Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


3D animace umí úžasně vyprávět, ta česká ale spí, říká expert z Disney

aktualizováno 
Podle Isaaca Kerlowa ze společnosti Disney dává animace lidem nové možnosti se vyjádřit. Češi ale prý zatím nedokázali navázat na svoji mistrovskou animátorskou tradici.

Isaac V. Kerlow ze společnosti Disney věří, že v České republice je velký potenciál pro 3D animaci. Na obrázku je záběr z Geri's Game, oskarového animovaného kraťasu firmy Pixar. | foto: Pixar (c)

Animované filmy už dávno nejsou výjimečnou událostí. Do kin jich ročně přicházejí desítky. Přesto je 3D animace stále ještě poměrně novou formou komunikace, která je spojená spíše s technikou. Profesionálové ale vidí přínos 3D animovaných filmů i jinde.

Do Prahy tento měsíc opět zavítá Isaac Kerlow, zkušený animátor, režisér, producent a profesor na Pratt Institute. S námi si povídal o trendech ve 3D animaci. V centru má být podle něj vždycky příběh. Isaac Kerlow se prakticky celou svou kariéru nachází v centru revoluce - od 80. let se věnuje animaci a sleduje ji tak prakticky od jejích počátků.

"Animace je naprosto odlišná od živých filmů, kde musíte naživo zahrát vše, co divák uvidí," říká Kerlow, který mezi lety 1997 a 2004 pracoval jako manager-kreativec pro společnost Disney. "Výhodou animace je, že máte dokonalou kontrolu nad výsledkem. Nad prostředím, nad postavami. Je snadné vytvořit fantazijní, fiktivní prostředí. To se mi líbí. Můžete vytvořit vlastní svět, úplně od znova. Vy určíte pravidla, zákony i možnosti postav."

Na "vyprávění příběhu" (story-telling) se Kerlow specializuje. Učí na prestižním Pratt Institute v New Yorku a je autorem jedné z prvních učebnic týkající se 3D animace. Setkat se s ním mohli i čeští animátoři, kterým na loňském workshopu vysvětloval například úskalí nezávislých animovaných filmů.

Tento měsíc se do Prahy vrací jako moderátor dalšího workshopu, Anomalia, věnovaného 3D animaci (29. - 30. října). Kromě toho bude 3. listopadu moderovat veřejně přístupný festival evropských animovaných filmů. Isaac Kerlow věří, že v Česku je pro 3D animaci velký potenciál, jen se podle něj ztratila návaznost na klasickou českou animaci, na staré mistry.

K čemu slouží animátorům kraťasy?

Pixar je proslavený svými krátkými animovanými kraťasy ("shorts"). Jaký je účel, chcete-li, smysl těchto kraťasů?
Různí lidé samozřejmě točí tyto filmečky z různých důvodů. Někdy jde o testování nové technologie, tak to často dělá kupříkladu Pixar. Než novou techniku použijí v celovečerním filmu, otestují si ji na nějakém krátkém filmečku. Kupříkladu Geriho hra o staříkovi, který hraje sám se sebou šachy. Výborná ukázka spojení příběhu a technologie, poprávu oceňovaná. (Filmeček Geri's Game, oceněný Oskarem z roku 1997, napsal a režíroval v Pixaru působící Pražák Jan Pinkava - pozn. red.)

Dalším důvodem, proč dělat kraťasy, jsou animátorské experimenty. Když mají animátoři trochu volného času, je dobré, když dělají, co je baví.

Jaký je váš oblíbený, nebo něčím revoluční kraťas?
Asi nejoblíbenější od Pixaru je kraťas jménem Knick Knack. Jde o příběh sněhuláka uvězněného ve skleněné kouli. Chce uniknout z vězení, zkouší všechno možné, ale nic nefunguje. Nakonec dojde k pádu, pak se zdá, že se dostane ven, vypadá to pro něj nadějně, ale úplný konec mu to zase zhatí a zase žádnou neuloví.

Je to klasická ukázka krátkého a dobře vyprávěného příběhu. Když se zpětně podíváme na tu technologii, je to, dalo by se říci, jednoduché rendrování, nic světoborného. Tehdy to pochopitelně tak jednoduché nebylo… Pro mne je ale jádrem každého filmu příběh, který vypráví, a to vyprávění je tu bezchybné. Právě jsem lidem na workshopu ukazoval filmeček Ryan. Velmi neobvyklá kombinace fikce, dokumentu a komedie. Fantazijní a velmi kreativní.

