Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Aplikace, která by Prahu zbavila Opencard? Testovat se bude i v Česku

  0:20
Tel Aviv (Od zpravodaje Technet.cz) - Žádná červená kartička za miliardy. Stačí chytrý mobil, levný přijímač zvaný Beacon a cloudové řešení HopOn stejnojmenného izraelského startupu. Bez kartiček a bez lístků to zkouší v Tel Avivu a na testy se chystají i do Česka.

HopOn je izraelský start-up, který vznikl v roce 2012. Jeho cílem je odstranit nepříjemné fronty v autobusech (a jiných dopravních prostředcích MHD), způsobené při nastupování cestujících zdlouhavou kontrolou a vydáváním jízdních dokladů řidičem. Ten totiž musí prodat lístek, vrátit na drobné, případně zkontrolovat platnost dokladu. I když mají cestující předplacené jízdné, musí najít v kapse patřičnou kartu a dotknout se jí terminálu. Lidé z HopOn spočítali, že zdržení na zastávce kvůli vydávání lístků dosahuje až čtyř minut. Systém HopOn dokáže odbavit deset pasažérů za čtyři sekundy. Nástup do autobusu se tak i ve špičce zkrátí podle spoluzakladatele společnosti Ofera Sinaie na průměrných 40 sekund. 

Aplikace HopOn chce zároveň nahradit časové, vícedenní (měsíční, žákovské, atd.) jízdenky v papírové nebo „plastové“ podobě. Použít ji můžete při výpůjčce městského kola, placení v kině a prakticky čehokoliv dalšího, co si město nebo provozovatel systému vymyslí.

Zde nutno poznamenat, že pražský (potažmo například brněnský) systém integrované hromadné dopravy je po všech stránkách výrazně vyvinutější než například ten telavivský. V druhém největším izraelském městě neexistuje podzemní dráha a přesto, že se již mnoho let plánuje, kvůli korupci a dalším problémům je byť jen zahájení výstavby v nedohlednu. Tel Aviv nemá ani tramvajovou síť a lidé jsou tak odkázání pouze na autobusy a příměstské vlaky. Dopravní zácpa ve špičce i mimo ni hravě překonává tu, kterou znáte třeba z filmových záběrů z New Yorku.

HopOn lze využít i na půjčování městských kol.

Jak HopOn funguje

Aplikace ke komunikaci využívá ultrazvuk. Funguje to takto. Nastoupíte do tramvaje s mobilem v kapse, kde je nainstalovaná a spuštěná aplikace HopOn. Maják (Beacon) umístěný někde v dopravním prostředku vysílá vysokofrekvenční signál (17 kHz), který zachytí mikrofon mobilu v dosahu až 40 metrů. Systém využívá přenos dat zvukem (Data over sound). 

Pokud má majitel telefonu aktivovaná data, celá transakce se po zachycení a dešifrování zvuku odehraje v cloudu a na displeji telefonu se objeví informace o zaplacení jízdného (odečtení kreditu za jízdu, zbývající počet jízd, zbývající počet dní platnosti, atd. podle daného dopravního systému města). 

Pokud nemá telefon aktivována mobilní data (není signál, uživatel deaktivoval data například kvůli roamingu, atd.), zpětná vazba se odehraje přes Bluetooth (nízkoenergetický standard BLE) a kontrola platnosti jízdního dokladu proběhne na straně dopravce. Stejně tak systém používá Bluetooth pro komunikaci s iPhony, protože iOS neumožňuje mít aktivovaný mikrofon na pozadí (aplikace musí běžet). Přes Bluetooth také systém posílá uživateli notifikace o tom, že například dochází kredit.

Rozhraní aplikace HopOn.

V Izraeli většinou vše kontroluje řidič a ten díky systému HopOn už nemusí vybírat a rozměňovat peníze a tisknout lístky. V MHD, kde je zodpovědnost za zaplacení jízdného zcela na straně cestujícího (jako například u nás), funguje systém podobně s tím, že jej stačí zapnout (případně že neběží na pozadí) ve chvíli kdy přijde revizor. Proces je pak stejný: mikrofon mobilu zachytí signál z majáku, ověří platnost a na displeji se objeví informace pro kontrolora doplněná QR kódem. Kontroloři mají samozřejmě svou verzi aplikace.

Vedlejším přínosem systému HopOn je i velmi přesný dopravní průzkum. Systém totiž pozná, kdy cestující opouští vozidlo a dostane se mimo dosah BLE a majáku. Vyslaný zvuk navíc neprochází zdí, takže je zajištěno, že nedojde k chybnému zachycení mobilů cestujících třeba na druhé straně peronu.

HopOn jeho tvůrci prezentují jako levnou alternativu ke stávajícímu systému vydávání a kontrole jízdenek. Zatímco jeden maják (Beacon) vyjde na padesát dolarů (musí být v každém dopravním prostředku systému nebo v případě metra například u turniketů), validátor platnosti předplacených karet stojí podle Sinaie 2 000 dolarů a automat na výdej lístků vyjde dopravní podnik v Tel Avivu na 30 000 dolarů. Cloudové řešení také něco stojí, ovšem tvůrci HopOn předpokládají, že město využije stávající systém a aplikace bude pouze jakousi nadstavbou. Může to klidně být systém podobný Opencard, jen bez kartiček, validátorů a čekání front u výdejních míst.

HopOn by se měl již brzy objevit i v Česku. „Plánujeme zkušební provoz v menším městě nedaleko Prahy. Podrobnosti vám však zatím sdělit nemohu, vše je teprve v jednání. Chtěli bychom začít testovat na celkem 150 autobusech,“ odpověděl nám Ofer Sinai. Důvodem pro výběr České republiky prý není jen to, že jedna ze zakladatelek má původ u nás, ale právě i rozvinutost městské hromadné dopravy.

Cestu redaktora Technet.cz do Tel Avivu organizoval T-Mobile.

Autor:
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 21 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi jsou 2 příspěvky

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 11 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi jsou 4 příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...