Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

NÁZOR: Apple je bez Jobse spíš Microsoft. Neriskuje a neví, co s penězi

  18:11aktualizováno  10. září 9:22
Společnost Apple se díky zakladateli Stevu Jobsovi stala nejcennější firmou na světě. Když Jobs před třemi lety zemřel, změnilo se i vnímání Applu. Lidé firmě vyčítají, že chybějí dechberoucí inovace a radikálně revoluční produkty. Odváží se Apple dělat chyby, nebo zůstane u toho, co má jisté?

Ve společnosti Apple zbyla po Stevovi díra. Povede si ji zaplnit? | foto: http://jmak.tumblr.com/

"Následujte své srdce a svou intuici. Ty už nějakým způsobem vědí, co je nejlepší krok. Na ničem jiném nezáleží." Takové fráze znějí jako vytržené z druhořadé příručky "pomoz si sám". Jenže když je ke studentům Stanfordovy Univerzity pronesl v roce 2005 Steve Jobs, nezněly jako prázdné fráze. Každý v publiku věděl, že před nimi stojí člověk, který prosadil svou představu na poli osobních počítačů i mobilní hudby. Názory na zakladatele a dlouholetého šéfa firmy Apple se různí, ale jedno mu neupírá nikdo: Jobs byl svéhlavý, řídil se svou intuicí a - jak už motto firmy Apple napovídalo - myslel jinak.

Apple od sedmi hodin večer představí nový iPhone 6. Sledujeme on-line

Tato sebestřednost, posedlost a paličatost mu přinesla spoustu problémů. Jak při komunikaci s lidmi, tak při návrhu produktů. Jobs byl schopen seřvat vývojáře za to, že neumějí vyhovět jeho smyšleným požadavkům, a jeho posedlost nepodstatnými detaily někdy zdržela a prodražila vývoj výrobků za hranici únosnosti.

Odvaha, sebevědomí, nadšení a skvělé načasování

Jenže zatímco příběhy Jobsových omylů a neúspěchů znají jen techničtí nadšenci nebo čtenáři některého z jeho životopisu (a samozřejmě jeho odpůrci), úspěchy jsou dobře známy doslova každému. Steve Jobs se zasloužil o marketingové prosazení a definování kategorie osobní počítač, o dvacet let později se mu totéž povedlo u osobního přehrávače iPod. V roce 2007 svým legendárním vystoupením odstartoval dráhu iPhonů a s ním i éru masového rozšíření chytrých telefonů.

O tři roky později pak Jobs spustil tabletovou lavinu. Málokdo ví, že iPad byl vlastně hotový dříve než iPhone, ale Jobs usoudil, že lepší je začít telefonem a vstoupit tak na úplně nový trh. Rozproudil tím vznik aplikací pro nový operační systém iOS a tablety Apple už pak o tři roky později měly dostatek aplikací pro hladký rozjezd.

iPad - Šéf Applu Steve Jobs představuje nový tablet
iPad - Šéf Applu Steve Jobs představuje nový tablet

Tablet iPad už měl cestu do srdcí uživatelů vydlážděnou. Jobs si s lačným publikem dělal, co chtěl.

Apple ve stínu kultu Steva Jobse

Nelze samozřejmě objektivně říci, že by tyto úspěchy patřily jen a pouze Jobsovi. Naopak, jeho vize museli na svět přivést inženýři, designéři a programátoři - Jobs nebyl ani jedním z toho. Ale jeho nadšení, které „ohýbalo realitu“, bylo nakažlivé a dávalo celým týmům pocit, že tvoří budoucnost. Jobs byl svým způsobem šílenec, který dokázal své šílenství velmi cílevědomě nasměrovat a uchvátit tak nejen své podřízené, ale i masy zákazníků.

„Ať žijí šílenci. Rebelové. Buřiči. Ti, kteří myslí jinak. Tam, kde ostatní vidí šílence, my vidíme génia. Protože lidé, kteří jsou dost šílení na to, aby si mysleli, že změní svět, jsou ti, kteří jej skutečně změní.“

(Výňatek z Jobsovy oblíbené reklamy Think Different z roku 1997)

Když Jobs po svém návratu do Apple v roce 1997 razantně zjednodušil nabídku počítačů, bylo to z pohledu managementu firmy šílené. A geniální. Poté, co Jobsovi několik dní vysvětlovali důvody pro to, proč Apple v roce 1997 vyrábí mnoho desítek různých variant počítačů, vstal a řekl: "Dost. To je šílené. Potřebujeme čtyři produkty, nic víc. Přenosné a stolní počítače, pro spotřebitele a profesionály. Čtyři produkty." Celá místnost utichla. Riskantní krok, který se vyplatil. Do té doby se nikdo neodvážil tak brutálně seříznout nepřehlednou nabídku. Dodnes je to nejvýstižnější popis strategie Apple.

Od Jobsovy smrti ale Apple čelí vytrvalé kritice, která se dá shrnout jednoduše: „Nepředstavujete nic nového, jen vylepšujete to, co zanechal Jobs.“ A to je nebezpečný obraz, který - bez ohledu na jeho faktickou relevanci - významně ovlivňuje vnímání firmy Apple.

Tři muži, kterým Jobs předal Apple

Kult Jobsovy osobnosti pomohl firmě Apple nejen vnitřně, ale i navenek. Showman Jobs mohl přijít na pódium prakticky s čímkoli, co má na sobě logo nakouslého jablka, a vzbudil bouřlivý potlesk. Možná i proto, že všichni věděli, že tenhle šílenec-génius by nepřišel s ničím, co by nesplňovalo jeho nesmyslně přísné nároky na preciznost a snadnost použití.

