Čínské automobilky zaměřující se na elektromobily se snaží expandovat v Evropě, aby snížily závislost na domácím trhu, kde se potýkají s převisem nabídky nad poptávkou a s cenovou válkou, kterou rozpoutal americký konkurent Tesla. Čínské značky se v Evropě snaží využít cenové výhody oproti západním konkurentům, kteří se na elektromobilitu adaptují pomaleji. Evropský trh přitahuje čínské výrobce elektromobilů také z důvodu výrazně nižších cel na dovoz aut ve srovnání se Spojenými státy.
Z Číny pluje do Evropy první loď plná elektromobilů. Expanze má značku BYD |
Konkurenční hrozba nedávno přiměla Evropskou unii (EU), aby začala vyšetřovat podporu, kterou Peking poskytuje čínskému sektoru výroby elektromobilů. Toto vyšetřování prohlubuje napětí mezi Západem a Čínou v technologickém sektoru. Čína přitom patří mezi největší obchodní partnery Evropy a je největším trhem s automobily na světě. Vyšetřování EU by mohlo vyústit v zavedení sankčních cel na čínské elektromobily.
Boj začal. Evropa chce vyšetřovat podporu aut z Číny, Peking hrozí odvetou |
Čínské elektromobily bodují zejména výhodnou cenou, bohatou výbavou a nápaditým designem. Tradiční světové automobilky přiznávají, že čínští výrobci jsou na špičce v otázce softwaru a především v konstrukci pohonů bateriových aut.
Prohra na domácím hřišti. VW přenechá partnerství Eura v Německu Číňanům |
Jeden z důvodů, proč mohou čínské podniky nabízet kvalitní automobily za dostupné ceny, plyne z pravidel pro vstup zahraničních podniků na čínský trh. Zahraničí automobilky se podle těchto pravidel musejí spojovat s čínskými podniky, které tak získávají klíčové know-how v oblasti výroby aut.
Podle analytika automobilového sektoru Matthiase Schmidta činil v loňském roce podíl čínských výrobců trhu s elektromobily v západní Evropě zhruba 8,4 procenta, v roce 2022 tento podíl činil 6,2 procenta a v roce 2019 byl téměř nulový.
Ambiciózní čínská značka hlásí nový útok na Evropu. Přiveze i spalováky |
14. září 2023 |