Jestli dílo Petra Nevřely a Alexandra Leichta, designérů Škody padne publiku do oka, nebo bude pokračovat v řadě kontroverzně přijatých faceliftů předchozích dvou generací octavie by měla být otázka, na kterou dají odpověď zákazníci. Každopádně budou nová čelní světla s výrůstkem linky světla denního svícení jasným poznávacím znakem faceliftované octavie čtvrté generace.
Octavia zase šokuje. Facelift jí dal kontroverzní světla a umělou inteligenci |
Jenže octavia je hlavně superstar flotilových prodejů (87 procent se prodá „na firmu“) a tam rozhodují racionální počty a argumenty, na estetiku a dojmy se nehraje. A když dojezdí ve služebních flotilách, teprve pak přijde „druhý život“ u soukromých zákazníků, a ti za neskonalou praktičnost a univerzalitu Octavie nějaký ústupek udělají.
Od roku 1996 jich Škoda prodala přes sedm milionů (90 procent v Evropě), model si vydobyl takové renomé, že je od roku 2016 dokonce nejprodávanějším kombíkem v Evropě, napříč všemi kategoriemi.
„Příchod faceliftované Octavie je českými zákazníky netrpělivě očekáván, nový design budí na fotografiích zájem, ale auto většina zákazníků ještě neměla možnost vidět naživo,“ komentoval pro iDNES.cz Tomáš Moravec, ředitel prodeje značky Škoda v největším českém dealerství Louda Auto. „Odhadujeme, že možná až polovina zákazníků bude mít zájem o nový výbavový stupeň Top Selection, který nahrazuje předchozí výbavu Style. Znovu bude dominovat i verze kombi, kterou u stávající generace volilo přes 70 % tuzemských motoristů,“ prognózuje Tomáš Moravec a dodává: „Přibližně 15 % českých zákazníků si pak opět počká na pozdější příchod ostré verze Octavia RS. Naopak přibližně desetina zájemců o Octavii, která dříve preferovala terénnější verzi Scout, bude muset volit jinou variantu. Automobilka s touto oblíbenou verzí zatím nepočítá.“
Faceliftovaná Octavia už také nenabídne možnost kombinovat naftový motor s pohonem všech čtyř kol ani s verzí RS. „Proto očekáváme zvýšený zájem o benzinové verze. V předchozích letech tvořily necelých 40 % prodejů, teď se jejich podíl určitě zvýší hodně přes 50 %,“ odhaduje Tomáš Moravec, ředitel Louda Auto.
Nová octavie se už vyrábí. Vedle závodu v Mladé Boleslavi bude vyjíždět i z fabriky v Kvasinách, kde se výrobní kapacita uvolnila po nedávném přesunu výroby čtvrté generace modelu Superb do závodu Volkswagen v Bratislavě.
Octavia s novou tváří startuje v českém ceníku na 630 tisících, příplatek za kombíka je 40 tisíc korun, nejprodávanější škodovka se cenami nepodbízí, konkurenti nabízí nižší startovací ceny, v konečném účtování ovšem vychází náklady pro octavii pozitivně. Značka zdůrazňuje vysokou zůstatkovou hodnotou oktávek, jak vysvětluje v rozhovoru pro iDNES.cz šéf českého importu značky Jiří Maláček.
Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody |
Škoda má ovšem tu nevýhodu, že je „na očích“ a částečně dělá cenotvorbu celého trhu. Na druhou stranu, kdybychom počítali jakýsi „octavia-index“ s využitím průměrného platu, zjistili bychom, že auto stojí pořád stejně. Třetí generace dorazila v roce 2012 s ceníkem od 335 tisíc, koncem roku 2013 byla průměrná mzda v České republice na 25 tisících korunách, dnes je to téměř 44 tisíc. Na základní octavii tedy v roce 2013 stačilo 13,5 platu a dnes čtrnáct. Aktuální octavia má ovšem samozřejmě mnohem bohatší výbavu.