Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Lehké, rychlé a nebezpečné. Přichází éra moderních bojových bugin

V posledních měsících a letech si nešlo nevšimnout nástupu nové generace velmi lehkých bojových vozidel. Takzvané bojové buginy zavádí do výzbroje armády po celém světě. Ukázkovým zástupcem nové generace této techniky je Mantis od izraelské firmy Carmor.

Výhodami bojových bugin jsou především nízká hmotnost, malé rozměry a jízdní agilita. S malou hmotností souvisí i minimální logistická zátěž – nízká spotřeba paliva, servisní nároky a jednoduší přeprava na velké vzdálenosti. Některé buginy lze také přepravovat i v trupech vrtulníků nebo konvertoplánů. Stejně tak je lze pohodlně vysadit na padácích.

Buginy umožňují speciálním jednotkám, výsadkářům nebo lehké pěchotě výrazně zvyšovat taktickou mobilitu. Výsadkáři na místo určení nemusí pěšky, ale využijí k přesunu mnohem rychlejší lehká vozidla. Přitom buginy mají výrazně větší nosnost a pohodlí než čtyřkolky a motocykly.

Buginy například u výsadkářů, kteří mnohdy nosí na zádech padesátikilogramové náklady, omezí jejich pěší přesuny. To se pozitivně projeví na psychické a fyzické kondici. Navíc buginy jim umožní přepravovat dodatečné vybavení, výzbroj a munici, na které by jinak museli zapomenout.

Donedávna výrobci nabízeli pouze velmi lehké bojové buginy, které sice mohou mít lafetované zbraně, ale neposkytují posádce žádnou balistickou ochranu. To znemožňuje jejich nasazení v městském nebo příměstském boji, kde hrozí riziko útoku ze všech stran a výškových pozic.

Jednou z takových otevřených bugin je americký Polaris MRZR. Tento typ si pořídily 82. a 101. výsadková divize US Army a americká námořní pěchota. Námořní pěchota však v současnosti hledá výkonnější buginu pro přepravu uvnitř konvertoplánu MV-22 Osprey. Jedním z požadavků je právě balistická ochrana posádky a lafetace výkonných zbraňových systémů.

Také americké velitelství pro speciální operace (USSOCOM, United States Special Operations Command) plánuje vylepšit svá velmi lehká taktická vozidla GMV 1.1 (Ground Mobility Vehicle 1.1). Ta byla zavedena do výzbroje nedávno, ale podle amerického tisku si operátoři stěžují na nízkou balistickou ochranu a málo výkonné zbraně.

Nové bojové buginy s balistickou ochranou

Na základně zvýšeného zájmu o bojové buginy výrobci začínají nabízet lehká a kompaktní vozidla s pancéřováním a dálkově ovládanými zbraňovými moduly. Obrněná bugina poskytuje nově nejen balistickou ochranu posádce, ale skrze senzory v bojovém modulu výrazně zlepšuje a rozšiřuje situační povědomí posádky/jednotky na bojišti.

Nejnovějším podobným vozidlem je Carmor Mantis, který názorně ukazuje trend v nově vznikající kategorii bojových bugin. Izraelská firma Carmor vyrábí rodinu vozítek Mantis v kategorii 4×4 a 6×6. Podle Izraelců je Mantis modulární a může fungovat jako průzkumné vozidlo, rychle útočné vozidlo, mobilní místo velení a řízení a dokonce jako samohybný minomet.

„Vývoj rodiny Mantis reaguje na celosvětovou poptávku po lehkých vozidlech se zlepšenými schopnostmi v terénu,“ uvedl Eitan Zait, generální ředitel společnosti Carmor. „Tato nová vozidla poskytují řadu řešení a schopností v jedinečném ergonomickém designu, které nenabízí žádné jiné lehké obrněné vozidlo.“

Přesné rozměry vozítka Mantis nejsou známy, ale velikostně a hmotnostně má spadat pod civilní vozidla SUV nebo militarizované pick-upy a samozřejmě pod vozidla Humvee nebo JLTV. Základ buginy Mantis tvoří samonosná karosérie a přídavné modulární pancéřové pláty. Balistická odolnost není prozatím známa, ale balistické pláty nepochybně odolají minimálně puškové munici 7,62×39 mm.

Vozítko Mantis je podle výrobce vybaveno také podlahou se zvýšení odolnosti proti minám a IED. Kabina dále díky filtroventilaci chrání posádku před chemickými, biologickými a radioaktivními látkami.

Bugina Mantis je vybavena turbodieselem Cummins V6 o výkonu 264 kW (360 koní). Stejný motor využívají i další obrněné buginy, jako například nejnovější Yagu od izraelské firmy Plasan.

Video: Plasan Yagu

Bližší takticko-technické údaje o vozidle Mantis výrobce nezveřejnil, další informace se dozvíme až na výstavě Eurosatory 2018 v příštím týdnu. V nejlehčí konfiguraci má bugina Mantis vážit tři tuny. Avšak výše uvedené obrněné vozidlo Yagu založené na civilní bugině Arctic Cat Wildcat 4X váží pouze 1,48 tuny a přitom odolá munici 7,62×39 mm (STANAG 4569 Level II).

Mantis samozřejmě na první pohled zaujme i neotřelým designem, který hraje svou roli nejen v prodejní strategii, ale především v psychologickém působení na protivníka. Taková vlastnost se hodí zejména při operacích v tzv. „šedých zónách“ pro působení na civilní obyvatelstvo.

Carmor nabízí Mantis 4×4 ve třech konfiguracích ‒ pick-up s pancéřovou kabinou pro tři osoby a nákladovou korbou, vozidlo s velkou pancéřovou kabinou pro pět osob a velkou otevřenou buginu pro osm osob.

Ač Carmor svá vozítka Mantis důrazně označuje jako „buginy, například Mantis ve verzi 6×6 bude spíše kompaktní kolový obrněný transportér nebo MRAP ‒ přepraví 13 lidí včetně řidiče. Může tedy fungovat pro transport personálu, jako obrněná ambulance nebo velitelské vozidlo.

Představené vozidlo Mantis 4×4 obdrželo dálkově ovládaný modul s kulometem M2 ráže 12,7 mm. Univerzální kruhová lafeta v zadní části vozidla přitom umožňuje instalaci celé řady bojových modulů s kulomety nebo granátomety, případně instalaci nejrůznějších senzorových bloků.

Možná je i instalace protitankových řízených střel nebo (zejména v případě verze 6×6) minometů, jako je například izraelský minomet ráže 120 mm Spear Mk 2, nebo děl ráže 105 mm s nízkým zpětným rázem (Hawkeye od Mandus Group).

Zdá se, že obliba bojových bugin prudce roste a uvidíme je, zejména v městském bojišti, mnohem častěji. V delším časovém horizontu navíc tato kompaktní a agilní vozidla budou nepochybně podporovat nejrůznější pozemní i letecké robotické systémy (drony).

Zdroj: The Drive

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 26 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi jsou 2 příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi je 8 příspěvků

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 13 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...