Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Anatomie požáru aneb když hoří tisíce pneumatik

  18:15aktualizováno  18:15
Při požáru pneumatik přesahují teploty tisíc stupňů, do ovzduší unikají tuny toxických látek. Co vlastně hoří a co se v požářišti děje? Redakci Technet.cz odpovídali odborníci z hasičského sboru.

Požár pneumatik | foto: Martin StolařMF DNES

Hašení požáru pneumatik je pro hasiče jeden z nejtěžších úkolů, při kterém běžné hasicí metody selhávají.

Zapálit pneumatiku přitom není žádná legrace, sirkami by se vám to nepodařilo a ze zkušenosti hasičů lze vyvodit jediné: požár pneumatik na volném prostranství je prakticky vždy buď dílem žháře, nebo neopatrné manipulace s otevřeným ohněm.

Hasiči se požár nejprve snažili uhasit běžnými hasicími prostředky, kvůli vysokému žáru se to však nepodařilo. Většina hasících prostředků se ihned vypařila. Pneumatika v sobě navíc akumuluje takovou teplotu, že i po zdánlivém uhašení je schopna se opět vznítit.

Neproniknutelný kouř a teploty okolo 1000 stupňů Celsia

Při výrobě pneumatik se mimo jiné používá tzv. polotvrdá pryž, obsahující síru a saze. Při jejím hoření vzniká velmi hustý, černý a toxický dým, který značně omezuje jakýkoliv protipožární zásah.

Odkapávající roztavené částečky pneumatik způsobují popáleniny a mohou vést i k rozšíření ohně. Pryž navíc bohužel nepotřebuje k hoření příliš mnoho kyslíku, a i z tohoto důvodu je těžké ji uhasit.

Zatímco obyčejný táborák ze dřeva může dosáhnout maximálně 600 stupňů, teplota požáru pneumatik se blíží hranici 1000 stupňů Celsia. "Při hoření pryže se navíc uvolní 1,8krát více tepla než kdyby hořelo dřevo. To znamená, že když shoří sto kilogramů pneumatik, vyrobí se tolik tepla, jako kdyby shořelo 180 kilogramů dřeva," říká velitel čety Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy Václav Kratochvíl.

Při vzniklých vysokých teplotách se taví veškeré plasty a v extrémních případech i hliník. V uzavřených prostorách je pak situace ještě horší a oheň může roztavit sklo i ocel.

Proč nejdou pneumatiky uhasit

Uvnitř pneumatiky se dobře drží vzduch, což je z hlediska hašení požáru nevýhodné. Pryž je navíc velmi dobrý tepelný izolant a má tedy velkou tepelnou kapacitu. Pokud se zahřeje, hned tak ji něco neochladí. Když se vznítí, je to ještě větší problém.

"Polití celého povrchu pneumatiky vodou je velmi obtížné. Pneumatika obvykle hoří ´uvnitř´ svého typického tvaru a ačkoliv je shora je uhašena, ´uvnitř´ dále hoří. Nejsou výjimkou případy, kdy se pneumatika namočená do vody po několika minutách opět vznítila a hořela dál," popisuje problémy s hašením Václav Kratochvíl.

Ekologická katastrofa: ohroženy jsou i spodní vody

Málokdo si uvědomuje, že při takovém požáru jaký nyní zuří v Uherském Brodě jsou také velmi ohroženy spodní vody. Ty mohou posléze kontaminovat studny v širokém okolí.

Při hašení se totiž hořící masa prolévá velkým množství vody, která spláchne část škodlivin a odplaví je do půdy. Ty se potom mohou dostat podložím až do úrovně spodní vody a kontaminovat zdroje nejen pitné vody i kilometry daleko.

Pneumatiky se samy nezapálily

Zapálit pneumatiku je poměrně obtížné. Sama se nevznítí. Sirky, nebo obyčejný zapalovač cigaret by vám k tomu určitě nestačil. I silný plamen potřebuje k zapálení "gumy" několik desítek vteřin či minut. Požár pneumatik na otevřeném prostranství je proto dle zkušeností hasičů dílem žháře, nebo neopatrné manipulace s otevřeným ohněm.

Obsáhlý článek s podrobnými informacemi, které serveru Technet.cz poskytl Václav Kratochvíl, velitel čety Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy, naleznete zde.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Fotoaparáty Nikon používají fotografové už 100 let
Fotoaparáty Nikon používají lidé už 100 let

VIDEO Před 100 lety začala v Tokiu působit společnost Nikon, dnes velikán na trhu s fotoaparáty. Do Evropy a Ameriky se ale společnost dostala až v roce 1950, a to...  celý článek

Doprava holandských fanoušků na Ruzyni v roce 1967
Nizozemce v Praze skládali do letadel do počtu. Na destinaci nehledě

V roce 1967 se českým milovníkům letectví naskytla velmi neobvyklá podívaná. Ruzyňské letiště se tehdy stalo cílem celé flotily v tehdejším ČSSR nezvyklých...  celý článek

Před 100 lety se narodil architekt Národního muzea
Před 100 lety zemřel architekt Národního muzea

VIDEO Před 100 lety zemřel ve Špindlerově Mlýně Josef Schulz, architekt, který zrekonstruoval požárem poničené Národní divadlo, navrhl Národní muzeum a společně s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.