Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Příběh unikátního Baťova letadla. Kilometr na něm stál korunu šedesát

Firma Baťa měla ve svém "letovém parku" před druhou světovou válkou řadu velmi zajímavých typů letounů. Jedním z nejzajímavějších byl i Stinson SR-10C Reliant, který se neroztáčel ručně, ale elektrickým startérem.
Zadní část Baťova Stinsonu na letišti Praha-Kbely v roce 1935

Zadní část Baťova Stinsonu na letišti Praha-Kbely v roce 1935 | foto: archiv Lubora Obendraufa

Stinson Reliant byl výsledkem vývoje z několika předchozích modelů s přihlédnutím k průzkumu mezi stávajícími zákazníky.

Stinson Aircraft Company

Firmu založil známý letec Edward "Eddie" Stinson v americkém Daytonu v roce 1920. Začátky byly opravdu těžké a po nějakém čase se mu podařilo sehnat skupinu investorů, ty nutně potřeboval pro další podnikatelský kapitál. Prvním letounem byl typ SM-1 Detroiter. Elegantní letoun poprvé vzlétl 25. ledna 1925 a jeho obchodní úspěch velmi rychle znamenal výraznou vzpruhu pro celý letecký podnik. To umožnilo o něco později přejmenování společnosti na Stinson Aircraft Corporation včetně stěhování provozu do Detroitu. Obchody se dařily a do konce roku 1929 se výrobci podařilo prodat přes 120 letounů daného typu. V té době znamenitý počin.

Vývoj dalších typů byl možný prodejem části akcií podnikateli v automobilovém průmyslu Erretu Lobbanu Cordovi v září 1929. Firma díky věrným zákazníkům přežila i těžké roky během vleklé hospodářské krize třicátých let. Bohužel, její zakladatel umírá v lednu 1932 při letecké nehodě v Chicagu. V té době mu bylo 38 let a nalétal těžko uvěřitelných 16 tisíc hodin.

Později byla jeho společnost začleněna do firmy Aviation Corporation – AVCO (předtím Cord Corporation), aby se dále stala součástí korporace Consolidated Vultee. Začátkem padesátých let je společnost Stinson koupena známou Piper Aircraft Corporation. Lidé od Pipera využili zdařilé konstrukce projektu Twin Stinson, aby jej později představili odborné letecké veřejnosti již jako Piper Apache. Ostatně, uvedený typ létá na řadě letišť dodnes.

 Velmi elegantní vzpěrový hornoplošník s označením SR-10 se představil zákazníkům v roce 1933. Jako klasická "pětisedadlovka", tedy v konfiguraci pilot a čtyři cestující, mohl letoun nabídnout v té době nevídaný komfort s plně čalouněným interiérem a pokročilým přístrojovým vybavením. Létal s devítiválcovým hvězdicovým motorem Lycoming (u Bati s motorem Lycoming R-680-D5) a měl na svoji dobu i řadu jiných vylepšení. Motor byl opatřen krytem NACA. Vrtule byla kovová za letu stavitelná typu Hamilton Standard.

Konstrukce křídla sestávala ze svařovaných chrommolybdenových trubek a duralových žeber. Náběžná hrana křídla byla potažena duralovým plechem, zbytek křídel pak lakovaným plátnem.

Trup letounu včetně směrovky a výškovky byl vyroben jako svařenec ze stejných trubek jako křídlo. Přední část trupu dostala duralový potah a zbytek byl opět potažen lakovaným plátnem s ochranným lakem proti účinkům paliva.

Za sedačkami v kabině se nacházel zavazadlový prostor. Kabina samotná měla účinné větrání a byla i vytápěna. Podvozek záďového typu byl pevný a byl opatřen hydropneumatickými tlumiči a kapotážemi kol.

V křídlech byly umístěny nádrže pro 378,5 litru paliva. Dostup stroje byl 4 000 metrů a dolet 1 090 km při cestovní rychlosti 248 km/hod. Hmotnost prázdného letounu výrobce udával 1 216 kg.

Elektrický startér a pneumatické brzdy

"Pozoruhodný byl americký Stinson. Jeho motor se neroztáčel ručně protáčením vrtule jako u ostatních letounů , ale elektrickým startérem. Stačilo stisknout knoflík na palubní desce a už běžel. A na kolech podvozku měl brzdy. Pneumatické. To obojí byly nesmírné novinky, tohle jiná letadla ještě neměla" vzpomínal později na letoun pilot Baťovy Zlínské letecké a.s. Oldřich Doubek.

