Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Orion pošle raketoplány do šrotu a otevře novou etapu v dobývání vesmíru

Američtí astronauté budou po plánovaném ukončení provozu raketoplánů v roce 2010 využívat ke svým letům na Mezinárodní kosmickou stanici (ISS) a na Měsíc zcela nový a bezpečnější vesmírný výzkumný prostředek Orion. Pojďte se s námi pomocí unikátních animací NASA podívat co to Orion je, jak bude vypadat a fungovat.

Orion | foto: NASA

Jak už jsme informovali, stane se nově vyvíjená loď Orion hlavním transportním prostředkem NASA pro pilotované lety do kosmu.

Její použití bude ale mnohem univerzálnější – výhledově se uvažuje i o pilotovaných letech k Marsu, případně k dalším vzdálenějším cílům, jako jsou asteroidy. První pilotovaný let Orionu k ISS je naplánován na rok 2014. V roce 2020 by podle všeho měli lidé - po dlouhých 48 letech - opět stanout na měsíční půdě. Naposledy se tak stalo při misi Apollo 17 v roce 1972. Pro pojmenování Orion se NASA rozhodla zřejmě záměrně, stejnojmenné souhvězdí totiž patří na noční obloze k nejjasnějším a nejvýraznějším. Navíc podobně jako Apollo svůj název odvozuje z řecké mytologie.

Orion u ISS Orion u měsíce Orion u měsíce

Koncepce Orionu vyplynula z diskuse při pracích na studii ESAS (Exploration System Architecture Study), která se zabývala vývojem nových prostředků americké pilotované kosmonautiky. V mnohém připomíná svého předchůdce Apollo.
 
Orion versus Apollo
 
Je však prostornější, komplexnější a ve srovnání s dnešními raketoplány i bezpečnější. Předpokládá se až 10x větší bezpečnost, neboť se do návrhu významně promítly nejnovější výsledky vědeckotechnického vývoje a využití nových technologií, kam patří tepelná ochrana, elektronika, počítače, pohon, aj. Loď pojme až 6 členů posádky a bude ji možné využít i pro přepravu nákladu. Rozměry počítají s dělkou asi 20 metrů a s maximálním průměrem 5 metrů. Hmotnost má být zhruba 25 tun.
 
Do kosmu Orion vynese raketa Ares. Za hlavního dodavatele byla nakonec zvolena společnost Lockheed Martin.
 
Konstrukce lodi Orion
 
 
Orion - moduly
 
 
Orion tvoří následující čtyři funkční moduly:
  • Záchranný systém LAS (Launch Abort System),
  • Kabina posádky CM (Crew Module),
  • Servisní modul SM (Service Module)
  • Přechodový adaptér SA (Spacecraft Adapter).

Záchranný systém umožňuje bezpečný a spolehlivý návrat astronautů v naléhavých případech, jaké mohou nastat při poruchách během počáteční fáze letu.

Orion LAS

Pokud vzlet probíhá normálně, je LAS po zážehu druhého stupně rakety Ares 1 odhozen jako nepotřebný.

Orion - část pro posádku

Kabina pro posádku má tvar komolého kužele se základnou o průměru 5 metrů a výškou asi 3,3 metrů. Slouží k přepravě posádky a nákladu, při letu na Měsíc zůstává na oběžné dráze. Jeho zadní část tvoří výměnný tepelný štít, který je obměněn po každém letu. Uplatní se při přistání na Zem. 

Orion na padáku
Samotné přistání je zabezpečeno třemi padáky

Hlavní pohonný systém Orionu se nalézá na Servisním modulu. Při jeho návrhu konstruktéři vycházeli z osvědčených manévrovacích motorů raketoplánu OMS.

Orion - servisní modul

SM zabezpečí na oběžné dráze kolem Země spojení Orionu s moduly EDS a LSAM, dále samostatné manévrování na oběžné dráze kolem Měsíce i zpáteční let k Zemi.

Orion SA

Přechodový adaptér zajišťuje propojení lodi Orion s nosnou raketou Ares 1.

Rakety Ares

 
Pro plánované lety na Měsíc s lidskou posádkou počítá NASA se dvěma nosiči – raketami Ares (Antická symbolika je i zde - Ares je řecký bůh války, kterého Římané nazývali Mars).

Rakety navazují na systém STS raketoplánu Space Shuttle, ale i na nosiče z éry projektu Apollo, které tvořily například verze Saturn 1 či Saturn 5).

Raketa Ares
 
Menší raketa Ares 1 je určena pro dopravu lodi Orion na nízkou oběžnou dráhu Země při letech na Měsíc a přepravu nákladu na Mezinárodní kosmickou stanici ISS. Nabízí nosnost až 25 tun.
 
Ares CLV

První stupeň bude poháněn jediným pětisegmetovým motorem SRB na tuhé palivo, druhý stupeň kyslíkovodíkovým motorem J-2X.

Raketa Ares Raketa Ares

Větší nosná raketa Ares 5 bude využita při vynášení těžkých nákladů až do hmotnosti kolem 130 tun.

 Orion nákladní

První stupeň bude využívat pět kyslíkovodíkových motorů RS-68 a dva přídavné pětisegmentové motory SRB, vrchní stupeň kyslíkovodíkový motor J-2X stejný jako u Ares 1.

Raketa Ares



 
 

Jak se bude létat na Měsíc

Animace po kliknutí na obrázek
Orion - Inforgrafika 

Podrobnosti k jednotlivým bodům:

(1) Nejprve vynese raketa Ares 5 na oběžnou dráhu kolem Země lunární modul LSAM (Lunar Surface Access Module) a urychlovací stupeň EDS (Earth Departure Stage)

. modul LSAM Na měsíci Na měsíci

(2) O několik dní později dopraví raketa Ares 1 na stejnou oběžnou dráhu loď Orion i s posádkou.

(3) Následuje spojení Orionu s lunárním modulem na oběžné dráze a soustava se pomocí EDS vydá na cestu.

(4) Jakmile Orion nabere kurs k Měsíci, dojde k odhození modulu EDS, dále už nebude potřeba. Motory lunárního modulu navedou Orion na oběžnou dráhu kolem Měsíce

(5) V této fázi letu přejdou všichni členové posádky do LSAM, se kterým přistanou na Měsíci, zatímco Orion krouží dál na oběžné dráze.

(6) Po ukončení pobytu na povrchu Měsíce nastoupí astronauti do kabiny lunárního modulu (zbytek zůstane na povrchu) a odletí zpět na oběžnou dráhu, kde dojde k opětovnému spojení s Orionem.

(7) Poté posádka vyrazí na zpáteční cestu k Zemi, pohon zajistí motory servisního modulu.

(8) Před příletem k Zemi se loď zbaví modulu SM a v sestupu dále pokračuje už jen samotná kabina s posádkou CM.

(9) Proti zničení při pádu atmosférou ji chrání tepelný štít, nakonec je zbržděna pomocí padáků /Orion and Parachute Sequence.jpg, Parachute test.jpg/ a dojde k přistání.

Dopad OrionuOrion - test padáku

Na Měsíc, Mars a dál

Program NASA z roku 2004 si klade za cíl vývoj nové generace průzkumných vesmírných prostředků, jež by umožnily návrat astronautů na Měsíc a průzkum Marsu, případně dalších těles sluneční soustavy. Nyní dostává jasnější kontury. Kosmická loď Orion se má stát jeho nosným pilířem a zahájit tak novou etapu v dobývání vesmíru.



 
 

Zdroje: www.nasa.govmek.kosmo.cz

Autor:
  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 10 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi nejsou příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi je 8 příspěvků

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 10 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 22 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...