Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Poctivá ruční práce v letectví, tak vznikala Avia BH-25 z roku 1926

Dnes se vyrábí dopravní letouny v moderních výrobních závodech a při jejich konstrukci se čím dál tím více používá uhlíkových kompozitů, do výroby také mnohem více zasahují počítače. Pojďme se ale podívat do doby, kdy dílny voněly dřevem a klasické dopravní stroje se stavěly s velkým podílem poctivé ruční práce.
Avia BH-25

Avia BH-25 | foto: archiv Lubora Obendraufa

Miloš Bondy, podnikatel, automobilový závodník a bohém prodal firmě Škoda v roce 1926 tehdy malou továrnu Avia na výrobu letadel, sídlící tehdy v pražských Holešovicích kousek od tamního Měšťanského pivovaru. Následujícího roku Škoda založila Československou leteckou společnost (ČLS) a ta ihned rozhodovala o vhodných typech letadel pro pravidelné linky po Evropě.

Ostřílení konstruktéři Avie pánové Beneš a Hajn navrhli na tu dobu moderní letoun označený jako Avia BH-25 s třířadovým motorem Lorraine Dietrich 12Cc o výkonu 330 kW. Sami se na fotografiích můžete přesvědčit, že prototyp byl stavěn ve stísněných prostorách holešovických dílen. Dřevěná konstrukce trupu se začala stavět již koncem října 1925, během jara následujícího roku byl letoun vybaven motorem a poté převážen na tu dobu komplikovaným způsobem z Holešovic na letiště ve Kbelích.

Avia BH-25
Avia BH-25
Avia BH-25

Na jedné fotografii je vidět, jak se tehdy trup letounu přepravoval, to bylo něco pro všechny, kteří byli v tu dobu v ulicích. Zkuste si tu techniku srovnat s přepravou částí letounu Airbus A380 úzkými uličkami francouzských vesnic a městeček. Za ta léta se opravdu změnilo mnohé, nejen letecká či transportní technika. Letoun byl nakonec firemním pilotem úspěšně zalétán ve Kbelích 17. července 1926.

Beneš s Hajnem vytvořili klasický letoun: křídla měla dřevěnou kostru s plátěným potahem a horní křídlo mělo přitom menší rozpětí než spodní. Pro lepší ovladatelnost byla mechanicky ovládaná křidélka na obou křídlech. Vlastní trup letounu měl základ v příhradové dřevěné konstrukci a směrem dozadu se zužoval, což je vidět na dobových snímcích. Prostor pro pilota byl ještě otevřený, měl jen malý průhledný větrný štítek. Pilotní kabina samotná byla umístěna těsně před náběžnou hranou horního křídla.

Avia BH-25

Kabina cestujících, vybavená pěti sedačkami, byla samozřejmě uzavřená. Po zalétání letounu dostal již dříve uvedený motor jinou kapotáž a především čelní, daleko účinnější chladič. Prototyp letounu získal sympatickou registraci L-BABA a ČLS s ním začala létat od začátku března 1927 na lince z Berlína přes Drážďany, Prahu-Kbely až do Vídně.

Vzápětí tato společnost objednala u Avia dalších pět letadel stejného typu, ovšem označených již Avia BH-25J. U nich byl nově instalován domácí motor Walter Jupiter s výkonem 330 kW. Ten byl lehčí, takže bylo možné vzít do prostorné kabiny dokonce šest cestujících. Přepracovány byly také kýlové plochy, letoun dostal klasickou směrovku a výškovku, původní byly totiž menší, což činilo problémy s pilotáží, zvláště při turbulencích.

Avie BH-25J sloužily u ČLS řadu let zejména na lince z Prahy do Rotterdamu. Bohužel během května 1929 letoun s registrací L-BABD havaroval v Německu nedaleko Kasselu, o rok později již všechny tyto stroje dostaly nové registrace OK- ABB, OK-ABC atd.

Letouny tohoto typu šly ovšem i na export. V roce 1927 si u Avie objednalo první stroje daného typu Rumunsko, které si však „vydupalo“ instalaci francouzských motorů Gnome-Rhône Jupiter 9Ady s výkonem také 330 kW. Rumuni měli obavy o zajištění údržby u motorů Walter a navíc francouzské motory byly v Rumunsku již nějaký čas používány, i když jejich cena byla vyšší.

Nejen podle dobového tisku byly Avie BH-25J prvními československými letouny létajícími na mezinárodních leteckých tratích a proto mají zaslouženě své místo v dějinách naší civilní letecké dopravy. Sami máte možnost si prohlédnout poprvé celou sérii snímků z výroby letounu a všimnou si mnoha rozdílů oproti dnešní výrobě moderních dopravních letadel.

Avia BH-25
  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 26 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 13 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi jsou 2 příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi je 8 příspěvků

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 13 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...