Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

První neviditelná loď na světě nastupuje do armády

aktualizováno  7:27
Korveta třídy Visby vstoupí jako první neviditelná loď na světě do operační služby armády koncem roku 2009. Bude ji provozovat vojenské námořnictvo neutrálního státu - Švédska.
Stealth korveta třídy Visby

Stealth korveta třídy Visby | foto: Kockums AB

Švédské prvenství bude velmi krátké. Z prestižních důvodů mohou do operační služby nasadit své stealth plavidla i jiné země.

Zásadní výhodou těchto bojových plavidel je jejich obtížná detekovatelnost. Na klidném moři je loď zjistitelná teprve na vzdálenost menší než 22 kilometrů, v bouři dokonce až na 13 kilometrů.

Rozhodnutí o stavbě korvet padlo již v polovině osmdesátých let po vpádu cizích ponorek do švédských teritoriálních vod.

Stealth korveta třídy Visby

Původně mělo švédské vojenské námořnictvo obdržet dvě třídy neviditelných plavidel. Jedna třída měla sloužit pro konvenční boj, druhá jako minolovka a pro protiponorkový boj. Hned v úvodu projektu však přišly rozpočtové škrty, kvůli kterým nakonec vzniklo univerzální plavidlo.

První loď se začala stavět v roce 2000. O dva roky později byla spuštěna na vodu a začalo její testování. Zatím poslední korveta byla dokončena před třemi lety. Všechna plavidla používají technologii stealth, stejně jako například letouny F117 Nighthawk a B2.

Stealth korveta třídy Visby

Vlastní stavba první korvety K31 započala v roce 2000, na vodu byla spuštěna v roce 2002. Zatím poslední K35 (na fotografii) se začala stavět v srpnu 2006.  Všech pět postavených kusů od té doby prochází operačními zkouškami švédského vojenského námořnictva. (Objednávka poslední, šesté lodi byla zrušena).

Infografika - pro zvětšení klikněte na obrázek

Stealth Korveta třídy Visby

Jak se dosahuje "neviditelnosti"

Konstrukce korvety je podřízena eliminací všech projevů plavby. Aby plavidlo mělo minimální magnetickou stopu, byla ocel nahrazena uhlíkovým kompozitem.

Stealth korveta třídy Visby

Konstrukce trupu a nástaveb je provedena z uhlíkových sloučenin CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic). Tento materiál zajišťuje vysokou pevnost a tuhost při nízké hmotnosti a také vysoký stupeň ochrany proti nejrůznějším druhům munice.

Stealth loď třídy Visby

Stealth technologie nečiní plavidlo zcela neviditelným pro radar. Protivník zaznamená loď mnohem později. Posádka korvety tak o něm ví s předstihem.

Stealth loď třídy Visby

Tvar povrchu lodě připomíná první neviditelný letoun F 117. Takto tvarovaný povrch odráží paprsky radaru jiným směrem a tak snižuje jeho radarovou stopu.

Pohon lodi neobstarává lodní šroub, ale hydrodynamický pohon od firmy Rolls-Royce (dceřinná společnost Kamewa). Zajišťuje bezpečnou plavbu i v malých hloubkách a velmi dobrou manévrovatelnost.

Tento typ pohonu je tišší než šroub a hlavně ho obtížně detekují ponorky, protože nezanechává tak výraznou hydroakustickou stopu. Kvůli odstranění magnetické stopy plavidla byl v jeho konstrukci použit bronz místo tradiční nerez oceli. 

Potřebný výkon zajišťují dva dieslové motory MTU 16V 2000 N90 nebo čtyři plynové turbíny TF 50 A od společnosti Honeywell. Diesly umožňují plavbu rychlostí až 15 uzlů (27,7 km/h), plynové turbíny pohání loď až rychlostí 35 uzlů (64 km/h).

Stealth korveta třídy Visby

Stealth korveta třídy Visby zbraně ukryty v trupu za roletami. V trupu jsou také zapuštěny kontejnery s protilodními řízenými střelami RBS-15, nechybí protiponorková torpéda. V kontejnerech také mohou být protiletecké řízené střely.
Zaujala vás plocha na zádi? Je to přistávací paluba pro vrtulník.

Stealth korveta třídy Visby

Kanón  Bofors SAK 57 Mk 3 je umístěn ve speciálně tvarované věži ve tvaru klínu na přídi.  Zbraň má v klidu skloněnou hlaveň do pouzdra, které je v přední hraně věže. Kadence kanónu je 220 střel za minutu.

Stealth korveta třídy Visby

Základní technické parametry korvety tvoří rychlost až 35 uzlů (asi 64 km/h) a elektronická rozpoznatelnost  na klidném moři ze vzdálenosti  menší než 22 km nebo 13 km v bouři.

 Základní technické údaje 
 Posádka  43 mužů
 Délka  72 m
 Šířka  10,4 m
 Ponor  2,4 m
 Maximální výtlak  600 tun
 Maximální rychlost  35 uzlů (asi 64km/h)
 Pohon pro malé rychlosti  dva dieslové motory - celkem 2 600kW
 Pohon pro velké rychlosti  čtyři plynové turbíny - celkem 16 000kW
 Generátory  celkem 810kW
 Elektronická rozpoznatelnost  22 k  klidné moře a 13 km v bouři
.

Stealth loď třídy Visby

 Výzbroj 
 Kanón  Bofors SAK 57 Mk 3  ráže 57 mm, kadence 220 střel/ min., dostřel 17 km
 Protilodní střely  8 ks Saab Bofors Dynamics RBS-15 MK2
 Protiponorková výzbroj    sada ASV 127 mm
 hloubkové nálože
 torpéda
 Zneškodňování min  systém ROVs (dálkově ovládané jednotky)
   
  • Nejčtenější

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 7 příspěvků

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce

v diskusi je 20 příspěvků

4. května 2024

Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 6 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 27 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

Litevci, Poláci nebo Hitler? Baltské mocnosti se přetahovaly o Memel

v diskusi je 1 příspěvek

5. května 2024

Květen 1924 přinesl diplomatické vítězství Litevců nad Poláky. Svět jim přiklepl původně německý...

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

v diskusi jsou 4 příspěvky

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě

v diskusi je 8 příspěvků

5. května 2024

Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...

Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce

v diskusi je 20 příspěvků

4. května 2024

Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....