Zelená linka metra jezdí už čtyřicet let, jubileum připomíná černá huba

  15:21
Přesně před čtyřiceti lety – 12. srpna 1978 – zahájila provoz druhá trasa pražského metra. Áčko se tehdy rozjelo mezi stanicemi Leninova (dnes Dejvická) a Náměstí Míru. Dopravní podnik dnes k výročí poslal na trať historickou sovětskou soupravu typu 81-71.

Historická souprava jezdí na trase A od 11:45 do 15:10. Atmosféru umocňuje dobové hlášení staničního rozhlasu a strojvedoucí v dobových uniformách.

Soupravám 81-71 z Mytiščinského strojírenského závodu u Moskvy se pro barvu čela přezdívalo černá huba nebo také briketa. Zpočátku jezdily pouze se čtyřmi vozy, takovou podobu má i jubilejní historická souprava.

„Typ 81-71 byl v provozu až do roku 2005. V letech 1996 až 2011 byl postupně modernizován na typ 81-71M, který je i dnes k vidění na trasách metra A a B,“ sdělila mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Až 65 metrů pod zemí, poprvé i pod Vltavou

Linka A, která má zelenou barvu, se budovala od února 1973, kdy stavbaři začali razit tunel mezi stanicemi Hradčanská a Leninova (Dejvická). Projekční práce běžely už od roku 1969, inženýři se museli vypořádat nejen s tím, že trasa vede ve srovnání s céčkem podstatně hlouběji, ale také se - jako první úsek pražského metra - zavrtala pod dno Vltavy.

Na rozdíl od linky C, jejíž první část se cestujícím otevřela v květnu 1974, se v případě áčka razily nejen tunely, ale také všechny stanice s výjimkou konečné v Dejvicích. Ta až do listopadu 1989 nesla jméno sovětského vůdce Vladimíra Iljiče Lenina. Na této trase je jediná, která se po pádu režimu přejmenovávala, ostatní nesly od otevření ideologicky neškodné názvy podle svých lokalit.

Podívejte se, jak se stavělo metro v Praze. Unikátní fotografie staré 40 let

Během více než pěti let stavby se vyskytly i problémy. Kvůli ražbě tunelů se začala propadat severní věž Národního muzea, kterou bylo potřeba zpevnit. Podobné potíže, byť menšího rázu, se objevily u sousedního Federálního shromáždění. Během ražby pod Vltavou - tunely vedou 14 metrů pod dnem - se vyskytly očekávané potíže s prosakováním, vyřešila je injektáž nadloží.

Velké obtíže přinášel stavbařům úsek v oblasti Můstku. Kvůli mimořádně složitým geologickým poměrům byly tunely na dolním konci Václavského náměstí proraženy až jako poslední. Výstavbu stanice Můstek komplikovalo i to, že šlo ve své době o rušné místo s hustým automobilovým provozem a důležitou tramvajovou křižovatkou.

Když se stavaři poprvé odvážili pod Vltavu, 70 metrů tunelu trvalo měsíc

Stanice proto disponuje rozlehlým vestibulem, jenž sloužil jako podchod pod frekventovaným bulvárem, ale po zřízení pěší zóny o tuto funkci přišel.

Poslední tunel u budované stanice Můstek se podařilo prorazit 14. října 1977, v té době už se v ostatních stanicích pilně pracovalo na dokončení, včetně instalace do té doby v Praze nevídaně dlouhých eskalátorů. Linka A je totiž v centru založena velmi hluboko, stanice Náměstí Míru, kterou od povrchu dělí 52 metrů, je dokonce nejhlubší v celé síti. Vůbec nejhlouběji se cestující ocitnou pod Chotkovými sady, kde mají nad hlavami skoro 65 metrů horniny.

Devátého května 1978 pracovní vůz s představiteli města poprvé projel celou trasu. Koncem měsíce si téměř dokončenou stavbu prohlédl během návštěvy Prahy sovětský vůdce Leonid Iljič Brežněv. 12. srpna 1978 pak prezident a šéf KSČ Gustáv Husák přestřihl pásku a ve dvě hodiny se svezli první cestující.

Jak se áčko prodlužovalo

Nejstarší úsek linky A, který spojil Dejvice a Vinohrady, měří 4,7 kilometru a vzniklo na něm sedm stanic, z toho jedna přestupní (Muzeum s linkou C; od vybudování linky B v roce 1985 je přestupní také Můstek).

V prosinci 1980 se „áčko“ prodloužilo o tři stanice (úsek Náměstí Míru-Želivského), poté přibyly ještě stanice Strašnická (červenec 1980) a Skalka (červenec 1990). V květnu 2006 se cestujícím otevřela stanice Depo Hostivař, která vznikla na místě někdejší myčky souprav.

Nejnovější úsek linky A vznikl mezi roky 2009 až 2015 na jejím západním konci, vede z Dejvické do stanice Nemocnice Motol a vznikly na něm čtyři nové stanice.

I po jeho otevření zůstává linka A zůstává v rámci pražského metra nejkratší měří 10,995 kilometru (linka B má 25,704 kilometru a C 22,425 kilometru) a je na ní 13 stanic (na lince B jich je 24, na C pak 20). Cesta z konečné na konečnou, tedy z Depa Hostivař do Nemocnice Motol, trvá půl hodiny.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili kvůli nevracení záloh za kelímky

28. dubna 2024  19:10,  aktualizováno  19:34

Sobotní studentský festival Majáles v pražských Letňanech probíhal zprvu hladce. Samotný závěr...

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

Z Kolumbie pašoval tašku plnou kokainu, v Praze na letišti ho zadrželi celníci

2. května 2024  10:32

Na konci minulého týdne zadrželi celníci na pražském Letišti Václava Havla cizince, který měl ve...

Příběh Prahy nejen pro generaci Z. U Karlova mostu vzniklo interaktivní muzeum

2. května 2024  10:26

Žádné klasické muzeum plné exponátů, kde vládne hrobové ticho, právě naopak. Nově otevřená budova...

Podruhé a lépe? Ne. Vyhlášku zakazující vjezd do centra Prahy opět provází zmatek

2. května 2024

Premium Znovu a lépe? Nikoliv. Znovu a stejně. Praha 1 poslední dubnový den poslala do připomínkového...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...