Jaké jsou při vyprávění příběhu výhody animace?
3D animace je v tomto velmi podobná té klasické animaci, přinejmenším z pohledu vyprávění příběhu. Animace je naprosto odlišná od živých filmů, kde musíte naživo zahrát vše, co divák uvidí. Samozřejmě, že dnešní natáčení je zase něco trochu jiného, můžete natočit jen komplementární části a pak je poskládat. Natáčení filmů se tak vlastně animaci docela přiblížilo. Stačí se podívat na Pána prstenů – polovina je animovaná a většina je z něčeho poskládaná, ale vůbec nám to tak nepřijde.

Isaac V. Kerlow

Výhodou animace je, že máte dokonalou kontrolu nad výsledkem. Nad prostředím, nad postavami… Je snadné vytvořit fantazijní, fiktivní prostředí. To se mi líbí. Můžete vytvořit vlastní svět, úplně od znova. Vy určíte pravidla, zákony i možnosti postav. Je to umělecká práce, to se mi na tom jako studentovi umění líbí.

Takže si nemyslíte, že cílem 3D animace je co nejrealističtěji napodobit náš svět?
Hyperrealistické věci se tomu někdy říká. Já bych řekl, že je zajímavé to kombinovat. To je pro mne na animaci to nejzajímavější: můžete vytvořit velice realistické loutky, které se ale budou chovat lidsky. Takže sice simulujete realitu, ale zároveň vytváříte něco, co v realitě neexistuje. Toy Story je výborná ukázka.

Můžete film renderovat tak, aby vypadal realisticky, i tak, aby vypadal nereálně. Třeba takový polský kraťas Ark. Všechny postavy vypadají jako v tradiční české animaci (stop-motion animation), ale jde o realistické referování.

Česká animace má tradici, potřebuje impuls

Jsem rád, že jste zmínil stop-motion animaci...
V České republice máte fascinující možnost navázat na klasické mistry animátory. Česká tradice je úžasná a doufám, že si to čeští mladí animátoři uvědomí, a že to využijí v syntéze s novou technologií. Těžko se mi věří, že by tahle nádherná tradice mohla jen tak vyprchat. Všichni mladí čeští tvůrci ty filmy viděli, ale nějak v tom nepokračují. Doufám, že někdo přijde na to, jak ji oživit.

Proč myslíte, že tomu tak je?
Nejsem expert na českou animaci, tak možná říkám nějakou hloupost. Myslím, že se nějakým způsobem přerušila výuka animace. Neznám podrobnosti, ale myslím, že když staří mistři přestali tvořit, neměl je kdo nahradit.

Nemyslím, že s tím má co dělat konec komunismu. Jiné země na tom byly podobně, ale animátorská tradice tam pokračovala, nebo dokonce vznikla. Myslím, že se tu něco ztratilo. Možná nějaké dotace, které předtím byly a nyní nejsou. Nezáleží, co se stalo, záleží na tom, jak z toho ven. Podle mého je potřeba učit mladé animátory nových technologiím, ale pak je nechat dělat, co chtějí. Nemá cenu nutit je do toho, aby navazovali na klasickou školu české animace. To by nefungovalo. Stejně si myslím, že jejich inspirace bude pocházet i od starých českých mistrů. Je to jen otázka péče o českou animovanou produkci.

Za dvacet let ušla 3D animace obrovský kus cesty

Oskary za animované filmy

Od roku 2001 uděluje Americká akademie filmových umění a věd také ceny za nejlepší celovečerní animovaný film.

Shrek (DreamWorks)

Cesta do Fantazie (Toho&Disney)

Hledá se Nemo (Pixar)

Úžasňákovi (Pixar&Disney)

Wallace&Gromit: Prokletí králíkodlaka (Aardman&DreamWorks)

Happy Feet (WB)

Ratatouille (Pixar&Disney)

WALL-E (Pixar&Disney)

Povězte nám o svém prvním projektu…
V osmdesátých letech jsme začali dělat animované sekvence pro videohry. Nevím už, co bylo první, ale určitě to byly tyhle staré hry na Atari. To už je opravdu dávno…

Technika byla velmi omezená, ale stejně jste museli zajistit, aby věci vypadaly dobře. Byla to velká výzva, z dnešního pohledu to byl úplně jiný svět.

