Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Olbřímí vzducholoď Airlander brzy vzlétne. Plánuje se i bojové využití

Největší létající stroj současnosti poprvé vzlétne v horizontu několika týdnů. V případě bojového použití se bude tiše zjevovat nad nepřítelem, vysazovat speciální jednotku a ze vzduchu ji podporovat palubními zbraněmi.

V představách je široké využití hybridních vzducholodí Airlander ve vojenském i civilním sektoru. | foto: Hybrid Air Vehicles Ltd.

Počátek vývoje britské vzducholodě Airlander 10 sahá do roku 2008, kdy firma Hybrid Air Vehicles (HAV) vyvíjela hybridní vzducholoď pro program americké armády LEMV (Long Endurance Multi-intelligence Vehicle). Američané chtěli vzducholoď použít jak pro dopravu materiálu a vojáků, tak i jako vzdušnou platformu pro systémy zpravodajství, průzkumu a sledování ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance).

První let technologického demonstrátoru HAV-3 pro program LEMV se uskutečnil v roce 2008. Větší a pokročilejší prototyp HAV-304 o délce 91 metrů vzlétl o čtyři roky později.

V roce 2013 americká armáda z důvodu nedostatku financí program LEMV zrušila. Vláda Velké Británie však firmě HAV poskytla grant ve výši několika milionů liber na dokončení projektu. Společnost vzducholoď HAV 304 přejmenovala na Airlander 10 a začala se soustředit také na civilní zákazníky.

Vzducholoď HAV-3

Airlander 10 přímo vychází z prototypu HAV-304. Vzducholoď měří na délku 92 metrů a vnitřní objem balonu je 38 000 m3. Airlander 10 dokáže ve vzduchu zůstat až 5 dní a vystoupat do výšky 6100 metrů.

Hybridní vzducholoď pohání čtveřice osmiválcových motorů o objemu 4 l a výkonu 4×260 kW. Spotřeba paliva vzducholodi (na kilometr letu) je pouze pětinová oproti letadlům se stejnými výkony. Cestovní rychlost je 148 km/h a minimální 37 km/h. Vzducholoď dokáže unést náklad do hmotnosti 10 tun nebo až 48 pasažérů. Prázdná hmotnost vzducholodě je 20 tun.

Dolet společnost HAV neudává, ale při známe cestovní rychlosti a maximální výdrži ve vzduchu bude minimálně několik tisíc kilometrů. Je však nutné zdůraznit, že cestovní rychlost je rychlost vzducholodě vůči atmosféře, nikoliv proti zemi. Vzducholoď při letech přes oceán jistě využije vzdušné proudění, takže rychlost vůči zemi bude podstatně vyšší.

Airlander 10 je hybridní vzducholoď - je tedy těžší než vzduch. Vzducholoď se ve vzduchu udrží ze 60 % díky aerostatickému vztlaku (hélium), a ze 40 % díky aerodynamickému vztlaku (tvar vzducholodě). Konstruktéři díky unikátním vlastnostem Airlander 10 označují jako mix vzducholodě a letadla.

„Hlavním problémem starých vzducholodí byla potřeba obrovského množství pozemního personálu, omezená nosnost a náchylnost k povětrnostním podmínkám. Všechny tyto problémy jsme vyřešili novým konceptem – hybridním letadlem. Jde o mix mezi letadlem a vzducholodí,“ vysvětluje Chris Daniels, vedoucí tiskového oddělení HAV.

Výhodou Airlander 10 je právě schopnost přistávat kdekoliv bez nutnosti pozemního personálu, který musí klasickou vzducholoď zajišťovat lany. Výkonné motory navíc umožňují kolmý start a přistání vzducholodi na zemi, písku, ledu i na vodě. Obojživelné vlastnosti vzducholodě zajišťují pneumatické ližiny.

Zásadní předností vzducholodě není jen schopnost přistání na jakémkoliv místě na Zemi (doslova), ale také velmi nízké náklady na letovou hodinu. Přesné údaje nejsou k dispozici, ale v roce 2010 Alan Metzger, programový manažer LEMV v Northrop Grumman (HAV byl subdodavatel), odhadl náklady na třítýdenní let vzducholodě LEMV (s nákladem do 1300 kg) na 20 000 dolarů.

Letová hodina Airlander 10 tak bude proto stát několik stovek dolarů, nikoliv tisíce nebo dokonce desetitisíce dolarů jako u proudových letadel. Na druhou stranu má vzducholoď samozřejmě násobně menší cestovní rychlost než letadlo, proto ve vzduchu stráví více hodin. Přesto se očekává, že Airlander 10 dopraví náklad nebo pasažéry pouze za 20 % ceny oproti letadlům.

Pár čísel na srovnání. Podle magazínu Times letová hodina dopravního letadla C-130J Hercules stojí více než 14 000 dolarů. Na základě informací Ministerstva obrany ČR, zveřejněných na základě svobodného přístupu k informacím, jedna letová hodina C-295 CASA stojí přes 120 000 Kč, tedy asi 5 000 dolarů.

První vzlet Airlander 10 se očekává během několika týdnů. Následně je nachystáno několika měsíční testování a 200 hodin leteckých testů. První vzducholodě zákazníci získají v roce 2018, kdy jich HAV plánuje vyrobit 12 kusů.

Firma HAV připravuje také větší typ Airlander 50 s nosností až 60 tun. Navrhovaná hybridní vzducholoď o délce 119 m a objemu 103 000 m3 může podle propočtů zůstat ve vzduchu až čtyři dny nebo dopravit náklad na vzdálenost 3200 km. Vývoj větší vzducholodě bude ale záležet na obchodním úspěchu menší varianty Airlander 10.

O Airlander 10 projevilo zájem již britské ministerstvo obrany. Vzducholodě neposlouží jen pro levnou přepravu materiálu a osob, ale také jako vzdušná platforma s velkou výdrží ve vzduchu. Armáda může vzducholodě využít k ISR operacím, k mapování a snímkování Země, jako komunikační a datové relé, nebo dokonce i jako vzdušnou zbraňovou stanici vybavenou například laserovými zbraněmi.

Obrovskou výhodou je také velmi tichý let, především “kradmou” rychlostí. Takové vlastnosti mohou být velmi zajímavé například pro noční akce speciálních jednotek, kdy se lze dostat ve vzduchu nad cílovou oblast prakticky neslyšně, vysadit operátory speciálních sil a dokonce je podporovat palubními zbraňovými systémy.

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní verzi najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 10 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi nejsou příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi je 8 příspěvků

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 10 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 22 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...