Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Smrt přišla z mraků. Bitva nad Hanou byla největší u nás

  14:01
Osmnáct amerických bombardérů B-24 Liberator, jedna létající pevnost B-17, šest spojeneckých a kolem pěti desítek německých stíhaček. Takové byly před sedmi desítkamil lety ztráty po největší letecké bitvě druhé světové války z těch, které se odehrály nad českým územím. Hlavním dějištěm bylo nebe nad Hanou a severem Olomouckého kraje.

Americký bombardér B-24 Liberator | foto: US Army Air Force

Psala se neděle 17. prosince 1944 a právě na tento den naplánovalo velení americké 15. letecké armády sídlící v italském Bari nálet na tři důležité rafinerie v jižním Polsku, dodávající benzin německé armádě, a další strategické cíle.

Oblast se stala cílem bombardování v uplynulých měsících několikrát, a byla proto silně bráněna protiletadlovými bateriemi. Přesto plánovači náletu kvůli probíhající německé ofenzivě v Ardenách a silnému tlaku na východní frontě příliš velký odpor nečekali, neboť Němci měli k dispozici omezené množství letadel.

Do vzduchu k náletu vzlétlo přes pět stovek bombardérů - 191 strojů B-17 Flying Fortress a 336 letounů B-24 Liberator. V jednom z nich seděl na místě předního střelce také tehdy devatenáctiletý Hilmar Johansson. Byl to jeho vůbec první let po převelení do Itálie.

„Přivítání na českém území nebylo moc přívětivé. Okamžitě na nás začaly střílet pozemní protiletadlové baterie. Vyřadily nám jeden motor a za chvilku vysadil i druhý na stejném křídle. To už jsem tušil, že zpátky do Itálie se jen tak nedostaneme,“ vzpomínal Johansson v listopadu v přerovském muzeu, kde se zúčastnil otevření výstavy Zkáza z nebes (více čtěte zde).

Bombardéry ale čekaly ještě mnohem horší chvíle. Letecký svaz totiž zachytily německé radary už dávno předtím a patnáct minut před jedenáctou dopoledne luftwaffe vyhlásila poplach. Navzdory špatnému počasí byla proti spojeneckým letadlům z letiště u Berlína vyslána kompletní stíhací eskadra tvořena zhruba stovkou strojů.

Eskortu zdržely mraky. Lidé na zemi viděli jen padající trosky

Pro tento případ měly mít bombardéry ochranu - tři stovky stíhaček P-38 Lightning a P-51 Mustang. Jenže ty se právě kvůli počasí opozdily

„Bylo tehdy pod mrakem, takže ze země nešlo nic vidět, jen občas padající kusy letadel,“ vzpomínal na podmínky svědek událostí Jaroslav Schön z Přerova.

Zkušení piloti luftwaffe v čele s esem Waltherem Dahlem, který si během války nárokoval přes stovku sestřelů, se vrhli na svou kořist. K prvnímu střetu došlo zhruba deset minut před polednem a krátce nato začaly na zem dopadat první bombardéry či jejich trosky.

„Němečtí stíhači odhodili prázdné přídavné nádrže a zaútočili s ,,mimořádnou agresivitou“, jak hovoří americké hlášení o akci. Těžce opancéřované stodevadesátky (letouny Focke-Wulf Fw 190A-7 - pozn. red.) pronikaly hustou obrannou palbou liberatorů jako nůž máslem,“ popsal vojenský historik Jiří Rajlich ve své stati Krvavá řež nad Hanou uveřejněné v časopise Revi

„Pak začali Němci bombardéry doslova masakrovat ve velkém. Některým pilotům se v této akci podařilo sestřelit i dva liberatory,“ dodal.

„Nalétávali na nás zpředu, já jsem seděl ve své střelecké kabině a pálil jsem z kulometů ostošest. Nakonec bylo naše letadlo plné děr a kapitán zavelel, abychom si nasadili padáky,“ vzpomínal na útok přímý účastník bitvy Johansson.

Jeden z bombardérů havaroval přímo na olomoucký hřbitov

Jako první skončil deset minut před polednem u Troubek na Přerovsku let liberatoru velitele Thomase Westa, který při útoku stíhačů začal hořet a přišel o část křídla. Dostal se do vývrtky a poté ještě ve vzduchu vybuchl, což posádku vymrštilo ven. Z deseti mužů se ale čtyřem kupodivu podařilo zachránit.

Zbytky dalšího bombardéru, který explodoval ještě za letu po útoku hned pětice německých stíhaček, pak dopadly o pár minut později u nedalekých Kokor, dalších stroj dopadl u Kozlova na Olomoucku. Čtvrtý liberator havaroval přímo v Olomouci a to na ústřední hřbitov ve čtvrti Neředín.

