Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ranní špička na letišti: kolem jednoho letadla krouží až pět vozidel

Co se děje s letadlem, než se vznese do vzduchu? Během předletových příprav kolem strojů krouží několik speciálních vozidel. Od těch, které letouny tahají, až po externí klimatizaci, která v řádu minut vytopí celou kabinu.

Přípravy k odletu začínají už několik hodin před tím, než se letadlo konečně vznese do vzduchu. Technet se vypravil na pražské letiště v době ranní špičky, tedy kolem sedmé hodiny ranní, kdy je letecký provoz nejživější. Po provozních plochách se tak proháněla nejen letadla, ale také všemožná vozidla, která se starají o pohyb letadel, o jejich naložení i o pohodlí cestujících.

Letadla se vozí na tyči i bez ní

Provoz různých vozítek kolem letadla začíná ve chvíli, kdy letadlo opustí hangár nebo parkovací stání, kde bylo nějakou dobu odstaveno, a je přetaženo na stojánku, na níž se bude odbavovat. K odtažení letadla se využívají speciální vozidla. Jsou ojové, nebo bezojové tahače, takzvané pushbacky. Většina strojů na pražském letišti je z dílny britského výrobce Douglas.

Tahač Douglas Tugmaster 180 na pražském letišti

Převažují zde právě pushbacky, které v podstatě "naberou" a nadzdvihnou příďový podvozek taženého letadla. Bezojové pushbacky se používají u strojů do maximální vzletové hmotnosti 180, respektive 280 tun (Douglas Tugmaster 180, resp. Tugmaster 280).

"Pushbacky jsou od výrobce certifikovány pro určité typy letadel," říká Lukáš Král, ředitel pro provoz odbavení letadel ČSA Handling. "Co se týče běžných linek, jsme s bezojovými tahači schopni vytlačovat, nebo přetahovat letadla do velikosti Boeingu 777 nebo Airbusu A330."

Druhým typem jsou ojové tahače, které se však v současnosti na pražském letišti využívají méně. Vozidlo má za sebou tažnou tyč, na kterou se letadlo připojí za přední podvozkovou nohu a je odtaženo po zemi, podvozek se nenadzvedává. "Tyč se používá i pro airbusy A320 nebo letadla typu ATR, ale dnes už je využívána hlavně pro boeingy B747," upřesňuje Král.

Tahač Douglas Tugmaster s připojeným airbusem ČSA

Na pražském letišti je během ranní špičky v provozu obvykle šest tahačů. Dotáhnou letadlo na přidělenou stojánku a odjíždí k dalším strojům, které už potřebují vytlačit k pojezdovým drahám. Letadla před vzletem by samozřejmě mohla pojíždět po provozních plochách sama a využívat tah vlastních motorů, ale kvůli úspoře paliva a eliminaci hluku se využívají tahače.

Pětikilometrové rychlosti stačí i rampák

Tahače s připojenými letadly se po ploše pohybují velmi pomalu, rychlostí kolem 5km/h, což odpovídá rychlosti chůze. Tato rychlost se navíc může ještě snižovat, pokud jsou horší povětrnostní podmínky a na ploše je sníh nebo je namrzlá.

O provoz většiny tahačů se starají dva pracovníci, řidič vozidla a supervisor ramp control, takzvaný rampák. "Supervisor ramp control je nejdůležitější pozice. Zodpovídá za všechny aktivity, které se kolem letadla dějí od příjezdu na stojánku až do chvíle, kdy ji opouští," říká Lukáš Král.

Tahač Douglas Tugmaster 180 na pražském letišti

Mechanika tahače "obejme" kolo příďového podvozku a nadzdvihne je ze země.

Rampák připojuje kabel, jehož prostřednictvím komunikuje s piloty.

Rampák doprovází letadlo až do odpojení od tahače. Přes headset, který je kabelem připojený k letadlu, neustále komunikuje s posádkou. "Domlouváme se, kdy můžou odbrzdit nebo spustit motory, kdy mají zastavit a zabrzdit. Je to kvůli hydraulice. Podvozek má vlastní hydraulické řízení a kdybychom rvali naši hydrauliku přes tu jejich, zničíme buď tahač, nebo podvozek," vysvětluje supervisor, který právě ze stojánky vyprovodil jeden z A320 Českých aerolinií.

