Málokterý výrobek se stane důležitým tématem ještě před uvedením na trh. Firma Apple ale svoje produkty umí zahalit aurou takřka posvátné úcty. A to spolu s vyšší pozorností médií znamená i větší množství vtípků, které kolují po internetu.
Mnohé z těchto fórků si utahují ze jména iPad, z jeho podobnosti s iPodem Touch, z chybějících funkcí či ze stylu Applu. Z iPadu je zkrátka téma, které je dostatečně přístupné pro technické nadšence i laiky, a přitom jde o mediálně provařenou novinku, která je relativně aktuální. To ostatně oklikou ukazuje nejen na kvalitní marketing Applu, ale i na to, že iPad se skutečně může stát jakýmsi průkopníkem budoucího nástroje pro konzumaci médií všeho druhu.
iPad je jen zvětšený iPod Touch
Tato teze se objevuje ve vtipech asi nejčastěji. Ono je to ostatně to první, co většinu lidí při pohledu na Apple iPad napadne. A přestože cílení iPadu je výrazně odlišné od iPodu Touch, mnoho lidí na nich pravděpodobně bude mít nainstalované podobné aplikace. Lidé, kteří vědí, že si iPad kupovat nebudou, mají alespoň v ruce další trumfy, prostředek, jak smést téma iPad ze stolu.
Mnoho fanoušků bylo zklamáno tím, že iPad není skutečným MacBook tabletem, jak někteří spekulovali. Má stejný operační systém jako mobilní telefon iPhone, a tedy i podobné možnosti. To bylo pro ty, kteří čekali dotykový laptop bez klávesnice, mrzuté:
Vše o iPaduOčekávání - co bude tablet od Applu umět? (leden 2010) Jobs představil iPad novinářům Naše "hands-on" recenze: První dojmy z iPadu (multimédia, web...) Podrobná recenze a verdikt - pro koho se hodí iPad? Konkurenti iPadu: |
Představení magického iPadu - videoparodie
Když Apple uváděl iPad na trh, vydal také osmiminutové oficiální video, ve kterém klíčoví zaměstnanci a vývojáři popisují nové zařízení jako magickou vizi budoucnosti: "Víte, je to pravda: když nějaký produkt přesáhne vaši schopnost pochopit, jak funguje, stává se jaksi magickým. A právě iPad je takto magický," rozplývá se Jony Ive, viceprezident Applu. "Je těžké pochopit, jak něco tak jednoduchého, tenkého a lehkého může být tak výkonné..."
Není asi potřeba zdůrazňovat, že toto profesionální, poeticky-patetické video se dočkalo parodií. Napřed šlo pouze o předabování původního videa: "Když nějaký produkt přesáhne vaši schopnost pochopit, proč byste si jej měli koupit, pak se skutečně stává idiotským. A právě pro idioty je iPad určený. Je těžké pochopit, jak může něco většího a tlustšího, než je iPhone, dělat přesně to samé, co iPhone."
Pak už přišly profesionálnější parodie: "Když nějaký produkt přesáhne vaši schopnost pochopit, jak funguje, stává se jaksi magickým. A právě iPod Touch... do @#$%, nechtěl jsem říct iPod Touch...", utahuje si herec z podobnosti iPadu právě s dotekovým iPodem.
Podle mého nejpropracovanější parodii ale přinesli pánové z CollegeHumor. Použili stejnou formu videa, ale chválí iPad nikoli za jeho technickou dokonalost, ale za to, že jim, jakožto humoristům, přinesl tolik možností, jak si z něj utahovat: "Když se objeví produkt, u něhož je studnice vtipů prakticky bezedná, stává se jaksi magickým."
-
na parodii se podívejte na stránkách CollegeHumor nebo na YouTube
"Nemusím psát vtipy o iPadu, iPad si prakticky dělá legraci sám ze sebe. Je to nádherné," perlí Amir Blumenfeld.
Srovnání iPadu s "konkurencí"
Jednoduchým formátem pro utahování si z iPadu je srovnání nového přístroje se známou konkurencí. Objevují se zde stále stejná témata a nedostatky: chybějící multitasking, chybějící USB konektor, chybějící kamerka, chybějící podpora Adobe Flash.
iPad vtípky - srovnání s melounem patří k těm nejabsurdnějším. Podotkněme, že je srovnávána WiFi verze iPadu, ta 3G totiž obsahuje GPS. Také absence USB portů a čteček karet je částečně vyřešena příslušenstvím.
Ne všechna tato srovnání jsou vtipná, neřkuli validní, ale jde zkrátka o snadný a relativně virální způsob, jak si z iPadu utahovat.
iPad zní Američanům jako značka intimní hygieny
I seriózní komentátoři se podivovali, že Apple zvolil jméno iPad, navzdory této parodii Mad Tv z roku 2007 (tedy více jak dva roky před uvedením iPadu). Ano, přirovnání iPadu k intimkám se stalo jedním z rozšířených přístupů, ačkoli obvykle nejsou výsledky příliš kreativní.
Chybí podpora Flashe
Často citovaná nevýhoda - v Safari na iPadu si neprohlédnete stránky využívající Flash. Takže neuvidíte např. některá videa, multimediální stránky, ale ani další interaktivní a funkční prvky.
Apple iPad nabízí zajímavou platformu pro čtení komiksů. Steve Jobs tedy jednotlivým komiksovým superhrdinům ukazuje nové zařízení, které je zachrání. Jen jeden z nich má smůlu a do iPadu se nepodívá.
Apple namísto Flashe prosazuje HTML5 standard, nicméně v současné době jsme teprve na začátku této bitvy. Adobe prosazuje svůj Flash, Google jej částečně podporuje, zároveň ale podporuje i HTML5, Microsoft také vynakládá nemalé úsilí na implementaci HTML5, nejradši by ale asi prosadil více svůj Silverlight.
Konzumace vs. kreativita
Na iPadu, a vůbec na internetu, spolu ale bojují i obecnější koncepty. Osobně to nazývám "konzumace vs. kreativita". Jde o to, jak vzniká obsah na internetu: je původní, jde o neustálé odkazování a remixování, nebo jde jenom o hodnocení? Podle mediocentrických teorií je dominantní médium do značné míry odpovědné za priority ve společnosti. Takže pokud je iPad budoucností konzumace médií, co to znamená? Je to zařízení ideální pro individuální, povětšinou pasivní konzumaci médií. Chybí hardwarová klávesnice a porty pro snadný import, naopak procházení multimédií je zde takřka dokonalé. Výsledkem je zařízení, které povzbuzuje ke konzumaci a rychlé komunikaci, a naopak odrazuje od tvorby. Zda se prosadí, a co to bude znamenat, to zatím vědí jen autoři komiksů...