Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Horší než Titanik. Panenskou plavbu nikdo nepřežil, aby mohl vyprávět

Loď Hans Hedtoft se stejně jako Titanic potopila na panenské plavbě. Před pětapadesáti lety v ledových vodách severního Atlantiku zahynuli všichni na palubě. Naživu nezůstal nikdo, kdo by mohl vyprávět o tom, co se 30. ledna 1959 u mysu Farewell odehrálo.
Dánská loď Hans Hedtoft.

Dánská loď Hans Hedtoft. | foto: www.hanshedtoft.dk

Ve srovnání s obrovitým Titanikem byl Hans Hedtoft vlastně trpaslík. Loď postavená v loděnici ve Frederikshavnu byla 83 metrů dlouhá a 14 metrů široká, ponor činil 6,3 metru. Její provozovatel, rejdařství Royal Greenland Trading Company, s ní počítalo především jako s obchodní lodí schopnou dopravovat rozličný náklad na svízelné trase mezi Dánskem a Grónskem.

Nepotopitelný Hedtoft

Tomu odpovídala také bytelná konstrukce Hanse Hedtofta. Ta měla zajistit bezpečí a ochranu ve vodách zamořených ledovci a bičovaných prudkými bouřemi. Výčet opatření, ke kterým dánští konstruktéři sáhli, napovídal, že 13. srpna 1958 byla na vodu spuštěna skutečně bezpečná loď. Po celé délce byla vybavena dvojitým dnem. Odolnost proti ledu ještě zvyšovalo pancéřování nejen na přídi, tak také na zádi nejmodernější lodi dánského loďstva.

Jediným nespokojeným mužem byl překvapivě ředitel rejdařství Royal Greenland Trading Company Knud Lauritzen. Tento sporý muž s ostře řezanou tváří strávil na moři většinu života a lodím rozuměl "daleko lépe než lidem", jak poznamenal autor jeho pozdějšího novinového nekrologu. Lauritzen ostře kritizoval především fakt, že při stavbě Hanse Hedtofta bylo namísto svařování použito překonané nýtování. Podle zkušeného námořníka Lauritzena byl trup lodě při použití nýtů méně strukturálně pevný. Pokud by se Hans Hedtoft dostal do situace, kdy by jeho trup byl vystaven dynamickému tlaku, nýty by nemusely vydržet a mohly by se uvolnit, argumentoval Lauritzen.

Mimochodem: právě dynamickému tlaku byl při spektakulární srážce s ledovcem vystaven trup Titaniku, také nýtovaný. Zkázu transatlantiku nezpůsobila souvislá trhlina, ale rozpínající se pás vypadaných nýtů a rozestoupení ocelových plátů. A že tlak na trup lodě, která se střetne s ledovcem, je obrovský, dokázali i matematici z amerického Hydrografického úřadu. Podle jejich výpočtů se při nárazu Titaniku na relativně malou ledovou horu uvolnilo tolik energie, aby bylo v jediné sekundě nadzvednuto čtrnáct pomníků stejných jako Národní monument ve Washingtonu, který váží 81 120 tun. Tento výpočet, který ve své monografii o Titaniku citoval Miloš Hubáček, snad vysvětluje i katastrofu, která potkala dánskou loď.

V prvních dnech roku 1959 zůstávala vzpomínka na Titanic a varovná skepse Knuda Lauritzena ve stínu všeobecného nadšení ze skvělé lodi. Zazněly hlasy, že Hans Hedtoft je nejbezpečnější lodí na světě. Má sedm vodotěsných oddělení a poslanec dánského parlamentu Augo Lynge se nechal slyšet, že Hans Hedtoft je nepotopitelný.

Poslední lednový den roku 1959 se ukázalo, že každá loď je potopitelná a že mořská božstva žárlivě trestají každého, kdo je urazí. Augo Lynge totiž byl jedním z utonulých na údajně nepotopitelné lodi.

U mysu "Sbohem"

Dne 7. ledna 1959 vyplul Hans Hedtoft z kodaňského přístavu, proplul Kattegatem a Skagerrakem do Severního moře a okolo Orknejí se vydal směrem ke Grónsku. Čtyřicetičlenná posádka i pětapadesát cestujících se na lodi cítilo velmi dobře. Hans Hedtoft si výtečně poradil s atlantickými bouřemi a do grónského přístavu Julianehaab doplul v rekordním čase (kroniky však přesný údaj neuvádí). Bylo 29. ledna 1959, když loď tento přístav opustila a vydala se na zpáteční plavbu s nákladem mražených ryb. Nikdo živý už nikdy nespatřil ani loď Hans Hedtoft ani kohokoliv z 95 mužů na palubě.

Dne 30. ledna 1959 ve 13 hodin 56 minut místního času se éterem rozlehlo poplašné SOS. Následovalo kódové označení Hanse Hedtofta, písmena OXKA, a udání polohy asi 35 mil od mysu Farewell (v češtině Sbohem). Radista Hedtofta sděloval také to, že loď narazila na plovoucí led.

