Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Budoucnost: 3D je mrtvé, 4K se uchytí a velké firmy potřebují probudit

  12:02aktualizováno  12:02
Je ohrožena neutralita internetu? Jaká je budoucnost virtuální reality? Vrátí se vinylové desky na výsluní? A co hudba ve vysokém rozlišení, zahnuté televize, 4K, 3D? Ptali jsme se Steva Koeniga, šéfa analytického oddělení americké organizace Consumer Electronics Association.

Steve Koenig, analytik z agentury CEA. | foto: NetClub

Steve Koenig pracuje v agentuře CEA, která pořádá veletrh CES a sdružuje výrobce spotřební elektroniky. Jeho prací jako ředitele analytického oddělení je sledovat trendy v této oblasti a snažit se je pochopit. Díky lidem jako je on pak má veletrh v Las Vegas mezi odborníky a odbornou veřejností tak dobré jméno. Vždy totiž tyto trendy reflektuje a někdy dokonce předvídá. 

Koenig navštívil Prahu, kde byl hostem listopadového NetClubu. Zde také vznikl následující rozhovor.

Co si myslíte o problému internetové neutrality?
Ve Spojených státech se kolem toho vede velká diskuze. Je rozhodně neobvyklé, že se k tomu tématu vyjádřil i prezident Obama. Internet je už ze své podstaty otevřený a svobodný, a já doufám, že se v Americe dočkáme toho, že bude toto pravidlo uzákoněno. Na druhou stranu vynakládají provozovatelé miliardy dolarů na provoz a budování sítí a statistiky ukazují, že většina dat putujících po těchto linkách jsou videa z YouTube, Netflixu apod. Takže firmy se chovají nejen sobecky, ale také hledají způsob, jak ochránit své investice a nabídnout nové služby. Ale já osobně jsem pro internetovou neutralitu. Když někdo začíná podnikat nebo jinak závisí na internetovém připojení, neměl by se bát, že se s jeho daty bude zacházet hůře než s daty bohatých firem. To by mohlo vážně ohrozit nejen startupy, ale i další služby a firmy.

Podívejte se na projev prezidenta Obamy k net neutrality z listopadu 2014:

Myslím, že se to vyřeší. Objeví se lepší kompresní algoritmy, které uvolní linky, budeme lépe využívat bezdrátová připojení. Ale potrvá to, protože je v tom hodně peněz a je v tom zapletená politika. Projev prezidenta Obamy je dobrým znamením.

Mohl by internet věcí doplatit na neschválení internetové neutrality?
Internet věcí potřebuje ke svému provozu co nejotevřenější internet. Potřebujeme, aby informace putovaly svobodně, ne jen ty informace, které dostanou lístek. To by nebylo fér a uživatele by to znechutilo.

Myslíte si, že se to vyřeší brzy? Nejde spíše o dlouhodobou, vlastně věčnou válku o větší kontrolu nad internetem?
Ano, jsou tu velké korporace, které mohou utratit hodně peněz za lobbing. Ale politici se musí také zpovídat svým voličům. A tam by to neobhájili, lidé podle mého zvítězí. Trvá to však dlouho, neumím to odhadnout. A také se to může v různých zemích vyvíjet různě.

Inovace start-upů, nebo pohodlné nadnárodní korporace?

Na veletrhu CES bude část věnovaná nadějným start-upům, ale zároveň existují a vznikají nové uzavřené ekosystémy firem jako Google nebo Samsung, které umožňují snadné propojení telefonů, počítačů, obrazovek, ledniček, ale pouze od dané značky. Není prakticky nemožné těmto ohromným ekosystémům konkurovat? Maximálně může start-up doufat, že jej jeden z těchto velkých hráčů koupí. Nebo ne?
Záleží na lidech. Někdo chce firmu nastartovat, prodat a jít za novým projektem. Někdo chce firmu postupně rozvíjet a naopak se stát tím, kdo kupuje ostatní. Ano, je pravda, že velcí výrobci mohou uzavřít své systémy. Ale zákazníci znovu a znovu preferují univerzální spolupráci, interoperabilitu, univerzální kompatibilitu. Nechtějí být navždy u Samsungu jen proto, že si koupili televizi Samsung.