A tím výčet v regionu stále nekončil. Let pátého amerického bombardéru skončil u Václavova na Šumpersku, šestého o kus dál u Libiny. Tam navíc havarovala i zasažená útočící stíhačka, jejíž pilot se zachránil na padáku. Místní Němci ho poté nesli na ramenou jako hrdinu. Poslední z Liberatorů sestřelených na území dnešního Olomouckého kraje pak dopadl u Rokytnice na Přerovsku.

Ze 73 členů posádek zničených strojů jich přežilo jen 41. Dalších 12 poškozených bombardérů přistálo či se zřítilo jinde - jeden na Novojičínsku, další v dnešním Polsku, na Slovensku, v Maďarsku či na území bývalé Jugoslávie.

Ten, v němž seděl Johansson, pilot stočil od Přerova směrem k ruské frontě, která byla podstatně blíže. Poškozený stroj se však dostal pouze někam na pomezí rakouských a maďarských hranic, když ho musela posádka opustit.

„Ze skoku s padákem jsme měli trochu strach. Nikdy předtím to nikdo z nás nedělal, americká armáda totiž považovala výcvik s padáky za příliš nebezpečný,“ nastínil letec.

Velké vítězství se změnilo v jednu z nejvážnějších porážek

Ve chvíli, kdy do bitvy dorazila hlavní část spojeneckých stíhačů určených k ochraně bombardérů, se ovšem situace ve vzduchu úplně otočila.

„Opožděný americký doprovod se přihnal a poměrně dost tvrdě s německými stíhači zúčtoval. Udává se, že jich sestřelil asi 43. Dosavadní velké vítězství německé luftwaffe se změnilo v jednu z nejvážnějších porážek,“ nastínil Rajlich v dokumentu Letecká bitva nad Libinou.

Zatímco Spojenci ztratili během celé mise jen šest stíhaček - z toho dvě nad Přerovskem, druhá strana přišla zhruba o pět desítek letounů, byť ne všechny byly sestřeleny.

„O sedm strojů přišla luftwaffe v důsledku technických závad. Ty byly způsobeny především poruchami motorů a ubývajícím palivem, neboť Němci startovali z poměrně vzdálených základen a během boje spotřebovali značné množství paliva. Někteří z nich proto museli zvolit nouzové přistání či seskok padákem,“ vysvětlil historik.

Výsledkem letecké bitvy nad Hanou nakonec byla celkově při započítání technických závad na obou stranách ztráta dohromady téměř osmi desítek strojů, z nichž na území dnešního Česka dopadla nejméně polovina z nich. A také více než dvou stovek pilotů a členů posádek bombardérů.

„Když urputný boj skončil, nikdo ještě netušil, že šlo o vůbec největší měření sil mezi americkým a německým letectvem nad naším územím. Až do konce války nebude tento krvavý primát překonán,“ uzavřel Rajlich.

  • Nejčtenější

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

2. května 2024

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji....

Nebýt alkoholu, většinu času skoro nemáme co dělat, říká lékař z urgentu

25. dubna 2024

Premium Končí zde pacienti po mrtvici, infarktu, se zápalem plic, po otravě krve, závažných úrazech nebo po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spor o platy graduje, řidiči se chystají soudit. Chtějí senzaci, tvrdí dopravce

30. dubna 2024

Premium Počet řidičů autobusů z Olomouckého kraje, kteří jsou odhodlaní domáhat se u soudu části mezd,...

Vyprodáno. Sparta se valí na Olomouc. Unikátní situace, těší se trenér Saňák

27. dubna 2024  11:55

Bude to krásný pohled a skvělá kulisa. Fotbalový svátek. Naposledy Sigma vyprodala Andrův stadion...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Světlomet míval osmnáct součástek, dnes i 380, líčí šéfové mohelnické továrny

27. dubna 2024

Premium Tři desetiletí letos uplynula od chvíle, kdy tehdejší továrna Hella Autotechnik v Mohelnici na...

Kastnerovy perokresby vrátí návštěvníky do ulic Šumperka před dvě stě lety

3. května 2024  15:03

Jedinečnou šanci nahlédnout do ulic Šumperka 40. let 19. století tak, jak je zdokumentoval na svých...

Výstavba D1 jde podle plánu, poslední část u Přerova má být hotová za dva roky

3. května 2024  11:52

Stavba posledního úseku dálnice D1 z Přerova do obce Říkovice, která začala na začátku loňského...

Olomouc se po 25 letech chystá převzít zpět od Francouzů správu pitné vody

3. května 2024  4:55

Vodohospodářskou společnost VHS Olomouc začne už brzy vést nový ředitel, jehož hlavním úkolem bude...

D35 u Litovle blokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  16:36

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici komplikovala více než sedm hodin nehoda...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...