Na prototypu počítače, který je ovládán telepaticky, tedy pouze myšlenkami, pracují výzkumníci z berlínské Technické univerzity společně s odborníky ze společnosti Siemens. Počítač už je schopen rozeznat aktivitu určitých částí mozku a přitom ví, kam se uživatel dívá. Součástí výbavy myšlenkami ovládaného počítače je proto kamera snímající pohyb očí umístěná přímo pod monitorem.
"Z pohledu uživatele to vypadá tak, že se zaměří na určitý bod na obrazovce, například na ovládací tlačítko. Kamera okamžitě zaznamená, že se tak stalo," vysvětluje systém Jan Kopecký ze společnosti Siemens. "Uživatel se poté soustředí na předem daný myšlenkový příkaz, například na stisknutí tlačítka. Systém pak identifikuje aktivitu v příslušné části mozku, propojí oba vstupy a stiskne požadované tlačítko," popisuje Kopecký princip ovládání.
V těchto dnech se provádí například test určení správného textu. V kruhu jsou zobrazeny různé kombinace písmen. Uživatel má potvrdit tu kombinaci, která se shoduje s textem uprostřed. "V dalších pokusech se uživatelé snaží například o přesné zaměření barevných bodů," doplňuje Kopecký.
Český vynález: ovládání počítače okem |
Největším problémem je velké množství elektrod na hlavě uživatele. Také jejich elektrické spojení s mozkem je pro uživatele prozatím nepříjemné. K pokožce hlavy jsou elektrody připojeny pomocí vodivého gelu.
Aby se vědci zbavili drátů a gelu, pokračují také ve vývoji miniaturní suché elektrody. Ta bude se systémem propojena rádiovým signálem. Vývoj vypadá slibně.
A kde ovládání PC myšlenkami najde uplatnění? Největší zájem má herní průmysl. Chce nabídnout takto ovládané počítačové hry. O ovládání PC myšlenkami se také zajímají tělesně postižení.
Počítač ovládaný okem
Na trh byl již uveden systém pro ovládání počítače okem, který byl vynalezen v Česku. Vyvinuli jej pracovníci a studenti FEL ČVUT Katedry kybernetiky. Základ systému nazvaného I4Control tvoří malá kamera uchycená k brýlové obrubě, která snímá pohyb zorničky člověka. Její pohyb se pak přenáší na kurzor na obrazovce, mrknutí plní roli kliknutí. Ovládání bylo vyvinuto speciálně pro pohybově postižené uživatele.
Podrobněji si můžete o systému I4Control přečíst v tomto článku.