Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Maturita za tři miliardy. Výrobce raket se chystá na zásadní zkoušku

Firma SpaceX chce prorazit do klubu tradičních raketových dopravců. Poprvé by měla podniknout tu nejnáročnější misi ve vesmírném "špeditérství", tedy dopravit satelit téměř stokrát dále, než obíhá Mezinárodní vesmírná stanice (ISS).

Falcon 9 v 1.1 na startovací rampě na mysu Canaveral 24. listopadu 2013 | foto: SpaceX

Nejznámějšího z nováčků v komerčním dobývání vesmíru, společnost SpaceX, čeká ve čtvrtek odložená "zkouška dospělosti". Firma se pokusí proniknout na lukrativní trh telekomunikačních satelitů.

Ve čtvrtek 28. listopadu chce se strojem Falcon 9 vůbec dostat náklad 36 tisíc kilometrů nad Zem, na geostacionární dráhu (tzv. GEO). Pro porovnání, stanice ISS, na kterou rakety Falcon už náklad dopravovaly, se pohybuje ve výškách kolem 400 kilometrů nad povrchem. Rozdíl je to opravdu veliký a lety na geostacionární dráhu jsou nejsložitější problematikou v komerční vesmírné přepravě.

Klopýtnutí první

Dravá americká firma SpaceX už má v tomto ohledu za sebou první malé selhání. Raketa Falcon 9 se o dopravu nákladu na GEO dráhu pokusila už 25. listopadu. Na start měla zhruba hodinu, pak už by satelit na palubě nedokázal s danou zásobou paliva dosáhnout svého cíle. Odpočítávání však bylo nejprve odloženo, pak dvakrát přerušeno a nakonec byl start zrušen.

Příčina přerušení byla pokaždé jiná. V prvním případě se objevil drobný problém při přepínání z externích zdrojů energie na systémy samotné rakety. Automatika byla zřejmě špatně nastavena a stačilo jen změnit jeho parametry. V druhém případě, který nakonec vedl k ukončení startu, byly potíže s tlakem v okruhu s kapalným kyslíkem v prvním stupni rakety. S ním měl Falcon problémy už během zkušebního zážehu 21. listopadu, kdy z rakety unikal doslova ve velkém.

SpaceX situaci nyní řeší a ke startu by mohlo dojít na Den díkuvzdání, tedy ve čtvrtek 28. listopadu po půl dvanácté v noci středoevropského času. Startovní okno se nabízí i v úterý i ve středu, ale nad Floridou bude před významným americkým svátkem rušný letecký provoz, a tak firma v těchto dnech nedostala povolení federálních úřadů ke startu.

Nezamrzne?

Až k němu dojde, půjde o hodně (i když určitě ne o rovnou o existenci SpaceX). Zaprvé telekomunikační trh je velmi výnosný, ceny za start se pohybují někde mezi 50 až 100 miliony dolarů, hlavně podle hmotnosti. Navíc se poměrně rychle rozvíjí a výrobci nosičů nemají o zakázky nouzi.

Také jde o teprve druhý let vylepšené rakety Falcon 9, takzvané verze 1.1 (o prvním jsme psali podrobněji zde), která by mohla snížit cenu letů do vesmíru. Cílem je vytvořit stroj, který by dokázal přistát zpět na Zemi. Koncept návratového prvního stupně už firma SpaceX zkouší delší dobu, ale při tomto startu využit v plné míře nebude, byť některé dílčí prvky se ověřovat budou.

Během prvního letu se také mimo jiné zkoušel systém vypnutí a opětovného zažehnutí raketového motoru druhého stupně na oběžné dráze. Bez této malé přestávky nelze náklad na tak vysokou oběžnou dráhu dopravit. Při plánovaném letu s družicí SES-8 se opětovný zážeh motoru nezdařil, protože zamrzlo palivo (což jsme při psaní našeho článku o startu nevěděli). SpaceX problém vyřešilo přidáním další izolační vrstvy a udělalo i další drobné úpravy.

Nyní musí konstruktéři doufat, že to bude stačit, protože zážeh druhého stupně je zcela klíčový. Boj proti gravitaci Země je tak těžký, že raketa nemíří jednoduše přímo vzhůru, ale náklad se nejprve (zhruba půl hodiny po startu) dopraví na dráhu připomínající velmi protáhlou elipsu kolem naší planety. Nejblíže povrchu naší planety bude zhruba 300 kilometrů, nejdále 85 tisíc kilometrů. Z ní družice už s pomocí svého raketového motoru přejde na konečnou dráhu.

Ale tento proces začne až hodiny po startu, kdy se družice dostane na výšku své konečné dráhy. A to už není práce pro motory Falconu a v této fázi už se problémy nepředpokládají, i když samozřejmě u takto delikátní operace mohou nastat vždy.

Připíchnutá k obloze

Příprava družice SES-8 na start

Družice bude pak obíhat Zemi téměř přesně 24 hodin, takže při pohledu ze Země bude "viset" na jednom místě, v tomto případě nad rychle rostoucím jihoasijským telekomunikačním trhem. V jiné výšce tento trik není možný, a proto je náročná doprava na geostacionární dráhu tak žádaná.

Samotný satelit SES-8 má hmotnost kolem 3 200 kilogramů, měl by mít životnost kolem 15 let a jeho cena se odhaduje na zhruba 100 milionů dolarů kolem dvou miliard korun). Protože SpaceX je v oboru dopravy na vysoké oběžné dráhy nováčkem, společnost SES dostala na první start výraznou slevu.

Zaplatila prý "výrazně méně" než 60 milionů dolarů (1,2 miliardy korun), což je odhadem zhruba čtvrtinová sleva oproti jiným přepravcům. Ale je to jen odhad, přesné ceny bývají v kosmické přepravě velmi dobře střežené tajemství.

Autor:
  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 26 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 13 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Facebooku se AI vyplatí až za roky a Microsoft do ní šel kvůli Googlu

v diskusi je 1 příspěvek

3. května 2024

Kdo nemá generativní umělou inteligenci, jako by nebyl. Alespoň to tak vypadá u největších...

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 1 příspěvek

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi jsou 2 příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...