Když děláte na projektu dnes, využíváte k tomu hodně věcí z reálného světa? Kreslíte si, modelujete s plastelínou apod.?
Ano, hodně kreslím. Vše, co dělám, začíná kresbou. Myslím, že kreslení je jako psaní, je to základní dovednost, jako třeba čtení. Myslím, že každý by se měl naučit číst, psát a kreslit. Kreslení není jen umělecký prostředek, ale také prostředek komunikace. Kreslím každý den. A někdy vytvářím malé modely, jen tak, nebo abych někomu vysvětlil, co mám přesně na mysli.

Když se vám zdají sny, jsou animované?
Ne, to přímo ne. Ale nepostrádají speciální efekty. (smích) Když děláte na projektu ve dne v noci, kdyby se vám o něm ještě zdálo, to by byla noční můra.

Co kdybyste se najednou probudil a musel jste znovu pracovat s vybavením z roku 1989… Co byste nejvíce postrádal?
To by se mi nelíbilo. Postrádal bych všechno. Osmdesátá léta, to byla pro 3D animaci doba kamenná. Bylo to doslova úmorné. Nebylo to zábavné. Tak třeba modelování. V dnešní době můžete modelovat způsobem prakticky totožným s modelováním v reálném světě. Vytvoříte kouli, pak do ní šťouchnete tady, roztáhnete támhle, počítač vše dopočítá, za pět minut můžete mít základ pro hlavu. Dá se použít myš nebo tablet.

V osmdesátých letech jsme museli dělat výhradně s čísly. Osa x, osa y, osa z. Museli jsme si to kreslit na papír, dělat si grafy… Takhle se ztrácelo spoustu času. Tou hlavou bychom strávili dva nebo tři dny. Po tom se mi nestýská.

A co se změnilo za posledních deset let? Protože v roce 1999 už vybavení bylo mnohem lepší, že?
Ano, koncem devadesátých let už se práce značně zjednodušila a možnosti rozšířily. Pro mne je třeba velkou změnou za posledních deset let, že veškeré potřebné nástroje pro mou práci mám v notebooku. S notebookem můžu jet kamkoli po světě a mít s sebou celou svoji dílnu. Kdekoli můžete dělat cokoli: modelování, animaci, kompozici, zvuk, storyboardy, kreslení, cokoli chcete. S digitálními fotoaparáty, internetem… To jsme v 90. letech neměli, i když se tyto věci začínaly objevovat. Teď ale fungují.

Jaký notebook používáte?
Mám Apple, MacBook Pro. A pro různé projekty si někdy pořizuji různé notebooky. Jedním důvodem je přehlednost, věci se mi nemíchají. Chráním se tím také před případnou ztrátou nebo selháním zálohy.

Isaac V. Kerlow

Animování je náročné na místo na disku, ale není to tak strašné. Dnes pořídíte bez problémů terabajtový disk, takže si akorát musíte vytvořit způsob práce, jak se ve vlastních datech neztratit, jak je uspořádat.

Animovaný film vs. reálný film

Jaký je podle vás rozdíl mezi klasickým animovaným a 3D animovaným filmem?
Začal bych takhle: základním vyjadřovacím prostředkem je pro mne tužka. Ani nepoužívám ke kreslení tablet, raději věci nakreslím na papír a naskenuji, neztratí se mi tak jemné detaily. Takže je to nejrychlejší způsob, jak v krátkém čase vytvořit něco krásného.

Trojrozměrná animace je mnohem komplexnější, vyžaduje více času, přípravu, prostředků. Jsou to zkrátka odlišné formy. Je to jako hrát na housle a na piano – strunné nástroje, ale zcela naprosto odlišné.

Isaac V. Kerlow

Každá animace se samozřejmě dá udělat nákladně. I dvourozměrná animace může být velice drahá. Když jsme dělali Lvího králé, to byl neuvěřitelně drahý film. Většina toho filmu je ručně nakreslená. Vybarvili jsme ho digitálně, a také je tam několik zvláštních efektů, třeba když lvíček utíká před ostatními zvířaty, to je dokonce 3D animace. Ale bylo to zkrátka velmi drahé.

