Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Otec vymyslel unikátní přístav pro Den D, syn ho nyní zrekonstruoval

  0:36
Paříž (Od zpravodaje Technet.cz) - Tim Beckett se po 70 letech vydal ve stopách svého otce na vyloďovací pláže v Normandii. Ve speciálním programu vymodeloval nejen celý spojenecký přístav, z nějž dnes už zbývají jen malé trosky na dně moře u normandských pláží.

Podívejte se, jak to vypadalo na vyloďovacích plážích bezprostředně po úspěšném dobytí území Spojenci v červnu 1944. Společnost Dassault Systèmes, v jejímž programu přesná rekonstrukce vyloďovacího přístavu vznikla, nás pozvala do svého sídla v Paříži. V kinosále firmy jsme měli jako první možnost shlédnout na počítači oživený legendární umělý přístav Mulberry.

Vše, co pohltilo moře a čas, se vrací

Operace Overlord se zdařila, nejdelší den skončil, ale hlavní útok "na Berlín" je teprve na začátku. K obsazeným plážím míří nepřetržitý proud spojeneckých zásobovacích lodí. Ale jak dopravit na břeh tak obrovské množství tanků, obrněných vozidel a další vojenské techniky, když všechny přístavy v okolí jsou stále obsazeny nacistickými vojsky? Odpověď na tuto otázku už před více než 70 lety hledal major Allan Beckett.

Královští ženisté (složka britské armády) pod vedením majora Becketta tehdy pro účely vymysleli umělý přístav, který byl v prvních dnech invaze po částech převezen do Normandie k městečku Arromanches a zde přibližně dva kilometry od pevniny postaven. Vznikl tak jeden z největších technických zázraků druhé světové války.

Syn majora Becketta Tim se po sedmdesáti letech doslova vrátil na místo činů svého otce, aby přístav Mulberry znovu oživil. Tentokrát "jen" na počítači. Práce to však nebyla o nic lehčí. Problém byl, že většina technické dokumentace byla v době svého vzniku pochopitelně přísně tajná a do dnešních dnů se dochovala pouze na několika málo mikrofilmech a nekvalitních kopiích (na takzvaných modrácích, kopiích na světlocitlivých papírech modré barvy).

Nejrušnější na světě

Umělý přístav majora Becketta u Arromanches byl prvním svého druhu na světě a v červnu 1944 to byl také nejrušnější přístav na světě.

Posloužil k vylodění 2,5 milionu vojáků, půl milionu vojenských vozidel a čtyř milionů tun zásob. Jak fungoval nejlépe uvidíte na přiložených videích.

Aby bylo možné vyložit velké lodě, bylo nutné zbudovat přístav v dostatečné vzdálenosti od pobřeží v místech s patřičnou hloubkou. Spojenci nejprve v těchto místech potopili desítky lodí, aby tak vytvořili bezpečný záliv.

Samotný plavoucí přístav na pontonech byl z betonu a ocele. S pobřežím ho spojovaly pontonové cesty dlouhé téměř dva kilometry.

Odborníky z týmu Dassault Systèmes tedy čekala detektivní práce zahrnující i potápění na dno Lamanšského průlivu a přeměřování trosek techniky a samotného přístavu. Některé dochované výkresy si totiž protiřečily nebo neobsahovaly některé části, které přitom ve skutečnosti prokazatelně existovaly. Model přístavu a souvisejícího technického vybavení měl přitom být maximálně přesný.

"Od vylodění Spojenců v Normandii uplynulo už 70 let a my pomalu ztrácíme paměť. Proto jsme se rozhodli toto jedinečné technické dílo zdigitalizovat i pro budoucí generace," vysvětluje šéf 3D interaktivních projektů Dassault Systèmes Nicolass Serikoff.

Zbytky potopeného Beckettova díla proto technici digitalizovali pomocí laserového snímání. Na dně průlivu našli mimo jiné i trosky pověstných vyloďovacích člunů LCVP (Landing Craft, Vehicle & Personnel). Naměřené rozměry a další získané údaje převedli do softwaru Catia, ve kterém 3D simulace přístavu Mulberry vznikla. Její přesnost v některých ohledech bere dech.

Kopie originálních výkresů jednotlivých součástí přístavu i vyloďovacích prostředků se sice dochovaly, byly ale nečitelné.

Například lehké dřevěné kluzáky Waco CG-4A, ve kterých se těsně před invazí snášeli do týlu nepřítele spojenečtí výsadkáři, si můžete v programu rozebrat doslova do posledního šroubku. Do dnešního dne se přitom žádný původní kluzák nedochoval, a aby jej bylo možné "rekonstruovat" co nejvěrněji, museli technici projít několik nákresů, soudobých maket a původních trosek. Ale tím to neskončilo. Catia totiž umí simulovat i aerodynamiku modelu.

Dassault Systèmes dodává svůj software automobilkám, výrobcům letadel a dalším průmyslovým podnikům. Pro vývoj ho používá například Tescoma a vznikl v něm například termostat Nest, špionážní kolibřík pro americkou armádu nebo souprava na záchranu chilských horníků. Firma se také podílela na několika vzdělávacích projektech včetně 3D interaktivní prohlídky historie Paříže, kterou si můžete vyzkoušet na webu Paris3DS.com.

Pokud si budete chtít prohlédnout a "projít" zdigitalizovaný přístav Mulberry B sami, budete se muset zatím vypravit do některého z francouzských muzeí věnovaných Dni D. Pouze tam totiž zatím budou instalovány počítače s kompletním projektem.

Vylodění v Normandii

Autor:
  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi nejsou příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi je 8 příspěvků

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 9 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 21 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...