Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pozoruhodný projekt polského lehkého bitevníku Skorpion se neujal

  0:05
V letech 1987 až 1995 se v Polsku pracovalo na projektu lehkého bitevního letounu PZL-230 Skorpion. Neortodoxní bitevník postupně měnil své exotické tvary, radikálně se zvýšily požadované výkony a pokročilé řešení PZL-230F vzniklo i ve formě nelétající dřevěné makety, ale dál se projekt už nedostal.
Dřevěná maketa lehkého bitevníku PZL-230F Skorpion

Dřevěná maketa lehkého bitevníku PZL-230F Skorpion | foto: Travelarz, CC BY-SA 3.0

Devizou lehkých bitevníků (letounů přímé letecké podpory pozemních sil) je jejich nízká finanční náročnost. Ale na druhou stranu musíme počítat s tím, že mají i mnohem nižší užitečný náklad. To však není vždy na závadu, i lehké bitevníky nalézaly a nalézají své využití, a to zdaleka ne pouze u chudých provozovatelů.

Na projektu zajímavého nízkonákladového bitevníku PZL-130 Skorpion začali pracovat v roce 1987 polští konstruktéři, které vedl Andrzej Frydrychewicz, v podniku PZL Warszawa-Okęcie. Na projektu dále spolupracovali specialisté z Varšavské technické univerzity a z Technického leteckého ústavu (Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych).

Polákům šlo v prvé řadě o snahu vyvinout a vyrábět bojový letoun bez nucené závislosti na Sovětském svazu, od které se Polsko snažilo odpoutat. Do určité míry se počítalo i s nezávislostí projektu na zemích technologicky rozvinutých (západní Evropa, USA atd.), ale postupem času se tato míra neustále a především významně snižovala, k čemuž mohlo dojít i díky sbližování Polska se Západem, ale také k tomu muselo dojít kvůli technologické náročnosti projektovaného letounu a požadované technické vyspělosti jeho systémů.

První návrh byl na světě (resp. na papíře) v roce 1988. Malý bitevník kategorie STOL (short take off and landing) byl navrhován i pro provoz na travnatých letištích, počítalo se s délkou vzletu pouhých 250 metrů a výzbroj nesená na závěsnících měla dosahovat hmotnosti 2 000 kilogramů. Hmotnost prázdného stroje vycházela na pouhých 2 100 kilogramů a maximální vzletová hmotnost na 5 000 kilogramů.

Trochu „pohádkové“ vzezření PZL-230 vycházelo z kombinace jeho malých rozměrů (pokud chceme mít bojový letoun lehký, musí být samozřejmě malý) a neortodoxní konfigurace. Délka i rozpětí byly přibližně dvoutřetinové v porovnání s americkým strojem A-10 nebo sovětským Su-25. Byť tyto dva rozměrově a váhově klasické bitevníky se mezi sebou v rozměrech trochu liší, tak předchozí přibližné srovnání s PZL-230 si můžeme dovolit i z toho důvodu, že i jeho jednotlivé návrhy nebyly v základních rozměrech na chlup stejné.

Dřevěná maketa lehkého bitevníku PZL-230F Skorpion (předmětnou maketu vidíme vzadu, delegace stojí u křídla cvičného letounu PZL-130 Orlik).

A těch návrhů vzniklo požehnaně. Letoun měly pohánět dva motory. Původně se počítalo s motory turbovrtulovými. V prvním návrhu byly se standardní orientaci, potom přišel návrh s turbovrtulovými motory v tlačném uspořádání (s vrtulí za motorem). Počítalo se především s motory z typové řady Pratt & Whitney Canada PT6 (s výkonem po 920 kW). Když v roce 1990 přišlo polské letectvo s požadavkem na vyšší výkony stroje, museli konstruktéři projekt zásadně přepracovat a nedělit mu motory proudové, ale k tomu se ještě dostaneme.

Prakticky všechny návrhy konfigurace letounu se vyznačovaly kachní koncepcí, tj. speciálními vodorovnými řídícími plochami před křídlem. Na zádi se objevily ocasní plochy svislé i do V, a ty svislé jednou jednoduché a jindy dvojité. Motory nesl buď trup (v jednom návrhu i ve stylu A-10), nebo byly situovány na horní straně křídla.

Zmíněná nová specifikace armády požadovala nosnost nesené výzbroje 4 000 kilogramů, tedy dvojnásobek oproti původním verzím projektu, a maximální rychlost letounu měla dosahovat 1 000 km/h, kdy opět u předchozích návrhů se pracovalo se 640 km/h. Ke vzletu teď mělo stačit 400 metrů.

Dřevěná maketa lehkého bitevníku PZL-230F Skorpion

Přepracovaný bitevník dostal označení PZL-230F. V prosinci 1992 tvůrci představili polskému letectvu dřevěnou maketu ve skutečné velikosti.

