Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Test asistenčních systémů ukázal, že cesta k autonomnímu řízení bude dlouhá

Švýcarský autoklub TCS otestoval asistenční systémy tří sedanů vyšší střední třídy. Ani jeden nepřesvědčil. Aby totiž fungovaly správně, potřebují ideální podmínky.

V autonomním řízení je podle aktuálního vývoje budoucnost automobilismu, pracují na něm nejen výrobci aut, ale také další firmy (Google si na to právě založil extra značku - čtěte zde). Již dnes ale různé sady asistenčních systémů umožňují to, aby se alespoň na dálnici dokázala auta řídit téměř sama. Švýcaři zkoušeli tři prémiové sedany vyšší střední třídy: Mercedes-Benz třídy E, Teslu Model S a Volvo S90, které nabízejí nejmodernější asistenty. Výsledky bohužel stále nejsou zcela uspokojivé.

Mercedes-Benz třídy E

Oproti minulosti je pochopitelně znát, že vývoj opět pokročil směrem vpřed. Například na adaptivní tempomat a systémy rozpoznávání dopravních značek se dnes dá do velké míry spolehnout. A výrazně se díky nim zvyšuje komfort jízdy. Moderní systémy udržování rychlosti totiž dokážou plynule zabrzdit za pomaleji jedoucím vozem.Čtení dopravních značek patří k funkcím, které prošly výrazným vývojem. Dnes už jen neinformují, ale auta umí převzít přečtenou rychlost a s výjimkou Volva ji nastavit do adaptivního tempomatu.

Volvo S90

Horší už to je s udržováním v jízdním pruhu. Jen Tesla se umí sama od sebe držet skutečně uprostřed vymezeného pruhu. U Volva a Mercedesu je využitelnost této funkce omezená: mezi čarami se nedrží zcela přesně, varování nejsou optimální. Všechny tyto systémy jsou navíc podle názoru Švýcarů zatím vhodné jen pro jízdu po dálnici za příhodných podmínek. Na okreskách si s nimi koledujete o nehodu, snaží se vás totiž držet až příliš uprostřed úzké silnice. Pokud auta rozpoznají, že nemáte ruce na volantu, vyzvou vás k tomu, abyste převzali řízení. V případě, že je neuposlechnete, Mercedes a Tesla zvládnou zastavit. To je ochrana pro případ, že by řidič třeba zkolaboval.

Tesla Model S 85D

TCS testoval také funkci varování před příliš krátkým bezpečnostním odstupem. Ten nejlépe funguje u Volva, grafické varování v head-up displeji je ale příliš malé. Ukazuje se navíc, že dodržování bezpečné vzdálenosti patří k nejčastějším prohřeškům řidičů a nejen těch českých.

Posledním testovaným systémem bylo nouzové brzdění z rychlosti 50 km/h. To ovšem u Volva a Tesly funguje jen za ideálních podmínek a hrozí tak nebezpečí srážky. Podobně jako fungování systémů je odlišná i cenová politika. U Volva je balíček k dispozici ve standardní výbavě, u Tesly a Mercedesu se musí připlácet.

Test asistenčních systémů

INFOGRAFIKA

Podrobné výsledky ZDE

Do roku 2021, kdy by se na silnicích mohla objevit první částečně autonomní auta, tedy automobilky mají stále co dělat. S ohledem na výsledky testu Švýcaři neočekávají, že půjde o vozy, které by se uměly řídit zcela samy. Zvládnou dát blinkr a předjíždět. Stále však budou potřebovat dohled řidiče, který zasáhne v až příliš specifických situacích. Plně odpočinout si budeme moci až v roce 2035. To ale bude vyžadovat i úpravy legislativy, podle níž je dnes za auto zcela zodpovědný řidič.

Autoři:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...