Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Superletadlo Airbus A350 vyrazilo na první „stíhací“ let za Dreamlinerem

aktualizováno  15. června 7:02
Je dražší, ale také úspornější. Uveze víc pasažérů a doletí dál. Nový Airbus A350 XWB se v pátek 14. 6. 2013 krátce po desáté hodině ranní vydal na svůj první let. Konkurovat bude hlavně Boeingu 787 Dreamliner. Podívejte se na první fotografie.

V úterý 11. června Airbus EADS Company potvrdila dříve oznámený plán, že nejnovější letoun A350 XWB uskuteční první let v pátek 14. června. Airbus A350 XWB "MSN1" vzlétl z letiště Toulouse-Blagnac po desáté hodině ranní našeho času. MSN1 je sériové číslo prototypu. Zatím byla vyrobena tři letadla MSN1, MSN2 a MSN3. Každý prototyp je určen pro jiný druh zkoušek.

První let MSN1 byl úmyslně naplánován na období před zahájením největšího letošního aerosalonu na letišti v Le Bourget u Paříže ve dnech 17. až 23. června 2013.

Let můžete sledovat on-line na stránkách Flightradaru24 zde. Živý video stream najdete i na stránkách Airbusu zde.

Záběr z prvního letu Airbusu A350-900 XWB. Pátek 14. 6. 2013
Záběr z prvního letu Airbusu A350-900 XWB. Test podvozku. Pátek 14.6.2013.
Záběr z prvního letu Airbusu A350-900 XWB. Test podvozku. Pátek 14.6.2013.

První záběry z prvního letu Airbusu A350-900 XWB uskutečněného v pátek 14. 6. 2013. Na snímcích je zachycena fáze s testováním podvozku.

Ošemetné srovnání

Záleží na tom, s jakými stroji nový Airbus A350 XWB srovnáváme. Zda s letouny Boeing 767, nebo 777. Objevilo se i srovnání s letouny Boeing 747, které je ovšem nesmyslné. Čtyřmotorový Jumbo Jet, to je "těžká váha", a tedy i zcela jiná kategorie. Ten může být srovnáván s "MegaLinerem" Airbus A380, přičemž nový model B747-8 Intercontinental je odpovědí Boeingu právě na A380. V tomto případě můžeme tedy hovořit o souboji nejdelšího civilního dopravního letounu s nejkapacitnějším, tedy o "souboji Titánů".

Duel Dreamliner vs. A350XWB je však jiný.

Páteční první let A350 XWB je součástí dlouhodobého zkušebního programu, v jehož rámci byly kupříkladu 2. června provedeny testy výkonných, ale velmi úsporných pohonných jednotek Rolls-Royce Trent XWB na MSN1.

Následovat budou další testy včetně letových, které jsou součástí certifikačního programu, po jehož úspěšném absolvování získá typ povolení ke komerčnímu provozu. A pak se můžeme těšit na velký souboj dvou rivalů, neboť "evropský" Airbus A350 XWB je vyvíjen jako přímý konkurent "amerického" letounu Boeing 787 Dreamliner. Oba patří do kategorie středně velkých dopravních letounů pro dálkové lety.

Oproti Dreamlineru, který je v současné době nejmodernějším dopravním letadlem na světě a letecké dopravce oslovil vynikajícím poměrem mezi výkonností a úsporností provozu, moderním technickým vybavením i komfortem pro cestující, má model A350 výhodu, že už mu Dreamliner do určité míry "prošlapal cestičku". A tak má A350 ještě o něco větší podíl lehkých, ale odolných moderních materiálů.

Letadlo Airbus A350 konečně na letišti

Letadlo Airbus A350 konečně na letišti

Airbus EADS uvádí, že z těchto moderních materiálů, které kombinují uhlíkové kompozity (A350 jich má 53 procent; Boeing 787 "pouze" 50 procent), titan a pokročilé hliníkové slitiny, je vyrobeno více než 70 procent draku letounu. To přispívá k ještě vyšší úspoře paliva, která má oproti stávajícímu standardu činit až 25 procent, zatímco u B787 je to "jen" 20 procent.

Srovnání Airbus A350-1000 vs Boeing 787-8 Dreamliner
ÚdajAirbus A350-1000                  Boeing 787-8 Dreamliner
délka73,88 m57 m
výška svislé ocasní plochy17,08 m17 m
šířka kabiny pro cestující5,61 m5,4 m
počet míst pro cestující350210–250 podle konfigurace
rozpětí křídel 64,75 m60 m
dolet15 600 km14 200 – 15 200 km
přibližná cena320,6 milionů USD243 milionů USD

Nejúspornější na dlouhé lety a ve třech variantách

Nejúspornější letoun střední velikosti pro dlouhé lety bude nabízen ve třech verzích. O základní model 900 je největší zájem. Má maximální dolet 15 tisíc kilometrů, pojme až 314 cestujících a kabina má většinou trojtřídní uspořádání.

Kratší model 800 má kapacitu 270 míst pro cestující a model 1000 s trupem prodlouženým na 73,88 metru a s maximálním doletem 15 600 km pojme 350 sedadel (podle některých zdrojů v nejúspornější podobě snad až 440, možná pro čínský trh a japonskou vnitrostátní přepravu) a výrobce jím bude konkurovat dokonce i letounům Boeing 777.

