Černobylský IV. reaktor se sarkofágem. Dnes i oblíbená turistická atrakce

Černobylský IV. reaktor se sarkofágem. Dnes i oblíbená turistická atrakce | foto: Matouš Lázňovský, Technet.cz

Ani po 25 letech experti nevědí, co se děje v černobylském reaktoru

  • 51
Čtvrt století po tragické havárii v ukrajinském Černobylu nemají ukrajinští experti přesnou představu o tom, co se děje ve značné části čtvrtého reaktoru, zničeného výbuchem.

Zhruba 40 procent trosek černobylského reaktoru, které od vnějšího světa izoluje ochranný kryt, je pro vědce stále terra incognita, říká ředitel elektrárny Igor Gramotkin. Na konferenci o bezpečnosti jaderné energetiky v Kyjevě prohlásil, že radiační situace v místě exploze z roku 1986 "zůstává napjatá".

Experti podle něj byli schopni podrobněji prozkoumat zhruba 60 procent trosek, zbytek je nepřístupný kvůli vysoké radioaktivitě nebo suti a závalům. Nedostatek informací o "chování" zničeného reaktoru ředitel označil za velmi nebezpečný rizikový faktor.

Pracovníci elektrárny odhadují, že pod krytem, jehož netěsnost vyvolává nemalé obavy, zůstalo 95 procent jaderného paliva. Drtivá většina ho ovšem není v ocelové reaktorové nádobě, kde bylo v okamžiku havárie. Nyní jsou radioaktivní materiály rozptýleny v troskách budovy. Nebezpečného radioaktivního "rumu", ve kterém se mísí radioaktivní materiál a stavební odpad, je v budově IV. reaktoru zhruba 200 tun, domnívají se odborníci.

S jeho sanací se počítá až po roce 2015, kdy bude podle předpokladů s mezinárodní finanční pomocí vybudován kryt zcela nový. K likvidaci jaderného paliva bude podle Gramotkina možné přikročit až poté, co odborníci s použití moderní techniky rozeberou nestabilní konstrukci havarovaného reaktoru.

V Kyjevě se ve středu při příležitosti 25. výročí černobylské havárie konala mezinárodní dárcovská konference, na níž bylo vybráno na stavbu nového krytu 550 milionů eur (skoro 13,3 miliardy korun). Podle ukrajinské vlády zbývá ještě najít dalších 190 milionů eur (4,6 miliardy korun), aby byla stavba plně finančně zajištěna. S výstavbou již ale ukrajinské a francouzské firmy na sklonku loňského roku začaly.