Na volání o pomoc reagovalo několik lodí, mezi nimi kutr americké pobřežní stráže Campbell a dva západoněmecké trawlery. Okamžitě vyrazily na místo, které udal radista Hanse Hedtofta, ale připlout na pomoc ohrožené lodi nemohly dříve než za pět hodin. Pozornost hlídek i obsluhy radarů byla po celou tuto dobu napnutá na nejvyšší úroveň. Stačil okamžik nepozornosti a vzhledem k přítomnosti plovoucího ledu mohlo dojít k další katastrofě. Nejrychleji mohly být na místě helikoptéry, ale letiště v grónském Narsarsuaqu bylo v listopadu 1958 uzavřeno.

Radiostanice Hanse Hedtofta mezitím v 15:12 odvysílala další urgentní depeši. Voda zaplavovala strojovnu a loď se potápěla. Stroje záchranných lodí pracovaly na plné obrátky, ale jejich rychlost nestačila. V 17:41 zachytil trawler Johannes Krüss poslední zprávu z Hanse Hedtofta. Jejím obsahem byly pouhopouhé tři znaky: S – O – S. Pak se vysílačka dánské lodi odmlčela.

Posádky na obou německých trawlerech i na spěchajícím Campbellu si uvědomovaly, že teď záleží na každé minutě. Počasí se už několik hodin zhoršovalo. Vítr hnal po hladině velké vlny a neutěšenou scenérii zahalovaly cáry husté mlhy. V lepším případě došlo na Hedtofovi k výpadku elektrické energie. V horším případě se už loď potopila a trosečníci se ocitli ve člunech na bouřlivém moři. Ale když Campbell dorazil na udané místo katastrofy, byla hladina pustá.

Hans Hedtoft zmizel beze stopy a nic na tom nezměnilo ani týden trvající pátrání, do kterého bylo zapojeno množství lodí i letadel. Až o několik měsíců později vyvrhly vlny na pobřeží Newfoundlandu potrhaný záchranný pás. To bylo všechno, co zbylo z lodi Hans Hedtoft.

Záhy se objevily první otázky. Především jak se mohla tak moderně konstruovaná loď potopit po srážce s ledovcem. Jak mohlo dojít ke zkáze lodi z příčiny, kterou její konstruktéři předjímali? Odpověď neznáme a protože nedošlo k prohlídce vraku lodi, velmi pravděpodobně ji ani nikdy znát nebudeme.

Můžeme se jen domýšlet, jaké události se na palubě Hedtofta odehrávaly v oněch čtyřech hodinách, které uplynuly od okamžiku srážky s ledovcem do chvíle, kdy se nad lodí zavřely vlny. Vyšetřování ukázalo, že na palubě Hanse Hedtofta byla bez vědomí dánského parlamentu instalována trojice protiletadlových děl.

Způsobila snad katastrofu nesená munice, která po srážce s ledovcem z nějakého důvodu vybuchla? Nebo byl ledovec jen manévr, kterým chtěla posádka lodi zakrýt pravou příčinu neštěstí? Nevíme. Pětadevadesát svědků si tajemství lodi Hans Hedtoft vzalo s sebou do hrobu na dně Atlantiku. Společně s lodí se potopily také staletí staré grónské kroniky, které loď převážela k uložení do archivu. Potopení Hedtofta tak zanechalo nezacelitelnou ránu nejen v rodinách utopených mužů na jeho palubě, ale také v historii největšího ostrova světa.

Katastrofa lodi Hans Hedtoft vedla alespoň k vylepšením v monitorovacím systému ledovců. Oněch 95 mužů, kteří se utopili dne 30. ledna 1959 u mysu Farewell, je zatím posledními lidskými oběťmi srážky lodě s ledovou horou.

Autor:
  • Nejčtenější

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 51 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Panasonic překvapil, jeden opuštěný operační systém nahradily dva nové

v diskusi je 15 příspěvků

17. května 2024

Düsseldorf (Od zpravodaje Technet.cz) Když odhlédneme od kvality zobrazovacího panelu a obvodů zpracovávajících obraz, je operační systém...

Kennedy ho vybral jako prvního černocha. Do vesmíru letěl až teď, v 90 letech

v diskusi je 15 příspěvků

21. května 2024  7:42

Do vesmíru ho vybral jako prvního černošského adepta už prezident John Kennedy. Na svůj let ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 43 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

Bezpečné přihlašování je důležité. Vyzkoušet můžete tři známé aplikace

v diskusi je 1 příspěvek

23. května 2024

V dnešním digitálním světě se již téměř neobejdeme bez systému umožňujícího prokázat se...

Paleontolog: Dinosauři byli chytří jako opice. Stavěli pasti, předávali si kulturu

v diskusi nejsou příspěvky

23. května 2024

Premium Paleontolog Štěpán Pícha je odborným garantem Dinosauria Museum Prague. Plochu o velikosti menšího...

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 43 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

Vědci zkoumají, jaký šum nám nejvíce prospívá. Místo bílého nastupuje růžový

v diskusi nejsou příspěvky

22. května 2024

Premium S pojmem bílý šum se patrně setkala většina z nás. Někteří slyšeli i o dalších barvách šumu, o čemž...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...