Sedačky Celeste pro třídu Premium Economy v letadlo Airbus A350

Sedačky Celeste pro třídu Premium Economy v letadlo Airbus A350

Sedačky Celeste pro letadlo Airbus A350

Sedačky Celeste pro letadlo Airbus A350

Možná i z výše uvedených důvodů je tak zdůrazňováno označení A350 "XWB". To znamená eXtra Wide Body (mimořádně široké "tělo"), tedy že A350 má velmi široký trup (oproti B787 o 20 cm).

Ovšem Boeing 777 patří mezi rekordmany v modifikacích. Nabízeny jsou verze B777-200/200LR/200ER, dvě verze s prodlouženým trupem B777-300 a 300ER a verze plně nákladní. A nejnovější modifikace, o níž nejsou zatím dostupné bližší údaje, nese "pracovní" označení B777x.

Nový Dreamliner poletí dál a pobere víc lidí

Boeing Dreamliner už slouží u osmi dopravců a i přes nepříjemné technické problémy s lithiovými akumulátory si získal oblibu provozovatelů i cestujících. A poté, co Federální úřad pro letectví (FAA - Federal Aviation Administration) v dubnu schválil úpravy akumulátorů, Boeing oznámil, že v montážním podniku v Everettu zvyšuje produkci na sedm letadel B787 za měsíc. Na přelomu května a června také zahájil konečnou montáž prvního modelu B787-9 Dreamliner, který má oproti první verzi B787-8 o šest metrů delší trup, což znamená o 40 sedadel pro cestující více a o dalších 555 km prodloužený dolet.

Fotogalerie

První let B787-9 je plánován na druhou polovinu letošního roku a první dodávka bude směřovat ke společnosti Air New Zealand začátkem roku 2014. Model B787-9 si zatím objednalo 20 zákazníků v celkovém počtu 355 kusů, což představuje 40 procent všech objednávek letounu Boeing 787 Dreamliner.

Přibližně 50 letounů B787 operuje u osmi leteckých společností. Program má 888 objednávek od 58 zákazníků, včetně nejnovější na 42 kusů od American Airlines. Odhad společnosti Boeing uvádí, že ve dvou následujících desetiletích se v tomto segmentu prodají letouny za asi 20 bilionů korun.

První se proletí u Qatar Airways

Pařížský aerosalon, kterému představení Airbusu předchází je ideální akcí, na které může model A350 XWB zaujmout a výrazně "zabodovat", aby evropský výrobce dopravních letounů Airbus EADS mohl uzavřít další dohody na jeho objednávky. A lze předpokládat, že se mu to podaří, neboť už nyní (do konce května 2013) na model A350 XWB získal 617 závazných objednávek od 33 zákazníků. Z celkového počtu je 89 objednávek modelu A350-800, 414 kusů A350-900 a 110 letounů A350-1000.

Motor Rolls-Royce Trent pro letadlo Airbus A350

Motor Rolls-Royce Trent pro letadlo Airbus A350

Velmi zajímavá je objednávka, kterou koncem května učinily Singapore Airlines na 50 kusů A350-900 XWB s pohonnými jednotkami Rolls-Royce Trent XWB s opcí na dalších 20 kusů. Za zmínku stojí i objednávka významného pronajímatele dopravních letadel Air Lease Corporation se sídlem v Los Angeles, který podepsal kontrakt na nákup 20 kusů A350-900 a pěti A350-1000. Přirozeně je třeba počítat se změnami "na obě strany". V červnu třeba společnost Tunisair zrušila objednávku tří kusů A350-800, kterou uzavřela v roce 2008.

Dreamliner je levnější

Oficiální ceny letounu Airbus A350 se pohybují od 254 milionů do 332 milionů dolarů (zhruba 5 - 6,4 miliardy korun) podle typu, konfigurace a dalších specifikací.

Ceny letounu Boeing 787 Dreamliner se pohybují od 206 milionů po 243 milionů dolarů (přibližně 4 až 4,6 miliardy korun). 

Letecké společnosti ovšem samozřejmě dostávají různé slevy na první a velké zakázky a skutečná cena je také ovlivněna dalšími prvky každé konkrétní obchodní smlouvy.

Na stav objednávek Airbusu se můžete podívat on-line na webu A350XWB.com

Půjde-li vše hladce, budou první dodávky A350 XWB realizovány v příštím roce a následně bude tento nový typ uveden do komerčního provozu. Prvním provozovatelem typu A350 se stane letecká společnost Qatar Airways ve druhé polovině roku 2014.

Připomeňme, že Airbus EADS projekt letounu A350 XWB odstartoval v roce 2007 a dosud do něj investoval přibližně 15 miliard dolarů (kolem 289 miliard korun). Projektu předcházely návrhy na modernizaci úspěšného dvoumotorového letounu pro dlouhé trati A330, který by získal především zcela nové pohonné jednotky. Kritici toto řešení tehdy odsoudili jako nedotaženou a ukvapenou reakci na projekt Boeing 7E7, pozdější 787 Dreamliner.

Nakonec zvítězila vize nového modelu, který od počátku zaujal nejen pohonnými jednotkami nové generace, které mají při vysoké výkonnosti výrazně nižší spotřebu leteckého petroleje a jsou šetrnější k životnímu prostředí (emisemi i tišším chodem), ale také zcela novými, ideálně tvarovanými "žraločími" křídly s inteligentním ovládáním. To je přizpůsobuje pro maximální aerodynamickou efektivitu v různých fázích letu.

Článek byl aktualizovan o video.

Autoři:




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.