Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Americké námořnictvo ztrácí dech s ponorkami, Rusko a Čína posilují

aktualizováno 
Skutečná síla ruského námořnictva leží v ponorkovém loďstvu. Mezi ponorkové velmoci patří také Čína. Dokázalo by americké námořnictvo účinně bojovat s ponorkami těchto dvou potenciálních soupeřů?

P-8 Poseidon | foto: Boeing

Americké námořnictvo je znepokojeno ožívající ruskou a rostoucí čínskou ponorkovou hrozbou, jeho schopnosti v protiponorkovým boji se totiž od konce studené války snížily. Na druhou stranu v současné době ani kombinovaná ruská a čínská ponorková flotila nedosahuje síly ponorkové flotily Sovětského svazu, který před svým rozpadem disponoval 240 ponorkami.

Těsně před koncem studené války se dařilo (podle Center for Strategic and International Studies; CSIS) Sovětům výrazně pokročit v oblasti “akustické neviditelnosti” ponorek.

Avšak po rozpadu Sovětského svazu prudce poklesly výdaje do námořnictva a řada vojenských projektů skončila nebo byla pozastavena. Celá 90. léta se tak dají bez přehánění označit za ztracenou dekádu pro ruské ponorkové loďstvo.

Ale i americké námořnictvo po rozpadu Sovětského svazu výrazně snížilo výdaje do budování schopností boje s ponorkami (ASW, Anti-Submarine Warfare). Další peníze z amerického námořnictva navíc odčerpaly invaze do Afghánistánu a Iráku a to umožnilo hlavním americkým soupeřům - Číně a Rusku - využít americkou „nepozornost“ v problematice boje proti ponorkám.

„Rusové po rozpadu Sovětského svazu stále vyvíjeli řadu technologických inovací, ale v novém Rusku je kvůli nízkému rozpočtu nebylo možné využít,“ uvedl vysloužilý kapitán Jerry Hendrix z washingtonského think-tanku CNAS (Center for a New American Security). „Nicméně Spojené státy a jejich alianční partneři se rozptylovali válkou v Iráku a Afghánistánu, což mělo za následek zmenšení schopností ASW.“

Fotogalerie

Podle CSIS ruské námořnictvo provozuje 56 ponorek (v některých zdrojích se mluví o 70 ponorkách). Podle vojenského analytika Mike Kofmana z CNA Corporation, je ale kvůli nezbytné údržbě v jednom okamžiku aktivní pouze polovina ruských ponorek.

Podle studie CSIS například ruská Severní flotila provozuje 42 ponorek, ale operačně nasaditelných (schopných boje) je 22 až 31 plavidel.

„Jednou z nejdivnějších věcí je, když lidé říkají, že ruské ponorky fungují na úrovni studené války,“ říká Kofman. „To je jednoduše nemožné. Jak může současná pětinová ponorková flotila se sotva 50% operační nasaditelností - a myslím, že to je velkorysý odhad - operovat na stejné úrovni, jako kdysi největší (sovětské - pozn. AN) ponorkové loďstvo na světě?“

Čína má víc ponorek než USA

Na druhé straně podle studie CSIS provozuje čínské námořnictvo 70 ponorek a počet čínských ponorek dále rychle roste. Čínské námořnictvo však provozuje velký počet starých ponorek a tak se svou kvalitou prozatím nemůže rovnat ruské a americké flotile. Nejnovější čínské ponorky Type 093B a Type 095 se však mají se svou „akustickou stealth“ blížit posledním verzím amerických ponorek třídy Los Angeles.

„Číňané mají 70 ponorek a budují další. Otázkou je sice problém kvantity oproti kvalitě, ale ve stejnou dobu Rusové rovněž staví mnohem pokročilejší ponorky,“ uvedl Kofman.

Největším problémem amerického námořnictva, vzhledem k rostoucí síle čínského a ruského ponorkového loďstva, jsou uvadající schopnosti boje proti ponorkám a malý počet útočných ponorek. V současné době má americké námořnictvo 52 útočných ponorek (nepočítáme tedy nosiče jaderných střel).

Čínská ponorka Typ 094, schopná nést balistické rakety

Čínská ponorka Typ 094, schopná nést balistické rakety

Avšak v roce 2029, z důvodů končící životnosti současných ponorek a neexistující výstavby nových, se flotila amerických útočných ponorek zmenší pouze na 41 jednotek.

„Poklesneme k minimálnímu počtu 40 až 41 ponorek na přelomu 20. a 30. let a teprve poté opět půjdeme s počty ponorek nahoru,“ uvedl kontradmirál Michael Jabaley. „Není to něco, co můžeme napravit okamžitě, je to důsledkem rozhodnutí přijatých před dlouhou dobou.“

„Čína a Rusko jsou nyní regionální mocnosti, takže i přesto, že mají menší ponorkové síly, mohou docela výrazně komplikovat operační plány amerického námořnictva, protože jsme (Američané - pozn. AN) globální síla, která tráví většinu svého času operacemi po celém světě a existuje 19 mořských oblastí, kde jsme definovali naše národní zájmy,“ říká Hendrix.

„Rusko nebo Čína může vyslat několik svých ponorek do vod, kde naše lodě operují, od LCS (pobřežní loď - pozn. AN) až po letadlové lodě, a budeme na ně upoutáni,“ dodal Hendrix.

Problém ale není jen chybějící technika (např. vyřazená protiponorková letadla S-3 Viking), ale také deficit ve výcviku ve vedení protiponorkového boje. Hendrix vysloveně zmínil slabý výcvik posádek amerických lodí při vyhledávání nejnovějších (tedy velmi tichých) jaderných a diesel-elektrických ponorek.

Stejně tak Hendrix připomněl, že ač má americké námořnictvo pokročilé protiponorkové letouny P-8 Poseidon, operující z pozemních základen, posádkám chybí potřebné zkušenosti a výcvik ve vedení ASW operací. „Potřebujeme nějaké velké ASW cvičení proti velmi tichým plavidlům a potřebujeme hodně takových cvičení,“ varuje Hendrix.

I když ruská ponorková flotila dosahuje jen zlomek schopností ponorkové flotily Sovětského svazu a velká část čínských ponorek je technologicky zaostalých, představují pro americké námořnictvo výraznou hrozbu.

Samotná hrozba tak není ani v síle ruského a čínského námořnictva, jako spíše v mizejících schopnostech amerického a aliančního námořnictva vést účinný boj proti ponorkám.

Zdroj: National Interest

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Další články o vojenství a novinky ze světa armády najdete zde.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šéf FBI Hoover tajil svou homosexualitu
Šéf FBI J. Edgar Hoover tajil svou homosexuální orientaci

VIDEO 26. července 1917 nastoupil na americké ministerstvo spravedlnosti John Edgar Hoover, první ředitel FBI, Federálního úřadu pro vyšetřování. Byl jedním z...  celý článek

Před 100 lety začali vyvíjet první palubní letoun
Před 100 lety vznikla firma, která vyrobila první palubní letoun

VIDEO V roce 1917 založili Chance Milton Vought a Birdsey Lewis významnou leteckou společnost, která se dnes jmenuje Vought Aircraft Industries. Za tu dobu vyvinula...  celý článek

Londýnský požární člun Massey Shaw, návrat do domovské stanice po operaci Dynamo
Statisíce lidí čekaly na plážích na záchranu. Přijely pro ně stovky lodí

Úspěšnou evakuaci statisíců vojáků od Dunkerque můžeme označit za vítězství ustupujících. Byla to síla, která by Britům přišla vhod, pokud by Hitler nějakým...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.