Nevýhodou tohoto kultovního přístupu ovšem byl Jobsův stín, do kterého zapadli ostatní důležití lidé Applu.

  • Tim Cook - schopný obchodník, který umožnil přerod firmy Apple z výrobce počítačů na impérium rozkročené přes tři odvětví.
  • Phil Shiller, marketingový mág, který udělal značku Apple rozpoznatelnou a ikonickou.
  • A samozřejmě Jonathan Ive, Jobsův oblíbenec, dvorní designér, který spolu s Jobsem tvořil tvář i ideový základ platforem iPhone a iPad.
Viceprezident Applu pro design měl a má významné pravomoce od samotného Steva...

Viceprezident Applu pro design měl a má významné pravomoce od samotného Steva Jobse.

Steve Jobs mezi ně rozdělil svoje království. Ale udělal to pozdě. Technický svět si zvykl na Apple, který myslí jinak. Zákazníci přijali příběh, který jim Apple nabízel: myslíme jinak, protože náš šéf a vůdce, vizionář a génius, vidí do budoucnosti. A jestli nevidí do budoucnosti, tak ji přinejmenším vytváří.

Nejbohatší společnost bez šílence za volantem

Jobs udělal z Applu nejcennější firmu na světě, měřeno cenou akcií i co do zákaznického vnímání značky. Na jeho pokračovatelích je teď těžký úkol - udržet toto dominantní postavení a přitom zachovat pověst společnosti jako firmy, která se odvážně pouští tam, kam se dosud nikdo nevydal. Firmy, která otevírá masám zcela nové kategorie a oblasti.

Apple v roce 2011

Když 24. srpna 2011 Steve Jobs odešel z Apple, byla firma v nejlepší pozici.

  • 75 % - podíl iPadu na trhu s tablety (zdroj)
  • 27 % - podíl na trhu se smartphony (USA, zdroj)
  • 83 % - podíl na trhu s digitální hudbou (zdroj)

Všechny tyto podíly od té doby klesly, což se ostatně očekávalo. Apple - s výjimkou přehrávačů hudby - nikdy neovládal trh, nebojoval cenou, spíše vydělával na zařízeních.

Od roku 2000 ovšem Apple pod Jobsovým vedením vždy přicházel s novými a novými kategoriemi, které definoval a ovládl.

Jenže radikální inovace potřebují šílence, nikoli zodpovědného správce, který se řídí prognózami a výzkumy trhu. Steve Jobs si občas vypůjčil citát nesprávně připisovaný Henrymu Fordovi, výrobci prvních automobilů: „Kdybych se zákazníků zeptal, co chtějí, řekli by: Rychlejšího koně.“ Jobs se zákazníků neptal. Neptal se ani programátorů nebo konstruktérů. Věděl, co mají lidé používat, a tak jim to přinesl, i když neodpovídal na poptávku.

Žádné bezprostřední nebezpečí zatím společnosti nehrozí. Apple bude velmi úspěšný i dalších pět nebo i deset let - iPhone a iPad v kombinaci s ekosystémem iTunes jsou sázka na jistotu. Každý rok mohou být trochu lepší, větší, menší, rychlejší. Přijdou nové služby a stovky nových funkcí.

Apple také hromadí hotovost. V tomto roce má na kontě přibližně 160 miliard dolarů v hotovosti (asi 3 430 miliard Kč), což je dvojnásobek částky, kterou má k dispozici americká vláda. Kdyby se rozhodl nakupovat a vyvíjet, mohl by se pustit takřka do čehokoli, co se mu zamane.

09.září 2014 v 07:01, příspěvek archivován: 09.září 2014 v 17:39

Apple has $164.5 billion in cash; it could buy Twitter Tesla Netflix Uber Dropbox SnapChat Airbnb Pinterest SpaceX Pandora with $12B left

Apple se tedy může - podobně jako Google - pustit doslova do kterékoli oblasti. Ať už formou akvizice, nebo vlastního vývoje. Prostředků na to má dost. Ale u volantu je zodpovědný správce, nikoli vizionář-šílenec.

Svíčky a portrét Steva Jobse na displeji iPhonu před obchodem Apple v New

Svíčky a portrét Steva Jobse na displeji iPhonu před obchodem Apple v New Yorku krátce po jeho smrti.

Nevíme, co by udělal Jobs, kdyby viděl Apple dnes. Možná by udělal na tabuli čáru. Nebo by tajnému týmu zadal úkol, který nemá nic společného s tím, co Apple dělá dnes. Někteří fanoušci ostatně i tři roky po smrti Jobse spoléhají na to, že se konečně objeví nějaký tajný projekt, který uvedl do chodu ještě génius zakladatel. Což je asi nejlepší ukázka toho, kde se Apple nyní nachází.

Apple se může zachovat jako Microsoft po roce 2000 - využít své dominance na trhu a udržet ji co nejdéle. Dělat bezpečná rozhodnutí a držet se toho, co už má jisté. Ale historie nás učí, že takové rozhodnutí pro Apple nedopadá dobře. Pokud si chce Apple udržet obraz společnosti, která dělá věci jinak, musí se připravit na pořádnou dávku chyb. A pak je, po vzoru Jobse, s úsměvem smést ze stolu a překvapit něčím, co navzdory očekávání vyjde.

Aktualizace: Do článku jsem doplnil statistiky z roku 2011.

Autor:






Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.