Svět televizí Samsung

Svět televizí Samsung

Mladí uživatelé jsou rebelové, mají tendenci jít proti ustaveným pořádkům, proti tomu, jak se chovají jejich rodiče. Myslím, že nezávislá nová služba je pro ně zajímavá, zajímavější než nadnárodní korporace. Ano, pračky a ledničky si koupí od tradičních výrobců, ale osobnější věci si klidně koupí od někoho nového. A proto také velké firmy kupují tyto mladé nadějné služby. Chtějí zůstat relevantní, chtějí se podílet na inovacích.

Co je potřeba, aby se internet věcí dále rozvíjel?
Musí se rozšířit a otevřít nové způsoby širokopásmového připojení k internetu. V Americe je například spousta volných frekvencí pro televizní vysílání, ale jen desetina Američanů využívá pozemní televizní vysílání. Myslím, že musíme alokovat více takovýchto frekvencí pro bezdrátový internet. To podporujeme dlouhodobě. Protože když je přenos dat rychlý a robustní, je zde prostor i pro inovace. A to je samozřejmě dobré i pro ekonomiku.

Myslíte, že cena za připojení k internetu bude do budoucna stoupat?
Konkurence tlačí ceny dolů, vidíme to třeba u balíčků neomezených přenosů. Ale požadavky na přenos se neustále stupňují. Myslím, že časem se cena za připojení sníží a konkurence stoupne. Bez toho to nepůjde.

Bude se zřejmě experimentovat s různými způsoby placení za připojení. Podobné to bylo s mobilními službami. Všichni měli drahé SMS, a tak nějaká firma přišla s tím, že nabídne neomezené SMS zdarma. Dá se čekat, že i u internetového připojení se dočkáme inovativních způsobů účtování, třeba variabilní rychlosti, příplatku za rychlý upload apod. Společnosti, které chtějí zákazníka zaujmout, musejí být kreativní.

4K se uplatní, ale 3D je v obýváku mrtvé

Brzy nebude možné koupit si televizi „jen“ s FullHD rozlišením.

Myslíte, že prodej 4K televizí se vyvíjí podle očekávání výrobců?
Ultra-vysoké rozlišení je mnohem důležitější vylepšení, než bylo například 3D u televizorů. Myslím, že 4K bude úspěšné. Zaprvé každý chce vyšší kvalitu obrazu. Za druhé, ve Spojených státech se kupují čím dál větší televizory. S nadsázkou říkáme, že šedesát palců je teď nových padesát palců. Vyšší rozlišení pak zajistí, že s velikostí obrazovky neklesá kvalita obrazu. Na dlouhé úhlopříčce je logicky každá nekvalita obrazu více vidět. Výrobci navíc začínají dávat UltraHD panely do všech větších televizí. Zkrátka v budoucnu ani nebude možné koupit velkou televizi „jen“ s Full HD rozlišením.

Toshiba World 2013

4K televize na Toshiba World 2013

Nezáleží to také na obsahu? Nemám připojení, na kterém bych mohl streamovat 4K video.
Stejné argumenty zaznívaly proti 720p a 1080p videu před deseti lety. Jsem si jistý, že se toho dočkáme. Mezitím si můžeme užívat dopočítaný obraz (upscaling). A v USA už existuje 4K kanál vysílající pouze UltraHD, Comcast už má 4K aplikaci a budou další. Myslím, že hráči počítačových her budou vyžadovat 4K, aby se mohli do her ještě více ponořit.

Ruku v ruce s lepším obrazem jde i lepší audio. Dolby Atmos přidává vertikální rozměr ke zvuku, takže helikoptéra v televizi se bude jakoby vznášet nad námi, protože systém odráží zvuk od stropu. Když zavřete oči, opravdu máte pocit, že jste třeba v džungli a nad vámi zpívají ptáci.

3D je mrtvé. To už bych spíše vsázel na virtuální realitu.