3D animace podle mého nemusí být vždycky extrémně nákladná. Ale ano, musíte koupit počítač, musíte koupit software, tužka a papír rozhodně nepostačí. Ale v důsledku je stejně nejdražší práce – kolik času strávíte na projektu.

Slyšel jsem, že v Indii nebo Číně je produkce 3D filmu výrazně levnější, než v USA a západních zemích, je to pravda?
V animaci, jako kdekoli jinde, jsou různé úrovně kvality. Kalhoty můžete koupit za 3 eura nebo 300 eur, ale liší se kvalitou. V Hollywoodu je tradice velmi, velmi vysoké kvality produkce. To znamená více lidí, více času, a velké množství oprav, oprav a zase oprav. Proto jsou podle mého filmy Pixaru tak dobré – oni zkrátka tu kterou věc dělají znovu a znovu a znovu, až je dokonalá.

A to není levné. Mohli by to udělat jen jednou a u toho by to zůstalo. To je odlišnost v přístupu, která se nutně projeví i na rozpočtu. Není to jen Indie a Čína, kdekoli jsou studia, která jedou na "první dobrou", vyrenderují to jednou a hotovo. Nejde o to, kde jste, ale jaká je vaše filosofie a přístup.

V Číně a Indii se hodně outsourcuje levná animace. Ale to neznamená, že je dobrá. Zlepšuje se to, ale se stoupající kvalitou stoupá i cena.

Využíváte při animaci hodně reálných lidí nebo reálných záběrů?
Rozhodně používám hodně referenčního materiálu. Animátoři si třeba hodně věcí zkoušejí před zrcadlem. A pak si to natočíte a do detailů analyzujete. Myslím, že je to dobré, podporuji to.

Neslouží to pak jen jako inspirace, ale i k rotoscopingu, technice sloužící třeba pro přirozený převod pohybu do jednotlivých fází. Další animátoři používají motion capture. Taky výborná věc. Na 3D animaci se mi líbí ta pestrost a flexibilita – můžete zkombinovat tradiční postupy, moderní motion capture a skončit s výborným filmem. Třeba Monster House od Sony, tam kombinují motion capture a key frame 3D animation. A vypadá skvěle.

Myslím, že starší generace animátorů má předsudky vůči moderním technologiím. Myslí si, že co není děláno ručně je jaksi podřadné. Respektuji jejich názor, ale myslím, že je svým způsobem zastaralý. Dnes totiž technologie nabízí mnoho možností – proč je nevyužít?

Mladší generace – a tam počítám i sebe, i když nejsem až tak mladý – využívá to, co má k dispozici. Takže se domnívám, že předsudky proti moderním technologiím už vyšly z módy, a musíme se posunout za ně. Když se vám to nelíbí, v pořádku, veďte si studio staromódním způsobem, ale myslím, že mladí lidé by měli být povzbuzeni k tomu, aby tradici kombinovali s novými technologiemi.

Třeba jako Tim Burton?
Přesně tak. Je to režisér, který dělá krásné filmy. Když chce použít techniku, tak ji použije, jindy se bez ní obejde. Tak to má být.

Příběh v animaci

Říkáte, že animace má vyprávět příběh. Ale asi ne každý příběh jde na plátno dostat prostřednictvím 3D animace, že?
Zajímavá otázka… Myslím, že fantasy je typickým příkladem příběhu, který se bez 3D animace dá jen těžko vyprávět. Můžete vlastně stvořit celý svět od základů. Fantasy, Sci-Fi, komedie… I drama se dá prostřednictvím 3D animace vytvořit, ale je to už náročnější. A třeba dělat rodinné drama prostřednictvím 3D animace, tam už bych se ptal, co k tomu autory vedlo. To by byl tak trochu nesmysl. Ale neříkám, že to nejde, jen to zatím nikdo neudělal.

Film Beowulf, to je ukázka historického dramatu vyprávěného prostřednictvím 3D animace. Když jsem se na něj šel podívat, čekal jsem něco příšerného. Ale po shlédnutí jsem si říkal, není to špatné! Povedlo se jim najít způsob, jak podat historické drama skrze CG (computer graphics) a motion capture.

Takže filmový průmysl se vyvíjí, médium se vyvíjí. Co nefungovalo před pěti lety, nyní funguje. Musíme mít mysl otevřenou a čekat nečekané, je to vzrušující.

