Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Trojplošníky vznikaly i po velké válce. Dopravní, bombardovací i bitevní

Zdánlivě překvapující skutečností je, že i po první světové válce přicházeli letečtí konstruktéři s trojplošníky. Realizovaných návrhů vznikla celá řada, ale většina z nich skončila ve stadiu prototypu. Ve výjimečných případech došlo i na malou sérii, jako například u bizarního bitevníku Boeing GA-1.
Část 1/8

Catron & Fisk CF-10

„Na trojplošníku by chtěl létat každý,“ řekl Lothar von Richthofen (1894–1922), bratr nejslavnějšího esa velké války. A vzápětí dodal: „Teda než přišel famózní dvojplošník Fokker D.VII.“ Příhodou, která se možná ani nestala, jsme si nenásilnou formou připomněli, že hvězdná doba trojplošníků se odehrála v krátkém časovém úseku během první světové války.

Létající cirkus, jeho první velitel Manfred von Richthofen a stíhací trojplošníky Fokker Dr.I jsou mezi širokou veřejností dostatečně známé. Mnozí potom znají i britský stíhací Sopwith Triplane, na který vlastně Němci odpovídali. A tím jsme si víceméně vyčerpali portfolio trojplošníků stojících za poklonu.

Novodobé repliky prvoválečných trojplošných stíhaček Sopwith Triplane a Fokker Dr.I. Typů trojplošníků však vzniklo mnohem více, a to nejen za války, ale i před válkou v době leteckého průkopnictví a dokonce i po válce, kdy bychom je už nečekali.

Nemá smysl se zde příliš nořit do výhod a nevýhod trojplošníků. Stačí si uvědomit, k čemu u letadla křídlo je, a co nám tedy křídlo navíc přinese, ať už dobrého, nebo naopak. A při pro tuto chvíli zavrženém hlubokém noření bychom museli počítat i s rozměry křídla, zda porovnáváme dvojplošník a trojplošník se stejnou celkovou plochou křídel nebo s křídly se stejnými rozměry (pro zjednodušení uvedeny krajní možnosti).

Obecně lze říct, že u trojplošníků dosáhneme většího vztlaku a/nebo větší obratnosti. Na druhou stranu křídlo navíc a s tím související další vzpěry (a zpravidla i drátěné výztuhy) přidávají na čelním odporu, a tím ubírají na rychlosti. Zde ještě dodejme, že trojplošníky to nekončilo. Na milost můžeme vzít ještě nějaký ten vzniklý čtyřplošník, přestože ten už byl k ničemu, a více než čtyřplošné úchylky rovnou zahodíme do smetí.

A když si uvědomíme, kolik trojplošníků vlastně známe, jednoduše si z toho odvodíme, že jejich případné výhody nebyly tak zásadní. Dokonce i Fokker Dr.I byl vyroben v pouhých 320 exemplářích, přitom jeho nástupce, již zmíněný dvojplošník Fokker D.VII, se může pochlubit 3 800 exempláři. Objem výroby typu Sopwith Triplane činil 147 kusů.

Během první světové války však vzniklo mnohem víc typů trojplošníků. Většina v prototypech nebo „hrstkovém“ množství pro ostré testování na frontě, jako byl například Pfalz Dr.I vyrobený v deseti exemplářích. A abychom nezapomněli, tak vyzdvihnout za všechna svá tři křídla si zaslouží těžký italský bombardér Caproni Ca.4, vyrobený asi v padesáti exemplářích, který je tedy vedle stíhaček Sopwith Triplane a Fokker Dr.I posledním ze tří sériově vyráběných prvoválečných trojplošníků. 

Vzhledem k uvedeným skutečnostem se nelze divit, že trojplošníky máme spojeny s první světovou válkou. Je ovšem nad slunce jasné, že nějaké trojplošníky se objevily i v dobách průkopnických před válkou. Například Alliott Verdon Roe byl konstruktér průkopník, kterého trojplošníky držely opravdu silně.

Zdánlivě překvapující skutečností je, že s trojplošníky přicházeli letečtí konstruktéři i po první světové válce. Vedle toho samozřejmě byly po válce také dokončeny některé trojplošníky konstruované už v době válečné, ale ty nás moc zajímat nebudou.

I poválečné trojplošníky vznikaly zpravidla pouze v prototypech, i zde se však našly výjimky, například americký bitevní Boeing GA-1 nebo japonský torpédový bombardér Micubiši 1MT (pozn.: v tomto případě se píše „Micubiši“, ne „Mitsubishi“). Zajímavé jsou i letouny dopravní, ať už jednomotorové Avro 547, nebo čtyřmotorový Bristol Pullman, oba z Velké Británie.

V následujících kapitolách si některé z meziválečných trojplošníků stručně a především obrazově představíme. I když hovoříme o letounech meziválečných, je třeba podotknout, že většina jich vzlétla do konce první poloviny dvacátých let.

  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 26 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 13 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Facebooku se AI vyplatí až za roky a Microsoft do ní šel kvůli Googlu

v diskusi nejsou příspěvky

3. května 2024

Kdo nemá generativní umělou inteligenci, jako by nebyl. Alespoň to tak vypadá u největších...

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 1 příspěvek

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi jsou 2 příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...