Dobový pohled

"Zlín nebyl proti domácím výrobkům, avšak podle prosazovaného hesla  'Jen to nejlepší je dosti dobré pro nás' měl zájem jen o nejlepší letadla na světě. Rozhodující byl také ten názor, že čs. letecké výrobě rozhodně nedopomohou ke světové úrovni vysoké ceny a celní ochrana, ale naopak silná konkurence. Vždyť např. Aero A.35 tehdy stálo téměř jednou tolik, co Junkers F.13. Když pak byl v roce 1933 zakoupen tehdy nejmodernější americký jednomotorový hornoplošník Stinson SR Reliant s hvězdicovým motorem Lycoming, který později svou spolehlivostí překonával vše, co dosud ve Zlíně používali, byla jeho cena cca 4 100 dolarů asi čtvrtinová oproti obdobným letadlům čs. výroby. K tomu se však muselo připočítat 53% clo," psal později jeden z pamětníků.

V té době ovšem "vlastenecký" tisk kritizoval Baťovy nákupy letadel ze zahraničí, i když kupoval i letadla naší výroby.

Baťův letoun byl zapsán do Čs. leteckého rejstříku v říjnu 1933 a do republiky se dostal s americkou registrací NC13810, výr. č. 8764. Byla mu přidělena imatrikulace OK-ATP, se kterou létal až do okupace. Později byl po ukořistění Němci přeregistrován na D-CATP.

Baťa tedy koupil opravdu moderní letoun typu SR-10C, aby jej ihned začal používat pro služební cesty za obchodem. Například s ním letěl v roce 1934 na dlouhou obchodní cestu z Otrokovic přes Střední východ do Kapského Města a zpět.

Letoun také létal mezi pobočkami tohoto obuvnického impéria. Nechyběly lety z Prahy Kbel do Vídně, Záhřebu, Vukovaru. K tomu lety na veletrhy do Německa, Polska a Francie. Řada Baťových pilotů (Václav Uruba, Emil Forejtník, Leopold Úředníček i jiní) si pochvalovala velkou spolehlivost Stinsona. I když mrzlo až praštělo, motor se vždy podařilo spustit bez problémů.

Stinson u Bati létal s přezdívkou "Duha", ta byla nastříkána na pravou stranu trupu.

Stinson na letišti Otrokovice v roce 1936. Uprostřed je P. Bernard Přerovský

Na tomto stroji létal i katolický kněz a tehdejší hlučínský kaplan P. Bernard Přerovský. Měl jsem to štěstí, že jsem se s ním setkal osobně ve Vyškově v roce 1996, kde žil už těžce nemocen. Baťa mu umožňoval létat jednou až dvakrát týdně, a to zdarma. Bernard Přerovský (vůbec první duchovní s čs. pilotním průkazem) si u Stinsona pochvaloval špičkové přístrojové vybavení, hladký chod motoru a výbornou ovladatelnost při pojíždění na zemi. Podle něj to byl "Pullmanův vůz  (označní pro luxusní lůžkové vozy) s křídly".

Také vzpomínal, jak v roce 1936 stál u Bati jeden letecký kilometr "aerotaxi" na Stinsonu asi jednu korunu a šedesát haléřů. To byla méně než poloviční cena oproti nejbližší konkurenci.

Osudný let

Stinson Reliant SR-10C OK-ATP se bez nehody dočkal okupace naší země Německem a po přidělení nové registrace D-CATP létal jako kurýrní stroj.  Typem Reliant se dostal do Československého letectví letoun, který jednoznačně ukázal, kam se ubírá vývoj strojů dané kategorie. Díky robustnosti konstrukce a spolehlivosti majiteli prokázal výborné služby i při dalekých cestách.

Autor je redaktorem serveru Pilotinfo.cz.

  • Nejčtenější

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 51 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Panasonic překvapil, jeden opuštěný operační systém nahradily dva nové

v diskusi je 15 příspěvků

17. května 2024

Düsseldorf (Od zpravodaje Technet.cz) Když odhlédneme od kvality zobrazovacího panelu a obvodů zpracovávajících obraz, je operační systém...

Kennedy ho vybral jako prvního černocha. Do vesmíru letěl až teď, v 90 letech

v diskusi je 15 příspěvků

21. května 2024  7:42

Do vesmíru ho vybral jako prvního černošského adepta už prezident John Kennedy. Na svůj let ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 43 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

Bezpečné přihlašování je důležité. Vyzkoušet můžete tři známé aplikace

v diskusi nejsou příspěvky

23. května 2024

V dnešním digitálním světě se již téměř neobejdeme bez systému umožňujícího prokázat se...

Paleontolog: Dinosauři byli chytří jako opice. Stavěli pasti, předávali si kulturu

v diskusi nejsou příspěvky

23. května 2024

Premium Paleontolog Štěpán Pícha je odborným garantem Dinosauria Museum Prague. Plochu o velikosti menšího...

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 43 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

Vědci zkoumají, jaký šum nám nejvíce prospívá. Místo bílého nastupuje růžový

v diskusi nejsou příspěvky

22. května 2024

Premium S pojmem bílý šum se patrně setkala většina z nás. Někteří slyšeli i o dalších barvách šumu, o čemž...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...