Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Americký radar letecký provoz neomezí, ultralighty však ano

  14:09
Zamýšlený americký protiraketový radar na Brdech se bude zapínat každý den, ale neměl by nijak omezit leteckou dopravu. Ptali jsme se zástupce ministerstva obrany i amerických expertů.

radar Nepolisy_05 | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Do nekončící diskuse o vybudování amerického protiraketového radaru dnes svými argumenty u kulatého stolu vstoupili američtí experti na technickou část radarové základny a jejího umístění a zástupci ministerstva obrany.

Plánovaná radarová základna získává stále konkrétnější obrysy - více informací naleznete v tomto speciálu. Přesnou technickou specifikaci však v tuto chvíli mají k dispozici pouze zástupci armády a ministerstva obrany. "Jednáme o tom, jaká část dat bude veřejnosti zpřístupněna. Pochopitelně i nadále zůstanou informace, které budou klasifikovány jako tajné, aby nemohlo dojít k jejich zneužití," komentuje aktuální stav zástupce ministerstva obrany, major Pavel Mrůzek.

Radar jako každý jiný

V rámci diskuse se iDNES.cz zajímal i o velmi diskutovanou otázku vlivu radaru na lidské zdraví a životní prostředí. Není prý důvod k obavám. "Plánovaný radar je z hlediska potenciálních zdravotních rizik a dopadů na životní prostředí plně srovnatelný například se stávajícím protiletadlovým radarem NATO v Nepolisích u Chlumce. V některých bezpečnostních parametrech je dokonce lepší," tvrdí Mrůzek.

V Nepolisích přitom žijí lidé v bezprostřední blízkosti radaru a nemají s tím zásadní problém. "Nám tu radar nevadí, počet obyvatel vesnice dokonce roste," řekl starosta Nepolis Jiří Šustr, i když přiznal, že v Brdech by to byl jiný radar, o kterém ještě starostové nemají dost informací. Více si o základně v Nepolisích přečtěte zde.

Letecké trasy se měnit nebudou

Pokud se radar v Brdech skutečně postaví, bude za normálních okolností v provozu každý den. Podle Geralda C. Augerieho, zástupce ředitele divize MIT Lincoln Laboratory pro obranné letecké a raketové systémy, bude zapnutý pouze několik hodin denně a nikoliv vždy na plný výkon. 

Letecký provoz nad Českou republikou by to ovlivnit nemělo. "Vzniknou bezletové zóny, které nebudou zpřístupněny civilním letounům, ultralehkým letadlům, rogalům apod. V menší míře se omezení bude týkat i vojenských letadel. Specifická opatření pak začnou platit pro letouny nesoucí výbušniny s takzvanou elektronickou rozbuškou," vysvětlil Mrůzek. "Pokud se však podíváme na současnou síť letových tras dopravních letadel, nepředpokládáme žádné komplikace a myslíme si, že žádné změny nebudou nutné," dodal.

"Nejen o otázkách bezpečnostních zón (bezletových zón - poznámka redakce) jsme nyní týden intenzivně jednali s českou stranou. I nadále bude pochopitelně probíhat pečlivá koordinace všech aspektů ovlivňujících letecký provoz," dodal k otázce případných omezení radarem americký expert Augilieri, který spolupracuje s americkou armádou na tématech souvisejících s obrannými systémy a vojenskými zpravodajskými službami.

Radar se bude zapínat každodenně kvůli kalibraci jednotlivých systémů a ověření jejich funkčnosti.

Koho bude radar chránit

Dosah radaru bude dostatečný na to, aby byla pokryta takzvaná potenciální hrozba. "Zařízení bude schopno zaměřit jakoukoliv hrozbu (např. raketu - poznámka redakce), která by ohrožovala území Evropy a USA. Radar v ČR se stane jedním okem komplexního protiraketového štítu," stručně popisuje funkci základny Mrůzek.

Na Brdy na kole. Půjde to i nadále?

V současné době probíhá výběr přesné lokality pro umístění základny. Nikdo tedy zatím nemůže přesně říci (pokud tedy nějaký radar na Brdech bude), jak velké území zabere a jaký bude mít vliv na pohyb civilních osob. Předpokládá se, že radar si ukrojí polovinu z území, které je v Brdech vyhrazeno pro výcvik dělostřelecké brigády.

Mohlo by vás zajímat:

  • Jak bude radar fungovat - rozsáhlý článek na Technet.cz naleznete zde.
  • Speciál o americkém radaru na iDNES.cz - zde.
  • Více informací o radaru v angličtině naleznete zde.
  • Informace o plánovaném brdském radaru naleznete zde.
Autor:
  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

Turecko, Středomořský region - Turecká Riviéra
Turecko, Středomořský region - Turecká Riviéra

last-minute, polopenze, letecky, 8 dní

cena za osobu od 11 141 Kč

Egypt, HurghadaEgypt, Hurghada

od 13 990 Kč za osobu

Egypt, Marsa AlamEgypt, Marsa Alam

od 13 990 Kč za osobu

Americký radar letecký provoz neomezí, ultralighty však ano

návod na zhotovení koutového odražeče orp frekvence na kterých ten radar má pracovat?
Radar ne a proč? protože není určen na ochranu před teroristy pro evropu,potažmo pro demokratické státy,ale jen a pouze...
Nevím, když chtějí stavět radar u nás, tak proč ho nemůžou obsluhovat ve 100% naši vojáci. Nebo snad nejsme...
Je to Americky radar - jejich soukromy - ne radar NATO.
Vstoupit do diskuse

V diskusi je 96 příspěvků, poslední příspěvek 11. 8. 2007, 21:16



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.