"Vláček" s kufry uveze až pět vozíků

Poté, co je letadlo přistaveno na přidělené stání, vstupují do akce další vozidla a vozítka. K letadlu přijíždějí palivové cisterny, které podle požadavků pilotů doplní palivo do nádrží. A doplnit se musí také zásoby pro cestující a posádku, o což se starají vozidla cateringových firem.

Pomocí pásového dopravníku se zavazadla nakládají přímo do letadla.

Časově nejnáročnější je asi nakládání zavazadel nebo nákladu. "V celém zázemí se pohybuje kolem šedesáti vozidel, přičemž některá jsou určena pouze pro provoz v třídírně, jiná pro odvoz k odletům," vysvětluje Král.

K nejběžnějším letadlům, boeingům 737 a k menším strojům, jsou zavazadla odvážena obyčejnými tahači s několika vozíky v závěsu. Vozíků může být připojeno maximálně pět. U letadla pak skupinka tří až čtyř nakladačů zavazadla ručně překládá na pásové dopravníky. Ty unesou až 250 kg zavazadel.

Do větších letadel (Boeing 767, 777, 747 atd.) a do airbusů A320 se zavazadla nakládají už v přepravních kontejnerech. "Kontejnery se liší podle typu letadla. Každá společnost má v destinaci určitou zásobu kontejnerů, aby se nezdržovalo odbavení," říká Král. Zavazadla se tedy do kontejnerů naloží ještě před příletem letadla a po přistání se jen vymění kontejnery z příletu s těmi přichystanými na odlet.

Pomocí pásového dopravníku se zavazadla nakládají přímo do letadla.
Kontejnerový nakladač se vším všudy
Tento nakladač se používá k nakládání palet a kontejnerů. Jedna plošina se...

Kontejnery se převážejí také na vozících, ale do letadel jsou nakládány pomocí nakladače se dvěma zdvižnými plošinami. "Kontejner nebo paleta se naloží na spodní plošinu a ta ji vyveze k horní plošině, která se dá upravovat podle typu letadla a podle výšky zavazadlového prostoru," vysvětluje Lukáš Král.

Tento typ nakladače uzvedne až čtrnáctitunový náklad. Používá se i pro nakládání carga. Pro velké a objemné náklady, které se nevejdou do zavazadlových kontejnerů, se používají palety, na které se náklad upevní.

Na plošinách a v zavazadlovém prostoru letadla se těžké kontejnery a palety přemisťují po válečkových drahách. Když je náklad na svém místě, zajistí se zámkem, aby se během letu (zejména při startu a přistání) neposouval.

Externí "krabice" umí ohřát kabinu i nastartovat motory

K letu se musí připravit i kabina pro cestující, zejména v případě, že letadlo nějakou dobu stálo v hangáru nebo na ploše. Proto se používají klimatizační jednotky, které během několika minut dovedou interiér kabiny vyhřát, nebo naopak zchladit na příjemnou teplotu kolem dvaceti stupňů.

Externí vzduchový startér se používá ke spouštění motorů, když letadlu nefunguje pomocná jednotka APU.

Na letišti mají dva druhy těchto zařízení. Které se použije, to záleží na tom, jestli je letadlo přistaveno k nástupnímu mostu, nebo jestli do něj cestující nastupují z plochy po schůdcích. "Tohle je externí klimatizační jednotka, která se používá u letadel odbavovaných z plochy," ukazuje Lukáš Král "krabici" o velikosti dodávky. "Na nástupních mostech jsou klimatizační jednotky, které jsou součástí mostu."

Někdy se využívá i tzv. vzduchový startér. To je pomocná externí jednotka, která se používá ke spuštění motorů v případě, že letadlu nefunguje jeho vlastní pomocná jednotka APU. "Letadlo si vytváří stlačený vzduch, který roztáčí lopatky motoru a následně dojde k jeho spuštění. Pokud tlak není dostatečný, používá se tenhle externí startér," ukazuje Král.

A jedeme. Letadlo pojíždí rychlostí 5 km/h, "rampák" s ním bez problémů drží krok.

Odpojujeme, odtud bude letadlo na dráhu pokračovat samo.

Motory běží na volnoběh a airbusu se ujímá tahač. Vytlačit, odtáhnout, odpojit, rampák zamává posádce a letadlo se na vlastní pohon rozjíždí směrem ke vzletové dráze. Na stojánku přijíždí další stroj a vše se opakuje. Během ranní špičky tady takto odbaví třeba dvacet letadel.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 17 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 1 příspěvek

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu? Je zaměřen na...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 11 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi jsou 4 příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...