Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

K Marsu úspěšně zamířila pojízdná laboratoř s jaderným pohonem

  19:01
Raketa Atlas 5 dnes vynesla do kosmu vozidlo Curiosity, které má zkoumat povrch Marsu. Celá úvodní sekvence letu, od samotného startu po nabrání kurzu k Marsu, proběhla podle plánu. Stroj poháněný rozpadem plutonia má přinést řadu nových informací o Rudé planetě.

Po neúspěchu ruské mise Fobos-Grunt před dvěma týdny měli dnes fanoušci kosmického výzkumu konečně důvod slavit. Z floridského Mysu Canaveral odstartovalo první "auto" pro Marsu, sonda Curiosity. Dva a tři čtvrtě metrů dlouhý stroj má díky svému vybavením začít novou kapitolu výzkumných výprav k této planetě.

Všechno podle plánu. Alespoň zatím

Zážeh motorů rakety Atlas V přišel v 16:02 našeho času. Zhruba o jedenáct a půl minuty později už vyhořely všechny stupně raketového nosiče, a první zážeh za sebou měl i motor Centaur, který měl za úkol Curiosity nasměrovat směrem k Marsu. Snaha všech pohonných systémů dostala stroj na dočasnou "parkovací" oběžnou dráhu kolem Země s poloměrem zhruba mezi 160 a 320 kilometry.

K druhému zážehu Centauru došlo o 20 minut později, přesně 31 minut a 4,6 sekundy po zážehu hlavního stupně na startovací rampě. Motor hořel osm minut a udělil Curiosity a dalšímu nákladu dostatek energie na 570 milionů kilometrů dlouhou cestu k Marsu. Po necelých 43 minutách letu se Centaur oddělil a zamířil na bezpečnou, vysokou oběžnou dráhu, aby nepřekážel na nabitých nižších orbitách.

Curiosity by ji měl zvládnout do srpna příštího roku. Po nutném brzdění a navedení na správnou oběžnou dráhu přijde jeden z napjatě očekávaných okamžiků: premiéra raketového přistání. Menší Spirit a Opportunity na povrch dopadly v jakémsi velkém airbagu. Ovšem Curiosity váží baťovských 899 kilogramů a je na tento postup příliš těžké. Na povrch se tedy dostane zavěšená na laně pod modulem, který bude pád brzdit raketovými motory.

Pád do mísy

Místem přistání je Galeův kráter v blízkosti rovníku. Ten si můžeme představit jako velkou mísu s průměrem přes 150 kilometrů a zhruba pětikilometrovým vrcholkem uprostřed. Mírně stoupající stěny by sondě při plánovaném výstupu od středu k okraji měly poskytnout chronologický pohled do geologické minulosti Marsu.

V oblasti jsou patrné stopy působení vody, a proto by mohla být slibnou destinaci při hledání života na Marsu. Od Curiosity ovšem nelze potvrzení jeho existence čekat. Nemá na palubě přístroje, které by mohly přítomnost života (nebo spíše jeho fosilizovaných pozůstatků) přímo odhalit a přesvědčivě prokázat.

Dokáže ovšem odhalit organické molekuly v prostředí. Ty nejsou přímým důkazem přítomnosti života, jsou ale jeho nutnou podmínkou. V případě jejich nálezu tedy poznáme, že život na Marsu mohl být, ale jistotu mít nebude. A v opačném případě nebudeme mít ani jistotu, že život na planetě nebyl. Jen budeme vědět více než dnes.

To platí i v mnoha dalších ohledech. Curiosity nám poprvé poskytne například podrobnou chemickou analýzu marsovských hornin, včetně identifikace jednotlivých minerálů a určení jejich relativního zastoupení. Vědci z toho mohou velmi přesně odvodit za jakých podmínek (tlaku, teploty, přítomnosti vody či ne) daná geologická formace vznikala.

Na dva roky. Nebo raději více

Jak dlouho bude sonda pracovat, nikdo přesně neví. Nejméně to má být 98 týdnů, tedy necelé dva roky, za kteroužto dobu má na svých šesti kolech urazit necelých 20 kilometrů.

Na své cestě Curiosity nebude poháněna slunečními panely. Energii bude získávat z rozpadu 32 plutoniových pelet na palubě. Ty budou na začátku mise poskytovat 125 wattů elektrického výkonu a zhruba 2000 wattů tepelného výkonu, který se využije k zahřátí přístrojů vozítka.

Použití izotopového zdroje snížilo hmotnost sondy a umožní jí pracovat i po západu Slunce. Jistou nevýhodou je, že jeho výkon se bude postupně zmenšovat, jak se bude plutonium rozpadat. Ovšem jen pomalu. Ještě po 14 letech by měl dodávat 100 wattů elektrického výkonu, takže na nedostatek "šťávy" by mise zajít neměla. Naopak je velmi pravděpodobné, že Curiosity bude pracovat déle než plánované dva roky.

NASA by za to nepochybně byla ráda. Pokračování mise by jistě vysálo část jejího napjatého rozpočtu, který zřejmě čekají v době utahování opasků ještě další škrty, na druhou stranu by pomohlo ospravedlnit náklady na let. Při jeho přípravě došlo k mnoha odkladům a navíc výraznému překročení rozpočtu až na konečných 2,5 miliardy dolarů. Od Curiosity se proto nečeká nic méně než příkladná služba nad rámec povinností.

  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi nejsou příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi je 8 příspěvků

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 9 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 21 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...