Altiris 6; svěží vánek v oblasti řízení životního cyklu

  • 1
Pořizovací cena IT majetku tvoří pouze zhruba 20 % celkových nákladů za dobu jeho životnosti; to je fakt, o kterém manažeři velmi dobře vědí. Nicméně někdy přehlížejí skutečnost, že udržování technické podpory s použitím směsice nástrojů na správu aktiv, instalace oprav a monitorování serverů může tyto náklady ohromným způsobem zvýšit v důsledku nekompatibilit mezi různými aplikacemi.

Pokud je hodnotíme jednotlivě, tři zcela přepracované balíky, jež jsou součástí softwaru Altiris 6Client Management Suite, Asset Management Suite a Server Management Suite – vycházejí z porovnání se konkurenčními samostatnými produkty pro správu systémů dobře. Co se týče produktu jako celku, měl by nabízet rychlejší návratnost investic, a to hned z několika důvodů.

Všechny tři součásti sdílejí společnou .Net infrastrukturu a úložiště pro inventář, které umožňuje jejich „bezešvou“ (seamless) spolupráci. Navíc centrální konzola shromažďuje informace o aktivech a umožňuje administrátorům vzdálenou správu desktopů, mobilních zařízení a serverů.

Altiris 6 je prvním celočíselným upgradem trojice primárních balíků za poslední dva roky a nabízí významná zlepšení v oblasti infrastruktury. Nejviditelnější a klíčovou změnou je Altiris Console, a tam jsme také s testování začali. Automatizovaná instalace serveru trvá o něco méně než hodinu a výsledkem je jediné, přehledné webové rozhraní.

Použitelnost verze 6 dále vylepšuje množství tutoriálů a pomocných funkcí, včetně nástroje Quick Start Manager. Přístup založený na úkolech je využívám v rámci celého rozhraní a šetří čas a práci. Například k instalaci zbývajících balíků stačí přejít na záložku Getting Started a software uživatele přenese do příslušné oblasti pro konfiguraci.

Jediným varováním, které bych směroval zákazníkům, kteří chtějí upgradovat, je skutečnost, že žádná z předchozích komponent není s Altiris 6 kompatibilní. Proto je třeba pečlivě naplánovat aktualizace všech balíků, které používáte, současně s příslušnými agenty.

Jakmile jsem zprovoznil prvky z celé trojice balíků, ověřil jsem si, že nové, adaptibilní uživatelské rozhraní také zjednodušuje každodenní úlohy při správě. Konzola je lokalizována do šesti jazyků, které se dynamicky mění v závislosti na předvolbách uživatele, což z Altiris činí produkt vhodný pro nasazení v mezinárodním prostředí.

Vytvořil jsem několik administrátorských účtů a každého z nich omezil na systémy v rámci jedné Windows domény. Konzola správně zobrazovala autorizované úkoly a zdroje v závislosti na bezpečnostních nastaveních, což zjednodušuje navigaci a správu systémů. Líbila se mi také schopnost upravit konzolu a vložit často využívané stránky.

Související články:
Hledání nástroje pro správu aplikací
Jak správně nakupovat software pro firmu?
Integrace podnikových aplikací za pomoci Microsoft BizTalk Serveru 2002
Client Management Suite 6.0 by měla zvýšit produktivitu IT profesionálů, kteří mají běžně na starosti desktopy, notebooky a handheldy. Vzhledem k silnému systému vytváření katalogů mě nepřekvapila vyčerpávající inventarizace hardwaru a softwaru, doplněná analýzami zobrazujícími cenu majetku a náklady vztahující se k upgradům zařízení a operačního systému. Client Management Suite oceníte jak při správě konfigurace pracovních stanic, tak při vzdáleném upgradu operačních systémů. Když jsem potřeboval nainstalovat nový systém, s pomocí průvodce jsem prošel zjištěním „osobnosti“ (personality – termín používaný výrobcem) stávající pracovní stanice a jejím přenesením na nový počítač. Poté jsem využil průvodce pro instalaci a distribuci softwaru k upgradu několika systémů na Windows XP Professional a instalaci Microsoft Office 2003 v průběhu migrace. Pokud instalujete velký počet počítačů, pak by vám tato funkce měla přinést značné úspory nákladů.

Nemohl jsem provést nějaký rozsáhlý test škálovatelnosti a zlepšení rychlosti, nicméně zákazníci firmy Altiris hlásí, že se jim podařilo upgradovat až 500 počítačů za jeden den. Výrobce tvrdí, že nová verze je oproti verzi předchozí rychlejší o 40 procent.

