Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V Praze byl představen nový vlak. Jezdit bude zřejmě od prosince

Vlaková souprava Siemens Desiro byla včera představena v Praze. Podívejte se, čím možná budete o víkendu jezdit na trase Praha hl. n. - Rudná - Beroun.
Siemens Desiro

Siemens Desiro | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Společnost Veolia Transport má zájem provozovat tento vlak jako víkendový spoj na trase Praha - Rudná - Beroun od 15. prosince 2007. Firma včera podala oficiální nabídku na provozování osobní dopravy u objednavatele pražské integrované dopravy (ROPID) s tím, že nežádá úhradu prokazatelných ztrát. Vozy Siemens Desiro jezdí v současné době například v Německu, USA, Maďarsku, Holandsku, Dánsku, Rumunsku, Řecku či sousedním Rakousku.

Nedělitelnou jednotku Siemens Desiro Classic DMU (celý název) tvoří dva vozy s nízkopodlažní částí. Vozidlo je určeno pro provoz na regionálních neelektrifikovaných tratích. Nízkopodlažní podíl tvoří 60% pohodlné, klimatizované soupravy. Podle dojmu redaktora Technetu z jízdy na kolejích nevalné kvality mají cestující docela příjemný pocit, protože do interiéru neproniká rušivý hluk, pružení vozu je příjemné a díky klimatizaci je uvnitř vozu snesitelně. Jaká je ovšem spolehlivot těchto vymožeností, to ukáže čas.Siemens Desiro

Jednotka Siemens Desiro se skládá ze dvou vozů spojených uzavřeným přechodem, který je tvořen dvojitým zvlněným měchem (lidově harmonikou).

Siemens Desiro
Oba vozy mají stanoviště strojvedoucího. V prvním voze v oddílu první třídy jsou sedačky v uspořádání 2+1, ve druhé třídě jsou sedadla ve velkoprostorovém oddíle buď v řadě v konfiguraci 2+2 jak ve standardní výšce, tak v nízkopodlažní části.

Interiér jednotky Siemens Desiro

Siemens Desiro Siemens Desiro
Siemens Desiro Siemens Desiro
Oddíl první třídy se nachází za skleněnými dveřmi. V něm mají sedadla uspořádání 2+1. Velkoprostorový oddíl druhé třídy má konfiguraci 2+2. Druhý vůz má víceúčelový oddíl, který má nízkopodlažní část, v němž jsou sedadla proti sobě nebo v uspořádání 2+2, a to jak v nízkopodlažní části, tak ve standardní výšce.
Siemens Desiro Siemens Desiro
Ve víceúčelovém oddílu najdete WC.

Siemens Desiro Siemens Desiro
Toaleta je s uzavřeným systémem a vše je přizpůsobeno invalidům.

Siemens Desiro Siemens Desiro
Pro nástup invalidů slouží elektricky ovládaná vysouvací plošina. Prostor pro nástup a přechodový prostor je oddělen od prostoru pro cestující skleněnými příčkami, které zabraňují (v zimním obbdobí) rychlé výměně vzduchu ve voze. Dveře mají standardně čidla proti přivření cestujícího. Siemens na přání zákazníka dodává tuto ochranu s citlivostí na psí vodítko, kdy systém pozná, že přivřel vodítko nebohého psíka, který je jinde, než pán a to jen proto, aby psík zůstal u pána po rozjezdu soupravy. Jsme v redakci zvědaví, zda se takový vůz objeví i v Praze.

Siemens Desiro Siemens Desiro
O pohodlí cestujících se stará systém vytápění a klimatizace. V každém voze jsou pro cestující dvě střešní klimatizace a pro strojvedoucího v jeho kabině vždy po jedné. Vytápění funguje podobně jako v autě - využívá se chladící voda z motoru. Prostory pro cestující a stanoviště strojvedoucího mají oddělené rozvody vody pro vytápění. V prostorách pro cestující jsou konvenční topná tělesa (levá fotografie) a v nástupních prostorách temperují topidla s nucenou ventilací. Pro předehřívání topné soustavy nebo v případě, že teplo z motorů nepostačuje, jsou v Desiru nainstalována olejová doplňková topná tělesa.
V každém ročním období je ve vnitřních prostorech nutné měnit vydýchaný vzduch. Na stanovišti strojvedoucího se o ni stará tlaková ventilace, v prostorech pro cestující je vždy nad klimatizačním zařízením. Výfuky jsou nad okny (pravá fotografie). O odvětrávání se starají statické střešní ventilátory.

Stanoviště strojvedoucího 

Siemens Desiro Siemens Desiro
Siemens Desiro Siemens Desiro
Siemens Desiro Siemens Desiro
Pracoviště strojvedoucího je řešeno ergonomicky. Centrální řídící jednotkou je zařízení SIBAS 32 s diagnostickou pamětí, umožňuje sestavit soupravu až ze tří jednotek Desiro.

