Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Se supervrtulníkem pro boj v megaměstech chce Airbus porazit Američany

Evropský Airbus bude konkurovat svým lehkým supervrtulníkem RACER americkým firmám v soutěži US ARMY na nový stroj programu FARA.

Evropský Airbus oficiálně potvrdil účast v programu rychlého průzkumně-bojového vrtulníku FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft). Nové vrtulníky v americké armádě nahradí vyřazené stroje OH-58D Kiowa Warrior. Airbus nabízí militarizovaný vrtulník RACER (Rapid And Cost-Effective Rotorcraft) založený na technologickém demonstrátoru X3.

Po vyřazení vrtulníků Kiowa Warrior v roce 2017 zajišťují letecký ozbrojený průzkum v americké armádě bitevní vrtulníky AH-64E Apache Guardian a drony MQ-1C Gray Eagle. Bitevní vrtulníky Guardian jsou však provozně náročné, drahé, velké a těžkopádné stroje.

Americká armáda pro ozbrojený letecký průzkum požaduje malý a hbitý vrtulník. Není divu, kolbištěm vrtulníků FARA se mají stát „kaňony ulic“ megaměst budoucnosti. Vrtulník musí navíc působit v prostředí s pokročilou nepřátelskou protivzdušnou obranou (PVO). Z toho důvodu armáda požaduje nejen velkou rychlost letu, ale i rychlý let v nízké letové hladině. Pro boj s PVO vrtulníky FARA získají rovněž pokročilé obranné, útočné i průzkumné prostředky radioelektronického boje.

V těchto náročných podmínkách a situacích pilotům pomohou systémy s umělou inteligencí. Vrtulník FARA navíc musí plnit jednoduché mise v bezpilotním režimu.

Americká armáda v roce 2020 vybere dvě firmy, které postaví prototypy vrtulníků nebo konvertoplánů FARA. První lety prototypů se očekávají na konci roku 2022. V roce 2024 se rozhodne o případné sériové výrobě až 500 strojů FARA.

Video: Vrtulník X3

Americká armáda pro program FARA požaduje stroje s kolmým startem a přistáním (VTOL) s minimální cestovní rychlostí 370 km/h. Jde tedy o rychlost ležící již za fyzikálními možnostmi vrtulníků klasické koncepce. V současné době existují dva vrtulníky a jeden konvertoplán, které jsou schopné tyto požadavky plnit.

Prvním je vrtulník Sikorsky S-97 Raider s koaxiálními rotory a zadní tlačnou vrtulí. Jeho větší verze Sikorsky SB>1 Defiant, určená pro program JMR-TD / FVL (Joint Multi-Role Technology Demonstrator / Future Vertical Lift), prozatím podstoupila pozemní zkoušky motorů.

Již rok a půl létá konvertoplán Bell V-280 Valor, který soutěží proti SB>1 Defiant v programu JMR-TD / FVL. Firma Bell však svou nabídku zmenšené verze V-280 pro program FARA zatím veřejně nepředstavila. Třetí známou nabídkou v programu FARA je zatím neviděný návrh amerických firem AVX a L3.

Schéma vrtulníku RACER

Evropu v programu FARA zastupuje firma Airbus, která nabízí vrtulník založený na demonstrátoru X3, resp. na odvozené verzi RACER.

„Díváme se na demonstrační program FARA skrze technologii, kterou jsme vyvinuli na základě vysokorychlostních platforem, speciálně na základě X3,“ uvedl 18. února Bruno Even, generální ředitel Airbusu. „Tuto technologii [X3] chceme samozřejmě využít, abychom navrhli konkurenční řešení pro první demonstrační fázi programu pro americké ministerstvo obrany.“

X3 vychází z vrtulníku AS365 Dauphin a poprvé vzlétl v roce 2010. Unikátním rysem X3 jsou dvě postranní tažné vrtule. Obě vrtule, stejně jako hlavní rotor, jsou přes převodovky a transmise poháněny dvojicí turbohřídelových motorů Rolls-Royce Turbomeca RTM322 o výkonu 2×1693 kW.

Video: RACER je součástí evropské iniciativy průlomových leteckých technologií Clean Sky 2

V květnu 2012 vrtulník X3 vyvinul rychlost 430 km/h a udržel ji po dobu několika minut. V červnu 2013 vrtulník překonal rychlostní rekord hodnotou 472 km/h. Co se týče vrtulníků klasické koncepce, tedy bez pomocných tlačných/tažných vrtulí nebo proudových motorů, tak rekord stále drží Westland Lynx, který v roce 1986 dosáhl rychlosti téměř 401 km/h. Maximální rychlost vrtulníku Kiowa Warrior je přitom pouze 222 km/h (cestovní 188 km/h).

Ještě letos Airbus dokončí stavbu prvního prototypu RACER, následně začnou letecké testy. RACER využívá stejný koncept jako X3, ale má zdvojená boční nosná křídla a tlačné vrtule. Designově RACER zřejmě vychází z nejnovějšího vrtulníku Airbus H160.

RACER získá dvojici turbohřídelových motorů Safran Aneto-1X o výkonu 2×1900 kW. Vrtulník dosáhne cestovní rychlosti až 400 km/h a na jeden kilometr letu spotřebuje o 15 % méně paliva než klasický vrtulník. RACER je sice civilní stroj, ale podle firmy Airbus se stane také výchozí platformou pro program FARA.

„Můžete si také představit vojenskou cestu pro tuto technologii [RACER],“ řekl Scott Tumpak, šéf vojenských programů firmy Airbus pro Severní Ameriku. „Nyní jsme v soutěžní fázi, takže nechceme zajít příliš daleko do detailů, pokud jde o konkrétní nabídku.“

Zdroj: The Drive

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi nejsou příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi je 8 příspěvků

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 9 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 21 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...