Říkáte, že naanimovat lze cokoli, co si dokážete představit. Stalo se vám už, že výsledek dokonce překonal vaši představivost?
Nikdy. (směje se) Moje představivost je pořád ta nejlepší zobrazovací technika, jakou znám. Představivost je rychlá, mocná, komplexní, propracovaná, zdarma, v reálném čase. Není nic lepšího, než lidský mozek.

Můžete si třeba hrát s tím, že všechnu vodu zaměníte za med, nebo všechny mraky za plameny, ne?
Ne, tak jednoduché to není. Můžete přehazovat barvy, ale to můžete i s fotografiemi. To nic neznamená. Pokud byste chtěli zaměnit oblaka za plameny, znamená to hodně práce. Jde to, to jistě, ale dá to zabrat. To si musí lidé uvědomit, to je také jeden z důvodů, proč jsou animované filmy hodně drahé. Možné je všechno, ale je třeba odhadnout, zda za to výsledek stojí.

Co byla z animátorského hlediska zatím největší výzva?
Obvykle jsou to běžné, praktické výzvy. Rozpočet, lidské zdroje a tak. Máte omezené prostředky na to uskutečnit vaši fantazii. Takže čím větší je rozpočet, tím lepší animátoři, počítače, software. Některá studia se snaží být stoprocentně realistická. Ano, to je velká výzva, to uznávám. Protože aby něco bylo zcela realistické… O to mi ale obvykle nejde. Nechci, aby byly animované věci zcela realistické, to není můj styl. Pak člověk řeší maličkosti, a já raději vynakládám energii na řešení větších problémů. Je důležité najít kompromis.

Co byste vzkázal českým animátorům?
Rád bych, aby Češi zase našli způsob, jak se stát vůdčí kreativní silou v animaci. Máte tu obrovskou tradici, a nechápu, proč se na tom dále nestaví. Je tu tradice na mnoha úrovních: tradice kulturně-historická, tradice staré animátorské školy... Češi mají zvláštní styl uvažování, zvláštní fantazii, líbí se mi.

A také z ekonomického pohledu může být animátorský "průmysl" pro vaši zemi prospěšný. Mnoho menších zemí, ekonomicky podobných České republice, už tuto příležitost naplno využívají. Měli byste si uvědomit, že animace je úžasná věc. Vláda by to měla podporovat – podporovat mladé umělce. Protože v důsledku z toho těží celá společnost.

Isaac V. Kerlow na workshopu o vyprávění příběhu

Isaac V. Kerlow na workshopu o vyprávění příběhu. Další workshop, Anomalia, bude moderovat v Praze na konci října 2009.

Pro zájemce o 3D animaci

Na mezinárodní konferenci Anomalia  (video pozvánka)navazuje 3. listopadu i festival s projekcí evropských 3D filmů, u každého se diváci dozvědí i podrobnosti ze zákulisí každého z nich.

Snarx-Fx Paris (FR) - příběhy v moderní 3D reklamě

Les Gobelins (FR) - Oktapodi, krátký film nominovaný na Oskara

Happy FlyFish (DK) - o rizicích a výzvách nezávislé produkce

Platige (PL) - s krátkým filmem The Kinematograph

2K Czech (ČR) - s pohledem do zákulisí Mafie II.

3Bohemians (ČR /FR) - krátký 3D film

YouTube mi nevadí, ale pirátství mne štve

Jaký bude další krok v animaci?
Tak řekněme za takových deset let bude technicky opravdu snadné udělat celovečerní animovaný film. Ono už teď je to snadné, ale pořád to není jako hraný film. Pokud vám je dvacet a chcete natočit hraný film, prostě vezmete nějakou kameru, s přáteli natočíte scény, natočíte film. Není to nemožné.

Pokud dnes chcete natočit celovečerní animovaný film, není to tak jednoduché. Jistě, existují studia, i zde v ČR, která mají dva tři lidi, ale to je neobvyklé a trvá to strašlivě dlouho. Takže myslím, že za deset let to bude daleko snadnější, levnější, běžnější. Bude to další umělecká forma, se kterou budou všichni umět pracovat, studia budou umět filmy prodávat.

