Trosky airbusu Air France na hladině Atlantického oceánu (2. června 2009)

Trosky airbusu Air France na hladině Atlantického oceánu (2. června 2009) | foto: Reuters

Airbus Air France padal do oceánu 3,5 minuty. Nedal se ovládat

  • 280
Kvůli zkreslujícím zprávám a zájmu médií se vyšetřovatelé pádu letadla společnosti Air France rozhodli podrobně informovat o průběhu šetření. Jejich stránky kvůli zájmu kolabují.

Airbusu společnosti Air France, který se s 228 lidmi na palubě předloni zřítil do Atlantiku, trval podle záznamů černých skříněk pád do oceánu tři minuty třicet sekund, během kterých letadlo bylo v podstatě neovladatelné. Sdělili to v pátek v Paříži vyšetřovatelé katastrofy.

Havárie Air France

červen 2009

Francouzská agentura pro vyšetřování leteckých nehod (BEA) dále tvrdí, že posádka neporušila předpisy pro osazení kabiny: kapitán odpočíval, ale dva piloti byli na svých místech, jak vyžadují regule. Více informací jsme přinesli v tomto článku. Piloti (i cestující) byli po celou dobu při vědomí. Během pádu nepůsobí žádné velké přetížení. Zemřeli v okamžiku nárazu na hladinu.

Letadlo podle zprávy těsně před pádem významně ztratilo rychlost. Tím přišlo o vztlak a začalo padat. Během takového pádu se letadlo nedá ovládat. Křídla i kormidla jsou užitečná pouze tehdy, pokud má nějakou dopřednou rychlost.  

Také se potvrdilo, že přístroje po dobu asi jedné minuty ukazovaly pilotům před havárií dvě různé rychlosti. Jedna z nich přitom prudce klesala. Již dříve odborníci uvedli, že na tragédii se podílela čidla, která na trupu stroje měří rychlost.

Před pádem a během celého pádu dostávaly řídící prvky letadla především pokyny ke zvednutí přídě, což však vede ke ztrátě rychlosti. To ale neznamená, že je musel vydávat přímo pilot. Okolnosti poměrně dobře odpovídají hypotetickému scénáři, který jsme nastínili v našem starším článku. Podle něj mohlo dojít ke ztrátě rychlosti a následnému pádu letadla. 

Dráha Airbusu AF447 během posledních pěti minut. Jednotlivé body: 4) vypnutí autopilota, 5) varování před ztrátou vztlaku, 6) kapitán se vrátil do kokpitu

On-line vyšetřování

Současné informace jsou zatím předběžné. Závěrečnou zprávu BEA vydá nejdříve koncem června. Úřad se však rozhodl již nyní zveřejňovat faktografické údaje o průběhu letu, které stanoví okolnosti nehody, ale zatím ne její příčiny.

Ani v červnu se ovšem nedozvíme, jestli za pád mohla chyba pilotů nebo "počítač".

"Zpráva leteckých vyšetřovatelů neobsahuje a ani nemá obsahovat informace o tom, kdo za nehodu případně může," upozorňuje Luboš Janko z Ústavu letadlové techniky na ČVUT. To podle něj má rozhodnout až případný soud, který musí vzít v úvahu i řadu dalších informací, které vyšetřovatelé nemají k dispozici. Jde například o údaje týkající se vycvičenosti pilotů či další informace o technickém stavu letadla.

Údaje do pádu shrnuje zpráva dostupná na stránkách francouzských vyšetřovatelů. Zřejmě kvůli velikému zájmu byla ale dnes odpoledne dostupná jen velmi obtížně. 

Vyšetřovatelé se podle BEA rozhodli částečně urychlit svůj harmonogram prací a sdělování, protože v tisku se objevily dílčí a víceméně protichůdné zprávy, které prý mohly jen poplést rodiny pozůstalých a podlomit objektivitu vyšetřování.