Airbus A320 společnosti Germanwings na archivním snímku - proč se zřítil?

Airbus A320 společnosti Germanwings na archivním snímku - proč se zřítil? | foto: AP, montáž: Pavel Kasík, Technet.cz

Hypotéza: Zřítilo se letadlo Germanwings v důsledku dekomprese kabiny?

  • 235
Příčiny havárie letu 9525 německých aerolinií Germanwings zatím nejsou známy. Na jakékoliv závěry je zatím brzy. Jedna teorie pádu letadla však zní zatím nejpravděpodobněji: rychlá dekomprese kabiny a následná ztráta vědomí posádky i cestujících.

Podle zdrojů blízkých vyšetřování a týmu odborníků společnosti Airbus, kteří jsou na cestě na místo nehody letounu společnosti Germanwings, pracuje vyšetřovací tým v první řadě s hypotézou, že před havárií došlo v letadle k razantní dekompresi, jejíž příčina není známa.

Pád Airbusu Germanwings

on-line zpravodajství

Podle této teorie piloti ještě stihli nastavit sestup letadla do nižší letové hladiny, ale pak zřejmě ztratili vědomí. Dekomprese byla pravděpodobně tak rychlá, že si ani nestihli včas nasadit kyslíkové masky.

Jeden z prvních snímků z místa, kde havaroval airbus Germanwings. Podle rozmístění trosek lze spekulovat, že letadlo se roztříštilo až nárazem o vrcholek hory. (24. března 2015)

Mluvčí společnosti Airbus, Sara Ricci, na dotaz redakce Technet.cz odmítla tuto informaci potvrdit nebo vyvrátit: „Nemůžeme v tuto chvíli situaci blíže komentovat nad rámec našeho oficiálního sdělení.“ Další informace údajně Airbus zveřejní hned poté, co budou ověřeny a úřady posvětí jejich publikaci.

Letadlo klesalo, piloti nekomunikovali

Výše zmíněný popis událostí by vysvětloval fakt, proč se piloti už řídícímu po zahájení sestupu neozvali. Letadlo klesalo přes osm minut rychlostí přibližně 3 470 stop za minutu (cca 17,5 metru za sekundu). Až téměř do konce drželo zadaný kurz i rychlost.

24.března 2015 v 14:01, příspěvek archivován: 24.března 2015 v 18:25

Rapid descent from cruise altitude to 5000ft may (MAY) suggest decompression #4U9525

Podle informací Germanwings už při klesání nedošlo k žádnému kontaktu s posádkou. Řídící, který měl letadlo na starosti si všiml nestandardního klesání a odklonil ostatní provoz. (Podle jiných zdrojů ještě jeden z pilotů těsně před nárazem na odpovídači nastavil kód pro stav nouze, tj. 7700, ale tato informace vznikla patrně nedorozuměním.)

Dekomprese a hypoxie

  • Dekomprese v letadle: Při dekompresi vypadnou cestujícím kyslíkové masky, posádka má k dispozici i několik přenosných kyslíkových lahví. Cestujícím fungují masky asi patnáct minut. Za tu dobu má letadlo při potížích s tlakem stihnout sklesat do výšky, kde se dá dýchat. Pokud však řídí letadlo autopilot, který udržuje letovou hladinu 10 000 metrů, pak se reakce organismu na nedostatek kyslíku jen oddálí. Ve výšce 10 000 metrů se člověk dokážete udržet při vědomí 30, maximálně 60 sekund. Většina lidí pociťuje začínající hypoxii jako ospalost, zavře oči a usne.
  • Příznaky hypoxie : Jako první se objeví lupání v uších a tlak v lebečních dutinách. Ve vyšších hladinách letu se dostaví pocit podobný opilosti, jako po pár skleničkách alkoholu, dojde ke ztrátě logického uvažování a nakonec ke ztrátě vědomí.
    Pokud je tělo vystaveno hypoxii delší dobu, dojde k poškození mozku.

Důvodů, proč mohlo v letadle dojít k fatální dekompresi, která vedla ke ztrátě vědomí posádky i pasažérů, je mnoho. Od dosud neznámé technické závady (naposledy bylo letadlo na technické kontrole včera) až po protiprávní čin na palubě. Další technické aspekty havárie budou známy nejdříve po večerní tiskové konferenci zástupců společnosti Germanwings (očekává se mezi 21:00 a 22:00).

Informace o havarovaném letadlu
Let4U 9525
AerolinkyGermanwings
LetadloAirbus A320
Sériové čísloMSN 147
Rok výroby1991
Nalétaných hodincca 58 300 hodin
Letůcca 46 700 letů
MotoryCFM 56-5A1

Napřed dostat letadlo pod kontrolu, pak teprve komunikovat

Prudká dekomprese byla v minulosti příčinou řady leteckých katastrof. Příčinou může být výbuch na palubě, zásah řízenou střelou nebo mechanická závada. Bezprostředním problémem je dekomprese. Tlak uvnitř a vně letadla se začne vyrovnávat a vzduch z letadla rychle uniká. Cestující uvnitř začnou trpět hypoxií (nedostatkem kyslíku), špatně se jim dýchá a pokud letadlo nedokáže rychle klesnout do menší výšky, začnou během pár minut upadat do bezvědomí. Druhým problémem je často poškozené řízení (např. narušená hydraulika), což ovšem není takový problém u tohoto moderního letadla vybaveného elektronickým systémem řízení.

Rozsah poškození letadla ovlivní i to, zda a jak rychle se o problémech dozví řízení letového provozu. Letci se v případě stavu nouze obvykle řídí podle staré letecké „mantry“, která určuje priority: Aviate, navigate, communicate, tedy leť, naviguj, komunikuj. Zásadní je „aviate“, tedy udržet letadlo ve vzduchu a mít ho pod kontrolou. „Navigate“, čili vědět, kde letadlo je a kam míří, je na druhém místě. „Communicate“, komunikace s řídicím střediskem, je až na místě třetím. To by mohlo částečně vysvětlit, proč řízení letového provozu nedostalo od Airbusu žádné informace - v první chvíli to nebyla priorita.

On-line: nejnovější informace z nehody Germanwings

Průběžně aktualizované informace můžete sledovat v našem on-line zpravodajství.

Další vyšetřování dá zřejmě odpovědi na otázky týkající se průběhu nehody. Stane se tak nejspíše velmi brzy, černé skříňky byly nalezeny jen několik hodin po havárii. Podle našeho zdroje blízkého vyšetřování by první hrubá analýza dat z černých skříněk mohla být zveřejněna za 8 až 11 dní.

To ale neznamená, že by ihned byla odhalena i příčina tragédie. Naopak, vyšetřování může probíhat několik měsíců i let - v leteckém průmyslu platí, že každá nehoda má významný vliv na celý systém, od výroby přes servis až po trénink pilotů a posádek.

Aktualizace:

18:25 - do článku jsme doplnili aktuálně zveřejněné údaje o letounu
18:57 - doplnili jsme informace o náhlé dekompresi, fotografii a detaily
19:24 - aktualizovali jsme podrobnosti o černých skříňkách a troskách

,