Co si myslíte o video serverech jako YouTube apod.? Nerozčiluje vás, když takto drahé filmy kolují na internetu a jsou zdarma ke stažení?
Myslím, že to není problém. Konkrétně YouTube. Navíc myslím, že časem začne YouTube mnohem více zpoplatňovat sledování videí, to je již dnes jasné. Teď je YouTube výborný, umožňuje lidem se vzdělávat. Když jste se před dvaceti lety chtěli podívat na nějaký kraťas od Pixaru, neměli jste šanci. Museli jste se s někým osobně znát, ten vám dal kopii, a to ještě na VHS. Takžee YouTube umožnil komukoli na světě, mladým i starým, sledovat skoro cokoli. Není to žádná závratná kvalita záznamu, alespoň obvykle, ale slouží to svému účelu.

A pokud chcete kvalitnější kopii, koupíte si ji na iTunes, nebo v obchodě na DVD. A myslím, že to je v pořádku. Co je podle mého problém, to jsou pirátské kopie. O YouTube nepřemýšlím jako i pirátské stránce. Ale skutečné pirátství, toho se obávám. Nevadí mi, když se někdo chce podívat na můj film v nízké kvalitě a zadarmo, jsem rád za jeho zájem. Ale když někdo může získat verzi ve vysoké kvalitě zadarmo, je to problém. Na čem pak mám vydělávat?

Vím, že mnoho lidí, kteří si nevydělávají tvorbou filmů, si myslí, že pirátství je v pořádku. Ale s tím nesouhlasím. Tvorba filmů mne živí a takto jsme okrádáni. Naštěstí jsou lidé už mnohem více obeznámeni s tím, že pirátství má svoje reálné dopady a není tak neškodné, jak se tváří.

Isaac V. Kerlow

Co si myslíte o automatizovaných animovaných filmech, například výukových, kdy lidé pouze napíší scénář a počítač pak zanimuje a namluví zbytek?
Je to nejstupidnější věc, jakou si dokážu představit. Myslím, že kolem e-learningu je velká bublina. Možná jsem staromódní, ale zastávám názor, že reálného člověka ve vzdělávání nic nenahradí. Ať už jde o chemii, tanec nebo opravování auta, skutečný lidský kontakt je nenahraditelný. Navíc to ani není animace v pravém slova smyslu, není to umělecká forma, není tam příběh, možná to vypadá prakticky, ale já to nepodporuji.

Trochu jiný případ jsou videohry. Ty jsou zábavné, interaktivní, dobré videohry jsou velmi propracované, jde o úžasný zážitek. Ale syntetizovaný hlas a monotónní animace, to můžete vydržet deset minut, ale poslouchat to týden, to je na zabití.

Na čem nyní pracujete?
Dělám na filmu o chlapci, který se vydává do země mrtvých. Bude to takové akční dobrodružství. Je to nezávislý projekt, pracujeme na něm ve třech. Je to celovečerní film. Ve Španělsku jsem nedávno strávil hodně času na projektu "Holy Night", který se nakonec nedočkal uskutečnění. Měla to být vánoční komedie…

A také stále obnovuji a doplňuji mou knihu: Umění 3D animace a efektů, teď je na trhu nově čtvrtá edice této knihy. (směje se) Tak nezapomeňte odkázat moje stránky.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předsunutý DSLAM.
Kratší „poslední míle“ má zrychlit i zoufale pomalé internetové přípojky

Za nízké přenosové rychlosti mnoha telefonních internetových DSL přípojek může jejich velká vzdálenost od ústředny. Vyřešit by to měly takzvané vysunuté...  celý článek

Kombajn New Holland CR 9.90, na kterém je umístěna kamera SlowTV.
Tohle chtěl vidět každý kluk. Sledujte přímý přenos z okna kombajnu

Po mazací tramvaji a nákladní lodi namontoval tým SlowTV kameru na další zajímavý pohybující se stroj. Tentokrát je to sklízecí mlátička, tedy lidově kombajn....  celý článek

Model Vostoku z polské řady sešitů Mały modelarz (1962). Všimněte si prstence s...
Nikdo nevěděl, jak raketa vypadá. Tak vznikl nesmyslný model Vostoku

Pokud jste za minulého režimu zatoužili po nějaké dražší hračce, bylo bez nadsázky jednodušší si ji vystřihnout a slepit z papíru, než ji koupit v obchodě....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.