Škoda 440 Karosa z roku 1956 je prototyp vyrobený ve Vysokém Mýtě, který se však později nevyráběl. Světlo světa spatřil jediný exemplář, se kterým jezdil ředitel Karosy.
Ten s tímto unikátem v roce 1960 v Praze boural a původně se rozhodlo, že auto sešrotují a půjde do stoupy. Nicméně jeden z otců Š 440, konstruktér Josef Nalezenec, se domluvil s ředitelem Karosy, že nabourané auto odkoupí.
O vzácný automobil přišel Josef Nalezenec na počátku 70. let. Vůz vystřídal dva majitele a nakonec skončil mezi vraky na zahradě jednoho z domů v Pardubicích.
Vdovu po původním majiteli přesvědčili až dva noví majitelé, kteří se rozhodli vůz zrenovovat. Vůz později koupil Pavel Kalina z Hradce Králové a po generálce celého podvozku se objevuje v nově otevřeném Muzeu karosářství ve Vysokém Mýtě. Celý příběh unikátního vozu si můžete přečíst zde.
Škoda 440 KarosaTechnické parametry Dvoudveřový 2+2místný roadster, motor vpředu a pohon zadních kol. Zážehový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec (R4), rozvod OHV, objem 1 089 cm³, vrtání 68,0 mm, zdvih 75,0 mm, komprese 7,0, dva ventily/válec, karburátor Jikov, bez přeplňování, výkon 29 kW (40 koní) při 4 200 ot/min, točivý moment 70 Nm při 2 800 ot/min, mechanická čtyřstupňová převodovka, rozvor náprav 2 400 mm, rozchod kol 1 210/1 250 mm, vnější rozměry: délka 4 070 mm, šířka 1 600 mm, výška 1 320 mm, hmotnost 850 kg, maximální rychlost 120 km/h. zdroj: auta5p.eu |