Siemens Desiro Siemens Desiro
Čelní sklo na stanovišti strojvedoucího je z kompaktního bezpečnostního skla, které je odolné proti nárazu.

Konstrukce skříně jednotky

Skříň vozidla Siemens Desiro je samonosná. Je z protlačovaných hliníkových profilů. Čelo vozidla je zhotoveno jako samonosná skořepina z laminátu. Proti pronikání hluku do prostoru cestujících je na vnitřních stěnách pojezdu stříkaná izolace. V bočních stěnách, podlaze a prostoru stropu jsou navíc tlumící rohože.

Siemens Dessiro Siemens Desiro
Velkoplošná okna jsou z kompaktního bezpečnostního skla. Protože vozy mají klimatizace, většina oken se nedá otevřít.

Pohon

Pod každým vysokopodlažním prostorem mezi nástupní plošinou a hnacím podvozkem je umístěn 6 válcový turbo přeplňovaný dieselův motor o výkonu 275/315 kW (jedná se o dvě varianty motorů). O přenos výkonu se stará pětistupňová automatická převodovka s měničem a integrovaným retardérem. Chlazení motoru je zpětné v podpodlažním chladiči. Ventilátor není elektrický, jak jste zvyklí z osobního vozu, ale je s hydrostatickým pohonem. Chlazení oleje motoru je zajištěno integrací výměníku do chladícího okruhu vody. Dieslův motor, převodovka a chladič  jsou zavěšeny ve společném nosném rámu. Hnací výkon se dostane k poháněné nápravě dvěma kloubovými hřídeli.

Pojezd

Siemens Dessiro Siemens Desiro
Souprava Desiro má celkem tři podvozky, krajní dva jsou hnací, ten uprostřed je Jakobsův (pravá fotografie). Jeho specialitou je kombinace pryžového vypružení a úrovňově regulovatelného vzduchového sekundárního vypružení.
V jakékoliv dopravě platí pravidlo o tom, že "rozjet se můžeš, zastavit musíš" . Proto každý hnací podvozek obsahuje tři brzdové kotouče, prostřední Jakobsův podvozek má dva na každé nápravě. Kola jsou vybavena systémem protismykové a protiskluzové ochrany. Na hnacích podvozcích najdete, podobně jako na tramvaji, magnetickou kolejnicovou brzdu (levá fotografie).

 Technické údaje jednotky Siemens Desiro Classic DMU
 Výrobní řada vozidla  Desiro Classic DMU
 Nejmenší průjezdový poloměr oblouku - trať/depo  125/100 m
 Rozchod  1 435 mm
 Uspořádaní dvojkolí  B´(2)B´
 Maximální šířka  2 830 mm
 Maximální výška (nad výfukem nad TK)  4 230 mm
 Výška podlahy nad TK  575 mm v nízkopodlažní části
1 250 mm v ostatních částech
 Počet sedadel

12 (první třída)
111 (druhá třída) z toho 13 sklopných

 Počet míst k stání 90
 Vlastní hmotnost 68,2 t
 Nejvyšší hmotnost 88,7 t
 Zásoba pohonných hmot 2 x 600 l
 Zásoba topného oleje 2 x 150 l
 Motory dva 6 válcové motory s turbo přeplňováním výfukovými plyny a nuceným chlazeným vzduchem 2x 275kW/ 2 x 315kW (Euro 3) při 1 900 ot./min.
 Převodovka pětirychlostní automatická převodovka s integrovaným rozjezdovým měničem a retardérem
 Tažné a narážecí zařízení automatické spřáhlo
 Vytápění, větrání, klimatizace konvenční vytápění teplou vodou,olejem vytápěná doplňková tělesa, tlakové větrání, klimatizační zařízení prostoru cestujících a strojvedoucího
 Elektrické vybavení vozidla vícenásobné řízení až tří jednotek; palubní síť DC 24V
 Maximální rozjezdové zrychlení 1,1 m . s-2
 Maximální brzdné zpomalení

 0,9 m . s-2 (provozní brzda)
>1,15 m . s-2 (nouzová brzda)

 Pojezd  dva hnací podvozky a jeden běžný Jakobsův podvozek s pryžovým a sekundárním vypružením
 Průměry kol 770 mm (nová)
710 mm (opotřebovaná)
 Brzdy hydrodynamické retardéry; přímo působící samočinná elektropneumatická brzda, doplňková možnost nastavení jako nepřímo působící samočinná pneumatická brzda; magnetická kolejnicová brzda na hnacích podvozcích
 Maximální rychlost 120 km h-1

  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 10 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi nejsou příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi je 8 příspěvků

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 10 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 22 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...