiálně již součástí Číny, hongkongská toplevel doména hk stále běží. Hned pětinásobně se se svými stránkami zařadil Microsoft. Umístění získal jednak 3x za svůj portál MSN s oblíbeným vyhledávačem a službami (mezinárodní - celkově druhé místo, japonská a opět hongkongská verze), potom za svoji oficiální firemní prezentaci na microsoft.com - mimochodem právě na tuto stránku je směřováno nejvíce odkazů z celého internetu - přes dva miliony - a nakonec za svou službu .NET Passport. 3 pozice uzmul čínský oblíbený informační server sina; ryze čínskou verzi (celkově na třetím místě) následují hongkongská a mezinárodní, přesto ve výchozím nastavení čínsky psaná verze. Dvakrát se umístil internetový kolos Yahoo, který kromě yahoo.com (celosvětově nejnavštěvovanější stránka!) zaznamenává razantní návštěvnost i na japonské doméně yahoo.co.jp. Společně s Yahoo vyzískaly dvojí umístění i vyhledávač Lycos a internetový obchod EBay. V prvním případě dokonce co návštěvnosti předčila čínská verze vyhledávače lycos.com.cn mateřskou verzi Lycos a následně se zcela odštěpila na adresu myrice.com do patřičně pozměněné podoby. U EBay k žádným revolucím, aby se do první stovky dostala i čistě britská mutace webu, docházet nemuselo.

TOP10

Na závěr nezbývá než shrnout pořadí alespoň prvních deseti (kvůli datové a obrazové náročnosti) celosvětově nejnavštěvovanějších webů a uvést, že čas potřebný pro vygenerování průměrné „top-visited“ stránky na straně serveru se pohybuje okolo dvou sekund.

1. www.yahoo.com - en

2. www.msn.com - en

3. www.sina.com.cn - cn

4. www.google.com - en

5. www.163.com - cn

6. www.sohu.com - cn

7. www.baidu.com - cn

8. www.3721.com - cn

9. www.yahoo.co.jp - jp

10. www.daum.net - kr

cn - čínsky, en - anglicky, jp - japonsky, kr - korejsky

Kompletní seznam nejnavštěvovanějších webů, který byl vzat jako hlavní poklad pro tento článek, naleznete i se statistikami přístupů na serveru alexa.com.


Témata: CNN, Google+, software