Ve věci pohonu PZL-230F připadaly v úvahu motory (v projektu Skorpion se vždy počítalo s dvoumotorovou koncepcí) typu Lycoming LF507 (tah jednoho motoru 27,80 kN), nebo Garrett ATF3 (24,20 kN), nebo Pratt & Whitney Canada PW305 (23,24 kN).

Navržené a vypočítané takticko-technické parametry projektovaného PZL-230F byly následující: rozpětí 9 metrů, délka 9,3 metru, výška 4,2 metru, nosná plocha 25,4 m2, hmotnost prázdného letounu 3 600 kilogramů, maximální vzletová hmotnost 10 000 kilogramů, maximální rychlost 1 040 km/h, stoupavost 95 m/ s, operační dostup až 12 000 metrů a bojový rádius 300 kilometrů.

Jen pro zajímavost uveďme k porovnání hmotnostní parametry „velkých“ bitevníků. Americký A-10 má prázdnou hmotnost přes 11 tun a maximální vzletovou hmotnost přes 20 tun, u sovětského Su-25 to činí necelých 10 tun a 17,5 tuny.

Dřevěná maketa lehkého bitevníku PZL-203F Skorpion. Vidíme podvěšený nápadně velký kontejner s 30mm kanonem, samozřejmě i to je nefunkční atrapa.

PZL-230F měl nosit neřízené i řízené pumy a rakety proti pozemním cílům, případně i řízené rakety proti vzdušným cílům. K tomu by sloužilo sedm nebo dokonce devět závěsníků pod centroplánem a vnějšími částmi křídla. Na tak lehký a malý letoun je takový počet závěsníků více než bohatý. A co by to bylo za bitevník bez kanonu, projekt hovoří o interním 25mm pětihlavňovém rotačním kanonu GAU-12/U, v případě malého bitevníku se v takovém případě opět jedná už vyloženě „o dělo“. I když o něm projekt hovoří, tak maketa je jeho jakéhokoliv náznaku prosta. Na centrálním závěsníku se potom zmiňuje podvěšený kontejner s 30mm kanonem, což bezelstně a samozřejmě v podobě atrapy maketa Skorpionu ukazuje (vypadá to na kontejner GPU-5 se čtyřhlavňovým rotačním kanonem GAU-13). Asi je zbytečné připomínat, že se jedná o kanony americké provenience.

V konstrukci draku se počítalo s výrazným (většinovým) zastoupením uhlíkových kompozitů a z materiálů tohoto druhu měla být i vana pilotního prostoru odolávající střelám ráže 12,7 mm. Spolupráce na výrobě technologicky náročných celků se vyjednávala se společnostmi CASA (Construcciones Aeronáuticas, S.A.) ze Španělska a BAe (British Aerospace) z Velké Británie.

Dřevěná maketa lehkého bitevníku PZL-203F Skorpion. Celé vnější části křídel sloužily jako řiditelné prvky, i to zajišťovalo nevídanou obratnost stroje.

V roce 1994 ministerstvo obrany nové levicové vlády projektu PZL-230 zastavilo podporu. Výrobce na projektu nejen ze setrvačnosti ještě chvíli pracoval, neboť se nechtěl vzdát alespoň nadějí na export těchto bitevníků, ale v roce 1995 s tím skončil.

Zároveň vnikla myšlenka celou věc levného bitevníku ještě zlevnit, což neznamenalo nic jiného, než se vrátit do stylu návrhů před příchodem požadavku na vyšší výkony. A tak byly na stole opět turbovrtulové motory a s nimi nový výkres s typovým označením PZL-330 Skorpion. Jako zajímavost se jeví návrh na použití pohyblivě uloženého 20mm kanonu pod přídí, podobně jako to známe u některých bitevních vrtulníků, a který by měl vazbu na přilbový zaměřovač pilota (ale s tím se podle některých zdrojů dokonce počítalo už v prvních návrzích PZL-230 před rokem 1990). Nabídka nového PZL-330 nakonec nikoho kompetentního neoslovila.

  • Nejčtenější

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 7 příspěvků

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 27 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce

v diskusi je 1 příspěvek

4. května 2024

Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...

Kde všude si můžete na vlastní oči prohlédnout rakety a lodě SpaceX

v diskusi nejsou příspěvky

4. května 2024

Koho fascinuje kosmonautika a raketová technika, může ho zajímat i to, kde se může veřejně či...

Malý bojovník na Měsíci zvládl, co se nečekalo. Přežil tamní kruté noci

v diskusi jsou 2 příspěvky

3. května 2024  14:32

Japonské zařízení Smart Lander for Investigating Moon (SLIM) bylo prvním, které letos úspěšně...

Čína letí jako první země světa odebrat vzorky z odvrácené strany Měsíce

v diskusi je 20 příspěvků

3. května 2024  8:27,  aktualizováno  11:28

V pátek krátce před půl dvanáctou dopoledne našeho času se do vesmírného prostoru vydala čínská...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...