Pro někoho to mohou být jen kosmetické úpravy, pro vodáky a bikery to však jsou zásadní změny. Důvodem pro vydání nového návštěvního řádu byla změna zonace národního parku, ochranáři také museli reagovat na změnu občanského zákoníku, podněty veřejnosti a opakující se problémy s některými turisty. Návštěvní řád je spolu s plánem péče o Krkonošský národní park nejdůležitějším dokumentem v oblasti ochrany přírody národního parku.
Novelizovaný dokument reaguje na nový trend - na zimní cykloturistiku. Bikeři už nebudou moci od konce listopadu do začátku dubna využívat sjezdovky a hlavně běžecké tratě. V poslední době totiž přibývá cyklistů, kteří na strojově upravených trasách jezdí na klasických horských kolech a fatbicích, což jsou bicykly s tlustými plášti (o fatbiku jsme psali zde).
„Skiareály v zimě upravují běžecké tratě za drahé peníze. Pokud nejsou úplně zmrzlé, kola je rozrývají a ničí. Krkonoše nejsou nafukovací a nelze vyhovět všem novým trendům. Národní park má své limity,“ říká mluvčí Správy KRNAP Radek Drahný.
Bikeři přitom mohou dál na normální cesty a zasněžené asfaltky. Pokud je strážci přistihnou v bílé stopě, hrozí jim na místě bloková pokuta až jeden tisíc korun. Ve správním řízení může být penále mnohem větší.
Radek Vich, jenž má ve svazku měst a obcí Krkonoše na starosti běžecké lyžování, považuje opatření namířené proti bikerům za preventivní krok a způsob, jak případné přestupky řešit.
„Nemám zprávy, že by cyklisté ve velké míře ničili běžecké tratě. Mnohem větší problémy nám dělají řidiči skútrů a čtyřkolek, kteří jezdí k chalupám, nebo lidé na koních,“ uvádí Vich.
Není to v pořádku, zlobí se podnikatel
Ochranáři se také rozhodli vystavit stopku kolům s přídavným spalovacím motorem, která se na území národního parku začala objevovat v čím dál větší míře. Důvodem zákazu je hluk a zápach. Správci parku loni zaznamenali desítky stížností. Lidé na „motorových“ bicyklech a koloběžkách jezdili po cyklotrase až k Luční boudě.
Změny v návštěvním řádu
|
„Kola se spalovacím motorem, která zápachem a hlukem ostatním návštěvníkům znepříjemňovala pobyt, nyní nebudou moci legálně vjet na cyklotrasy,“ upozorňuje Drahný.
Na stále populárnější elektrokola se omezení nevztahuje. Provozovatel půjčovny motorových koloběžek v Peci pod Sněžkou Josef Bláha považuje argumenty ochranářů za liché.
„Není to v pořádku. Koloběžka s motorem dělá mnohem menší hluk než skútry, dodávky a auta, které po Krkonoších běžně jezdí. Také vypouštěné emise jsou ve srovnání s osobními automobily minimální,“ tvrdí podnikatel, který zvažuje právní kroky.
Správa KRNAP v novele návštěvního řádu vyslyšela připomínky vodáků. Po jednání s Českým kanoistickým svazem významně rozšířila možnosti splouvání krkonošských řek. Nově mohou vodáci na lodích jet od labské přehrady ve Špindlerově Mlýně až do Vrchlabí, po Úpě z Pece pod Sněžkou do Horního Maršova nebo splout Klínový potok v úseku od parkoviště Lom ve Strážném po soutok s Husím potokem.
„Splouvat mohou plavidla bez motorového pohonu, za denního světla a na Labi při průtoku vyšším než 9 krychlových metrů za sekundu,“ doplňuje mluvčí.