Altiris Software Portal je další novou částí Client Management Suite, jedná se o nástroj, s jehož pomocí si mohou uživatelé (při zajištění odpovídající bezpečnosti) stáhnout aplikace, k jejichž využívání jsou oprávněni, což by mělo technické podpoře uvolnit ruce pro důležitější úkoly. Client Management Suite by měla usnadnit a vylepšit vyhledávání a odstraňování problémů. Řešení mi umožnilo obnovit konfiguraci systému do předchozího stavu. Nástroj pro obnovu systému patří mezi lepší z této skupiny řešení, která jsme testovali. Zjednodušeně řečeno, Altiris využívá SQL databáze k ukládání komprimovaných obrazů pevného disku veškerých spravovaných systémů a zaznamenávání inkrementálních změn v nastavených intervalech. Asset Management Suite 6.0 vám pomůže eliminovat zbytečné hardwarové a softwarové náklady. Tento modul především odvádí dobrou práci, co se týče sledování majetku. S využitím přehledných zpráv zjistíte, které systémy jsou nevyužívané nebo využité nedostatečně. Podobným způsobem Asset Management sleduje využití licencí. Pokud není určitý balík softwaru některým ze zaměstnanců vůbec využíván, můžete přidělit licenci uživateli jinému a ušetřit na licenčních poplatcích.

Poznámky:

Nová verze řešení firmy Altiris pro správu životního cyklu, přepracované na architektuře .Net, disponuje neobvykle adaptibilním webovým rozhraním, které provádí uživatele úkoly, jež jsou oprávněni vykonávat.

Schopnost instalace upgradů operačních systémů a oprav aplikací a poskytování diagnostiky na dálku, spolu se zálohováním, by měla snížit počet nutných návštěv u počítačů, a funkce pro server provisioning by měly přispět k maximalizace doby provozu serverů.

Aktualizované systémy a správa majetku spolu s balíky pro server provisioning by měly snížit celkové náklady vlastnictví.

Balík se také stane vaším pomocníkem při naplňování požadavků ITIL (Information Technology Infrastructure Library) na optimální postupy pro poskytování kvalitních služeb. Zde se jasně ukazuje hodnota integrace. Jeden příklad za všechny: otevřel jsem inventář týkající se určitého počítače a zjistil abnormálně vysoký počet help desk incidentů, což může vést k závěru, že je hardware počítače vadný a je třeba ho nahradit dříve, než vzniknou ještě další náklady. Pracovníci technické podpory jej mohou využívat pro sledování trendů, jako jsou např. problémy s určitou na zakázku napsanou aplikací.

Líbila se mi také funkce Helpdesk Smart Tasks. Ta obsahuje agenty na řešení problémů v závislosti na typu incidentu. Navíc Web Administrator for Windows dovoluje agentům zjišťovat podrobnosti o systému daného uživatele (jako je volné místo na disku nebo běžící procesy) a spouštět aplikace. Ve výsledku často stačí několik kliknutí myší a běžné problémy, jako třeba obnova poškozené DLL knihovny, jsou vyřešeny.

Server Management Suite nabízí instalaci, správu a monitorování serverů z prostředí Altiris Console. I když verze 6 nepřináší podstatné změny, co se týče funkcí, přidává podporu pro platformy Red Hat Linux a Sun Solaris a také pro blade servery od různých výrobců. Altiris 6 redukuje složitost konfigurace, upgradování a správy IT majetku. Jedná se o jedno z mála řešení, které pokrývá celý životní cyklus od pořízení až po vyřazení. Integrace a rozumná cena za jednoho klienta z něj činí produkt, s nímž se může měřit pouze málo konkurenčních řešení. Jakmile máte k dispozici příslušnou infrastrukturu, je postupné přidávání balíků podle potřeby snadné. Věřím, že většina firem tento produkt s výhodou využije v počátečních fázích pro správu majetku a klientů, a následně pro instalace serverů.

Altiris 6
Prodejce: Infima, www.infima.cz

Cena: 80 USD za každý spravovaný počítač (zahrnuje všechny tři balíky); k dispozici jsou objemové slevy

Platformy: Server: Windows 2000 Server nebo Windows 2003 s SQL 7, resp. SQL 2000

Spravovaní klienti: Windows 95 a vyšší, Linux, Pocket PC, Macintosh
Spravované servery: AIX, HP-UX, Red Hat Linux, United Linux, SUSE 8

 

Autor: Mike Heck, redaktor Computerworldu

Zveřejněno se souhlasem týdeníku Computerworld.