90 procent mladých uživatelů P2P sítí stále kupuje více hudby

Nejnovější průzkum agentury Edison Research opět jasně ukazuje, že stahování souborů z internetu pomáhá prodeji hudby; RIAA upozorňuje uživatele sítě Grokster na porušování zákona; provozovatelé online i pozemních rádií se bouří proti licenčním poplatkům.

Edison Research: Mladí lidé si díky internetu stále kupují hudbu na CD
Nejnovější průzkum, uskutečněný marketingovou firmou Edison Research, jasně poukazuje na neškodnost sdílení hudby na internetu. Potvrzuje fakt, že se veškerá snaha hudebního průmyslu o zastavení šíření hudby po internetu může obrátit jen v jeho neprospěch. Průzkum byl proveden mezi tisíci respondenty ve věku mezi 12 a 44 lety, přičemž byl kladen důraz na chování mladistvých do 17 let. Z výsledků vyplývá, že pouhých 10 % uživatelů volných internetových sítí hudbu pouze stahuje a nekupuje ji v obchodech. Na neuvěřitelných 90 % z nich má tedy P2P pozitivní vliv - agentura dodává, že drtivá většina stahující mládeže si po poslechu několika skladeb z internetu zašla koupit originální CD. Poměrně nicneříkajícím údajem je 53 % mladistvích, kteří si někdy přepálili CD od kamaráda místo toho, aby si jej koupili - ale to asi každý, proto mi toto procento přijde celkem nízké. Necelá čtvrtina Američanů od 12 do 44 let souhlasí s názorem, že je zbytečné kupovat hudbu v obchodě, když je k dispozici zdarma na netu. Vezmeme-li to z druhé strany, pak tři čtvrtiny obyvatel USA naopak podporují tradiční prodej hudby. Ve světle zmíněných výsledků tedy budoucnost rozhodně nevypadá tak černě, jak ji líčí RIAA a spol. Jako už několik výzkumů předtím, i tento znovu ukazuje na to, že internet hudbu nezabíjí, ale podporuje. Poslouchá ale někdo jiný než sami konzumenti?

Groksteru od RIAA s láskou
Na P2P sítě padl temný stín. Minulý týden jsme vás informovali o špehovací aplikaci Ranger. Jejím prostřednictvím začala proti uživatelům, sdílejícím video soubory na internetu, zasahovat organizace MPAA (Motion Picture Association of America), která chrání finanční zájmy filmových studií. Podle IP adresy zjištěného piráta putuje oznámení k jeho poskytovateli internetových služeb a od něj následuje taktní upozornění, že si dotyčný zahrává s ohněm. Stejný způsob boje proti nelegální distribuci copyrightovaných děl nyní zvolil i další z právních gigantů. RIAA (Recording Industry Association of America), která bdí nad dodržování autorských práv u hudebních nahrávek; začala takto nenápadně upozorňovat uživatele P2P sítě Groksteru. Není potvrzeno, že používá totožný prostředek jako MPAA, nicméně výsledek je stejný. Grokster začal odhaleným zlosynům rozesílat dopis přibližně tohoto znění:

"Vážený uživateli, Grokster byl upozorněn RIAA na skutečnost, že umožňujete download jistých souborů, čímž porušujete autorská práva. Pokud v této činnosti budete pokračovat po následujících 48 hodin, bude vám na základě stanov Groksteru zablokován váš uživatelský účet. Udělejte prosím vše pro to, aby z vaší strany nebyla nadále porušována autorská práva. Pokud máte pocit, že jste byl obviněn omylem, kontaktujte přímo RIAA a pošlete kopii dopisu na naši adresu."

Co dodat. Filmový a hudební průmysl patrně chtějí tímto způsobem vystrnadit všechny uživatele z veřejných sítí, sloužících k výměně multimediálních souborů.

Další online rádia končí, na poplatky si stěžují i FM stanice
Americké FM rádio KPIG, jedna z prvních stanic, která se odhodlala i do končin cyberéteru, bylo nuceno odstřihnout své vysílání od internetu. Stop mu letos vystavila nově schválená výše poplatků za vysílání přes internet. Stanice prohlásila, že si nemůže dovolit platit za webcasting 3.000 dolarů měsíčně. Po dlouhých sedmi letech, kdy rádio na internetu šířilo vlastní živé pořady, to bylo velmi těžké rozhodnutí.
Možná se tak stalo předčasně - skupina provozovatelů terestrických stanic, v čele s největší rozhlasovou sítí Clear Channel Communications, nařízení o licenčních poplatcích napadla. Podle nich by neměli majitelé FM rádií platit navíc za šíření signálu přes internet, protože už jednou za "pozemní" licenci platí. Je ovšem dobré vědět, že v USA nejdou příjmy z těchto licencí na odměny interpretům, ale pouze producentům. Podpora zpěváků a skupin tak zůstává na bedrech internetu.
Polívčičku si přihřála také všudypřítomná RIAA. Požaduje po výrobcích počítačových komponent a spotřební elektroniky, aby všechny jejich budoucí digitální rozhlasové přijímače zamezovaly pirátské distribuci signálu. Jakékoliv digitální vysílání, ať už vzduchem, satelitem, po kabelovém rozvodu nebo internetu, má v budoucnu obsahovat speciální příznak, tzv. "broadcast flag". Pokud přístroj tento příznak v signálu rozpozná, má zabránit buď jeho nahrání, nebo alespoň další distribuci. Dovedete si ale představit, že byste si nemohli nahrát oblíbenou písničku z rádia?