Lidé již internetu tolik nevěří. Takto by se dal velice hrubě shrnout závěr průzkumu, který se zabýval chováním lidí při práci s internetem. Prováděl jej Národní úřad pro telekomunikace a informace (National Telecommunications and Information Administration, NTIA) na vzorku 41 tisíc amerických domácností v červnu 2015.
Organizace bohužel nezveřejnila přesnou metodiku, takže není jasné, zda byly domácnosti vybrané, aby reprezentovaly rozložení ve společnosti nebo to například byly jen lidé ochotní odpovědět na on-line dotazník, který jim třeba přišel e-mailem.
Z výsledků, které nyní tato státní organizace zveřejnila, vyplývá, že téměř polovina respondentů omezuje své aktivity na internetu. Důvodem jsou obavy vyvolané různými kauzami, které se týkají krádeží dat, a také špehovací choutky vlád a dalších úřadů.
Není překvapivé, že nejvíce chování uživatelů ovlivnila osobní negativní zkušenost. Podle NTIA totiž celých devatenáct procent domácností (alespoň jeden člen) mělo nějakou zkušenost s narušením bezpečnosti, krádeží identity nebo s nějakou podobnou nekalou činností. Organizace přitom počítala jen s problémy, které se staly v průběhu 12 měsíců před průzkumem.
Jak lze předpokládat, nejvíce se s narušením bezpečnosti setkaly domácnosti, kde měli lidé více zařízení schopných přistupovat na internet. U domácností, které používají pouze jeden typ zařízení připojených k internetu tak hlásilo narušení bezpečnosti asi devět procent, zatímco u respondentů s pěti a více přístroji to bylo 31 procent.
Strach z on-line plateb i nakupování
Obavy vycházející z vlastních zkušeností nebo z vlastního úsudku změnily podle průzkumu chování asi 45 procentům respondentů. Ze zprávy tak vyplývá, že se 29 procent respondentů vyhýbá on-line financím a 26 procent přestalo využívat on-line nakupování. Stejný podíl domácností omezilo užívání sociálních sítích a 19 procent se dokonce rozhodlo, že přestane na internetu zveřejňovat své „kontroverzní“ osobní nebo politické názory.
K podobným výsledkům dospěla i loňská studie Pew Research. Výzkumníci zjistili, že lidé v drtivé většině chtějí více kontrolovat svá data, ale mají malou důvěru v to, že by tyto informace mohly zůstat chráněny.
Možná i to jeden z důvodů, proč si například Facebook v poslední době stěžuje, že lidé na něm sdílí méně osobních zkušeností a názorů, než by mohli.
Doplněno: Do textu jsme přidali krátké doplnění o výzkumu Pew Research.