Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Americké letectvo hledá náhradu za létající kanon. Není to jednoduché

aktualizováno 
Americké letectvo plánuje do roku 2022 vyřadit celou flotilu bitevních letadel A-10 Thunderbolt II. Oproti původním plánům úkoly A-10 nepřevezmou pouze stíhací stroje F-35 Lightning II. Uvažuje se o vývoji zcela nového útočného stroje, ve hře je dokonce i hloubková modernizace samotných A-10.

A-10 Thunderbolt II nad jižním Afghánistánem. Nejobávanější zbraní je 30 mm kanon GAU-8 / A Avenger, který má kadenci 3 900 ran za minutu. | foto: USAF Jeffrey Allen

A-10 Thunderbolt II je těžce pancéřovaný bitevní letoun původně určený pro boj s tanky a obrněnými vozidly tehdejšího Sovětského svazu a jeho satelitů. Své kvality A-10 předvedl v Iráku a Afghánistánu, kde poskytoval přímou palebnou podporu CAS (Close Air Support) vojákům na zemi. Obrovskou předností A-10 je 30mm rotační kanon GAU-8 Avenger, který je schopen ničit protivníka jen několik desítek metrů od vlastních sil na zemi.

Původně měly úkoly A-10 zcela převzít stíhačky F-35 Lightning II. Kritici tohoto kroku však upozorňují nejen na velké pořizovací náklady F-35, ale také na velmi drahý provoz (letová hodina 35 000 dolarů) a také velké nároky na pozemní zabezpečení (hangáry, zabezpečovací technika, servis, náhradní díly, početný pozemní personál, atd.) letounu.

F-35 navíc léta velmi rychle a vysoko, což zásadně ztěžuje pilotovi vyhodnocení situace na zemi - klíč k úspěšnému vedení CAS.

F-35 Lightning II

F-35 Lightning II

F-35 má samozřejmě nad A-10 rovněž zásadní výhody. Dokáže operovat v prostorech se silnou protivzdušnou obranou (PVO) protivníka, nebo v podmínkách silného elektronického rušení. Navíc je F-35 univerzální letoun schopný boje s letadly protivníka, a proto nepotřebuje v prostoru další letouny pro svou obranu.

Na druhou stranu současná bojiště ukazují, že není vždy nutné do akce nasazovat ty nejmodernější a nejvýkonnější letouny. Ba právě naopak.

Americké letectvo proto v rámci programu A-X studuje možnosti náhrady A-10 za levnější letoun pro úkoly CAS. Hlavním plánem je nyní definovat operační požadavky na nový letoun, lapidárně řečeno - co musí umět.

Prohlédněte si letoun A-10 Thunderbolt II:

„Pánové, mým současným úkolem je budování koncepčního dokumentu budoucího CAS letadla,“ řekl 7. dubna novinářům generálporučík Mike Holmes, zástupce náčelníka štábu pro strategické plány a požadavky amerického letectva. „Je to zajímavá práce a v určitém okamžiku vám budu moci říct více.“

Letectvo posuzuje tři základní koncepce - nákup nového zavedeného letounu, vývoj zcela nového (případně odvozeného) letounu pro úkoly CAS nebo modernizace současných A-10. Klíčovým problémem je nyní najít ideální koncepci pro budoucí potřeby CAS.

Na jedné straně bitevní vrtulové letouny, jako např. brazilský A-29 Super Tucano, jsou velmi levné, jak na nákup, tak na provoz (zázemí, obsluha, servis, atd.). Letová hodina A-29 vyjde pouze na 1000 dolarů, oproti 11 500 dolarům u A-10.

Konkurencí A-29 je americký typ AT-6 nebo minulý rok v bojových podmínkách testovaný OV-10 Bronco. Všechny tři letouny mohou nést nejnovější generaci zbraní vzduch-země.

A-29 Super Tucano

A-29 Super Tucano

AT-6B Texan II

AT-6B Texan II

OV-10 Bronco

OV-10 Bronco

Otázkou však je, zda lehké vrtulové letouny, především pro svou omezenou nosnost, stačí pro požadavky amerického letectva. Vrtulové stroje mají také velmi malou naději na přežití v boji proti moderním systémům PVO.

Na druhé straně jsou bitevní verze proudových letadel. Americké letectvo spekuluje o možnosti vyvinout bitevní derivát budoucího cvičného proudového letounu T-X. Jedním z kandidátů je například i jihokorejský KAI T-50 Golden Eagle. T-50 je však mnohem rychlejší (nevýhoda pro CAS), náročnější na provoz a dražší než vrtulová letadla.

Prototyp T-50 pro program T-X

Prototyp T-50 pro program T-X

Každopádně letectvo již firmy nabízející stroje T-X „motivuje“, aby byly letouny připraveny i pro instalaci náročnější avioniky a elektroniky i zbraňových systémů.

U T-X je však problém čas. Počátečních operačních schopností dosáhne první cvičná letka s letouny T-X až v roce 2024. Bitevní verze T-X se tak vojáci mohou dočkat až o několik let později.

Textron Scorpion

Textron Scorpion

Jako velmi zajímavá možnost se proto nabízí velmi levná proudová „stíhačka“ Textron Scorpion. Na rozdíl od klasických proudových bojových letadel je Scorpion velmi jednoduché konstrukce. To jednak umožňuje srazit jednotkovou cenu na 20 milionů dolarů, jednak srazit cenu za letovou hodinu na 3000 dolarů.

Jednoduchá konstrukce umožňuje také snížit náklady na logistiku, údržbu a opravy. Letadlo je díky své nenáročné údržbě větší procento času dostupné pro nasazení než výkonné a sofistikované proudové bojové letouny.

Po přistání je letoun například za 20 až 30 minut opět připraven ke startu. Letoun je také ideální pro provádění zpravodajských, průzkumných, sledovacích operací.

Fotogalerie

Nakonec se také může stát, že americké letectvo si přeci jen ponechá část modernizovaných A-10 pro konflikty nízké intenzity. A-10 není problém vybavit nejmodernější elektronikou a avionikou, případně novými proudovými motory či kompozitními křídly a dalšími moderními konstrukčními celky.

Ve hře je také velmi lákavá možnost vývoje bezpilotní verze A-10.

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní verzi najdete zde.

Autor:




Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.