„Za poklesem stojí snaha udržet si zákazníky a stimulovat výnosy na zákazníka,“ řekl ČTK analytik Patria Finance Tomáš Gatěk. Podle něho by snížení ceny za minutu hovoru mělo vést k růstu počtu provolaných minut, což spolu se zaváděním nových služeb povede ke zvyšování příjmů operátorů.
Za nejagresivnější snížení ceny ekonomové považují v lednu oznámené nové tarify Eurotelu. Firma v únoru zavedla šest nových zjednodušených cenových programů, které například nerozlišují mezi špičkou a slabým provozem. Navíc přišla s verzemi levnějšími až o třetinu, které budou moci klienti využívat v případě, že se zavážou odebírat služby firmy nejméně dva roky.
Hlavním tahákem T-Mobilu bylo začátkem února výrazné snížení ceny volání na pevnou linku, která v rámci nového tarifu Pevná+ činí 1,19 Kč za minutu a je tedy mnohdy nižší, než cena u operátorů pevných sítí.
Nejmenší operátor Oskar Mobil nabídl zákazníkům o dvacet procent levnější volání za podmínky, že nebudou telefonovat na firemní infolinku. Nový program pod názvem Po svém mohou nefiremní klienti použít ke všem stávajícím tarifům. Zlevněné hovorné se jim začne účtovat ihned po provolání volných minut.
Ekonomové i zástupci operátorů očekávají, že trend snižování cen bude pokračovat i letos a ovlivní jej především přenositelnost čísla, která na konci roku umožní klientům ponechat si své číslo při přechodu ke konkurenci. Výnosy z hovorného přitom budou klesat na úkor příjmů z datových a internetových služeb.
„Klesající trend zůstane zachován. Dá se předpokládat, že ceny budou závislé na množství péče, kterou zákazník bude vyžadovat, obdobně jako u bank,“ uvedl mluvčí T-Mobile Jiří Hájek.
Na tuzemském trhu bylo koncem roku 10,8 milionu aktivních mobilních čísel. Na 100 Čechů tak připadalo 106 SIM karet.