Lidé na výstavě najdou nejen fotografie dnes už zaniklých reálií z dob někdejšího tramvajového provozu, ale i repliku první liberecké tramvaje z roku 1897 s kontrolorem a zvoncem nebo tramvajový trenažér.
Milovníci tramvajíLiberecký Boveraclub vznikl v roce 1987 původně jako Kroužek přátel MHD. Jeho prvním počinem byla příprava oslav 90. výročí tramvajového provozu v Liberci. Opravil tehdy dvounápravový služební vůz Bovera z roku 1929, který do té doby sloužil jako brus kolejí. Letos v dubnu vyrazila do libereckých ulic na zkušební jízdu zase úzkorozchodná historická tramvaj typu 6MT, kterou Boveraclub opravil po náročné desetileté rekonstrukci. Před časem našli členové Boveraclubu dvě nákladní tramvaje na zahradě jednoho domu. Majitel je využíval jako sklad na nářadí. Boveraclub je vyměnil za stavební buňku a nyní je opravuje. |
Radost z ní budou mít zájemci o historii i děti, na které výstava také cílí. Vystavené exponáty si mohou přímo osahat. Autoři je tímto chtějí přivést k technickým oborům. "Je to naše třicátá výstava, myslím, že zatím nejlepší. Musím pogratulovat nadšencům z Boveraclubu, kteří ji připravili," poznamenal ředitel centra Václav Řičář.
Tramvajové nadšence z Boveraclubu před časem zamrzelo, že podlaha obchodního centra nepřipomíná alespoň fragment zaniklé trati. Proto na ni upozornilo alespoň výstavou.
"Při procházení pasáží, která vede od Soukenného náměstí ke krajskému úřadu nám došlo, že tudy vedla Nitranská ulice, kudy jezdila od roku 1899 tramvaj na rochlické Poštovní náměstí. Dnes to už řada lidí ani neví a chtěli jsme jim to připomenout. Máme spoustu dobových fotografií z této lokality i projektů," uvedl Tomáš Krebs, spoluautor výstavy a předseda občanského sdružení Boveraclub, které už dvacet let v Liberci zachraňuje historické tramvaje.
Na fotkách je vidět vývoj Liberce
Autoři výstavy využili při tvorbě výstavy rozsáhlého archivu Dopravního podniku.
"Řada lidí se na ty fotografie dívá ne kvůli tramvajím, ale vidí v tom Liberec, který dnes už vypadá jinak. Na ose budování tramvajových tratí je krásně vidět, jak se Liberec vyvíjel. Lidé dnes už ani nevěří, že tudy tramvaj jezdila," komentoval výstavu Jiří Němeček, místopředseda Boveraclubu.
"Výstava se povedla. V Liberci jsem od roku čtyřicet šest. Je to moje mládí a znám většinu toho, co na těch fotkách je. Jediné, co mě mrzí, je, že tady nejsou fotky z Poštovního náměstí v Rochlici, kde tramvaj končila. Ale na druhou stranu chápu, že sem nemůžou dát všechno," ocenil výstavu Václav Novák, který přišel na pondělní vernisáž.
Chystá se stavba muzea tramvají
Výstava má zároveň upozornit na chystané Muzeum tramvajové dopravy, které vznikne v areálu libereckého výstaviště. Architekti zpracovali většinu potřebné dokumentace, stavební povolení by mohli mít do dvou měsíců.
"Doufáme, že se příští rok začne stavět. Stavba by neměla trvat déle než rok. Výstaviště je pro muzeum ideální místo, bylo by tam krásné propojení s tratěmi a historické tramvaje by kdykoli mohly vyjet ven," je přesvědčen Němeček.
Už nyní mají autoři muzea k dispozici dvacet historických tramvají, expozici by doplnily další historické exponáty z doby počátků provozu tramvají v Liberci a celá řada fotografií a plánů.