„Hustý, můžu si to vyzkoušet?“ zněla nejčastější otázka okolí, když jsem v roce 2014 testoval brýle Google Glass. Druhá nejčastější otázka směřovala k soukromí: „A to nás teď jako natáčíš?“ ptali se lidé při pohledu na kameru na přední straně brýlí Glass. A konečně třetí, nejčastější dojem: „Sundej si to, vypadáš v tom jako idiot!“
Dali jsme lidem na ulici vyzkoušet brýle Google Glass (Technet.cz, 2014):
Google Glass představovaly zajímavý experiment, který se však kvůli přepálenému marketingu stal synonymem neúspěšného produktu, snažícího se o inovaci za každou cenu. Intel pochopitelně nechce tento scénář opakovat. Jejich pokus o chytré brýle Vaunt se proto od Google Glass liší ve všech výše zmíněných rysech.
Redaktor The Verge, Dieter Bohn, vyzkoušel brýle Intel Vaunt:
Na první pohled normální brýle
Přestože jde zatím teprve o funkční prototyp, vzhledově se chytré brýle Intelu v podstatě neliší od běžných brýlí dioptrických. Tvar je spíše nadčasový a ani tloušťka nožiček neprozrazuje, že se v nich skrývá nějaká elektronika.
Redaktor Dieter Bohn testuje chytré brýle Intel Vaunt (testovací prototyp, TheVerge.com)
Nenápadný vzhled by mohl být klíčový pro úspěch brýlí na trhu. Zatímco u mobilního telefonu nebo i hodinek jsou uživatelé schopni designové nedostatky přehlédnout, u elektroniky, která se po nasazení na nos stává doslova součástí naší identity, na vzhledu záleží.
Brýle Google Glass jsou nápadné na první pohled
Jde také o to, že chytré brýle Vaunt na sebe neupozorňují. Kdybyste nevěděli, že jsou něčím zvláštní, vůbec by vás nenapadlo je blíže zkoumat. Prostě brýle, které nevypadají jako rekvizita z béčkového sci-fi filmu.
To bude pro případné uživatele celkem důležité. Když máte na sobě Google Glass, všichni se o ně zajímají. To se může někomu líbit, ale zařízení, které na sebe neustále strhává pozornost celé místnosti, není pro každého.
Bez kamery jsou chytré brýle slepé, ale přijatelnější
Po několika týdnech testování Google Glass jsme dospěli k tomu, že jediné, na co se nám zatím reálně hodí, je záznam videa. Glass totiž mají celkem kvalitní širokoúhlou kameru. Nové brýle od Intelu však kamerou nedisponují. Je to problém, nebo naopak výhoda?
Kamera v brýlích je pro řadu použití zcela klíčová, ať už jde o sportovní chytré brýle, brýle pro rozšířenou realitu nebo o brýle používané policií při identifikaci obličejů. Proč tedy Intel kameru do svých brýlí nezařadil?
Prý proto, že kamera v brýlích nevyhnutelně vyvolává obavy v lidech kolem vás. Natáčíte je právě? Vysíláte v přímém přenosu? Kamera v brýlích má své nesporné výhody, ovšem zároveň z vás dělá tak trochu vyvrhele. Naopak brýle, které natáčet nemohou, nikoho z rovnováhy nevyvedou.
Laser vám obraz kreslí přímo na sítnici
Nejzajímavější součástí nových brýlí Intel Vaunt je naopak jejich displej. Tedy, on to není tak docela displej. Jedná se o technologii VSCEL (Vertical-cavity surface-emitting laser, tedy plošně vyzařující laser). Laser jednobarevně vykresluje obraz skrze holografický reflektor v nožičce brýlí přímo na vaši sítnici, proto je brýle potřeba předem nastavit, aby svítily tam, kam mají.
Nechat si laserem svítit do oka nezní jako dobrý nápad, ale výkon laseru je minimální. „Je to laser třídy 1. Má tak minimální výkon, že na něj ani nemusíme mít certifikát,“ ujišťuje Mark Eastwood, vývojář ze skupiny Intel NewDevices Group. „A výkon laseru v brýlích Vaunt je na samotné spodní hranici této třídy.“
Protože laser kreslí obraz o rozlišení 400×150 pixelů přímo na sítnici, zobrazí se ostře i těm, kteří jinak potřebují dioptrické brýle. To řeší řadu problémů, které Google Glass řešit neumí.
Na druhou stranu zobrazované informace jsou jednou (červenou) barvou celkem omezené. Brýle jsou tak ideální pro zobrazení textu, číselného ukazatele nebo jednoduché grafiky. „Tyto údaje vidíte vpravo dole a máte je stále na očích, pokud se ale díváte před sebe, ani si jich nevšimnete,“ líčí Bohn, jak Intel vyřešil paradoxní požadavek „nesmí rušit, ale musí být vidět“.
K čemu ty brýle budou? To se uvidí...
Brýle Vaunt vypadají dobře a technologie zobrazování také působí nadějně, ačkoli bez vyzkoušení se to dost těžko posuzuje. Ale samotný hardware v tomto případě není ani polovina úspěchu. Rozhodne, zda Intel dokáže splnit svůj slib a zobrazovat na displeji kontextové, relevantní údaje, které budou uživateli užitečné právě v danou chvíli.
Brýle které mají vracet zrak |
Zatím jsou brýle Intel Vaunt ve fázi testování. Firma Intel chce ještě letos pozvat vývojáře k tomu, aby pro tyto brýle začali vyvíjet software. To udělal před pěti lety i Google, když brýle prodával na vývojářské konferenci Google I/O. A i tentokrát bude záležet na tom, zda se vývojářům povede vytvořit takové aplikace, které posunou toto zařízení z roviny experimentů do roviny užitečných zařízení.
Konkurence je přitom velká. Nejen na poli chytrých brýlí. O pozornost už nyní soupeří řada dalších displejů, především chytré telefony a chytré hodinky. Na to, aby si lidé na oči dobrovolně nasadili laserový displej, tak bude Intel potřebovat obzvláště přesvědčivý argument.