Myslíte, že 4K televize je další šance pro 3D?
Podle mého ne. Zákazníci promluvili a 3D televize nepřijali. To už bych věřil spíše virtuální realitě. Lidé se o 3D televize nezajímají. Možná v kině, ale ne v obýváku.

Co zahnuté televize?
To je další dílčí inovace, zatím je prodávají jen tři výrobci. Recenze mluví o tom, že nejlépe to funguje u velkých televizí, působí to více jako v kině. Ale protože displeje budou flexibilní, možná budete moci přepínat mezi zakřivenou a rovnou obrazovkou podle toho, jestli se díváte sami, nebo s někým. Čekal bych to třeba u hráčů počítačových her.

A virtuální realita? Mohla by nahradit televizi?
Určitě ne v obýváku. Lidé se chtějí dívat na filmy nebo na sporty s ostatními. V USA si ovšem všímáme, že lidé přestali kupovat velké televize do ložnic, používají tam mobily a tablety. Mnoho mladých s televizí nevyrůstalo, mohli by tedy jako svou osobní obrazovku přijmout virtuální realitu. Lehnou si do postele a podívají se na seriál přes brýle s virtuální realitou. Ale skupina lidí v obýváku, každý se svými brýlemi, šátrající po čipsech na stole, to je směšné.

Věříte v úspěch hi-res audia? (viz náš článek o hi-res audiu)
Ano, děláme si tento měsíc průzkumy, jsem na to zvědavý, výsledky budou na CESu. Když se podíváte na historii, hi-res formáty v minulosti neuspěly. Zajímali se o ně pouze audiofilové a to myslím bude případ i tentokrát. Spotřebitelé dnes jednoznačně říkají: rád poslouchám, co chci, kde chci, kvalita z běžných sluchátek nebo reproduktorů je dostačující.

A co třeba vinylové desky? Je to malý trh, ale celosvětově se zvětšuje. Myslíte, že se vrátí na výsluní?
Je to část toho retro-proudu, vše staré je zase in. A audiofilové, lidé, kterým na hudbě záleží, nebo kterým se stýská, si to rádi pustí na desce, je to zážitek. Ale mainstreamového přijetí se to nedočká. Milovníci hudby vždy udělají vše pro kvalitní poslech, ale moc jich nebude.

Nové gramofony kombinují staré technologie s novými. Gramofon Air Force One japonského výrobce TechDAS je vybaven vzduchovou pumpou, která dokáže podtlakem "přicucnout" gramofonovou desku k talíři, čímž vyrovná její případné zvlnění.

Nové gramofony kombinují staré technologie s novými. Gramofon Air Force One japonského výrobce TechDAS je vybaven vzduchovou pumpou, která dokáže podtlakem "přicucnout" gramofonovou desku k talíři, čímž vyrovná její případné zvlnění.

Ale retro-proud se netýká jen audia. Znamená to také znovu objevenou touhu po poctivých zařízeních, která fungují, jsou odolná a člověk se v nich může vrtat. Myslíte, že má toto „kutilské“ hnutí šanci?
Je to zajímavé sledovat, vracíme se tak trochu do doby mého dětství. Věci nebyly neustále propojené, a lidem se po tom stýská. Vidíme, že se vrací poptávka po gramofonu, protože lidem se stýská po „pořádném“ hardwaru a po zážitku s tím spojeném. Ale nečekám, že by se vrátilo třeba VCR. Jsou třeba lidé, kteří stále poslouchají rádio, i když mají dostatek podcastů, ale celkově je to minoritní proud.

Internet věcí by mohl tomuto proudu pomoci. Mohlo by vzniknout více jednoúčelových zařízení, která by však spolu komunikovala.
Zákazníkům jde o čtyři věci, čtyři céčka: cost, comparison, convenience a choice (cena, srovnání, pohodlí a výběr). Nemusíte si koupit vše v jednom. Můžete si koupit hloupou televizi a strčit do ní Chromecast. Ale myslím si, že jdeme opačným směrem. Chromecast bude vestavěný do televize, herní konzole budou vestavěné do televize, přes internet si stáhnete updaty a aplikace. Všechno bude virtuální. Místo ovladače pak třeba použijete telefon.



Témata: CES 2015




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.