Brýle Google Glass

Brýle Google Glass | foto: plus.google.com/+projectglass

Google na ně zanevřel, Apple by je měl za dva roky uvést na trh

  • 12
O chytrých brýlích nebylo delší dobu slyšet. Google svůj projekt odpískal a jiní se do tohoto produktu nehrnou. O to překvapivější je informace, že chytré brýle chystá výrobce iPhonů.

Brýle Google Glass přinesly takzvanou rozšířenou realitu (augmented reality), a to přímo před oči uživatele. Reálný svět dotvářely virtuální prvky a brýle také uměly „nepozorovaně“ nahrávat videa, takže se řešilo, kde začíná a končí soukromí.

Google uvedl své brýle v testovacím provozu v roce 2013 a strhl se o ně velký zájem. Jenže to platilo v testovacím provozu, kdy byly za poměrně vysoké ceny dostupné v podstatě jen vývojářům. Google nakonec brýle nabídl komukoliv, ale nakonec to žádný velký komerční úspěch nebyl a Google tento projekt v roce 2015 ukončil.

O to překvapivější je informace agentury Bloomberg, že takové brýle chystá Apple. Podle zdrojů agentury si Apple objednal speciální displeje pro zobrazování těsně před očima. Ovšem zatím v množství, které nevypadá na masovou produkci.

Rozšířená ano, virtuální ne

Šéf Applu Tim Cook se několikrát nechal slyšet, že takzvaná rozšířená realita má velký potenciál. Apple také vlastní několik patentů vztahujících se právě k rozšířené realitě. Naopak Google se po neúspěchu brýlí Glass vrhnul na virtuální realitu, která přináší zcela umělý svět. Virtuální realita naopak Apple podle svého šéfa neláká.

Jaký je rozdíl mezi rozšířenou a virtuální realitou?

Virtuální realita (VR) nahrazuje vjemy z okolí novými. Vidíme jiný svět kolem sebe, slyšíme jeho zvuky a jsme vytrženi z opravdové reality.

Rozšířená realita (AR) oproti tomu s okolím pracuje. To, co před námi opravdu je, vidíme spolu s dalšími uměle vloženými objekty nebo informacemi.

Názorně to ukazuje hra Pokémon Go. Pokud chytáte pokémona ve vykreslené krajině, jste částečně ve virtuálním prostředí (opravdová virtuální realita by musela být všude kolem vás a vy byste ji pozorovali třeba prostřednictvím brýlí). Ale pokud si zapnete chytání v reálném okolí snímaném fotoaparátem mobilu, je to rozšířená realita.

Podle informací agentury Bloomberg nebudou brýle od Applu v prodeji dříve než v roce 2018. Zatím je vše ve fázi, kdy firma uvažuje, zda je pro ni tento poměrně lukrativní, ale rizikový trh zajímavý, a připravuje koncepty. Podle lidí, kteří jsou s projektem seznámeni, jsou už na stole první návrhy.

Podle nich by se náhlavní souprava měla bezdrátově spojovat s iOS zařízením a zobrazovat informace a další objekty v rámci reálného prostoru. To je systém označovaný jako rozšířená realita (AR), který známe například z Google Glass, Hololens od Microsoftu a dalších.

Firma zkouší oslovit různé výrobce, aby zjistila, kdo by s ní na případné výrobě mohl spolupracovat. Firma si tak zatím podle zdrojů, které si přály zůstat anonymní, objednala několik sad průhledových displejů, které by se hodily do brýlí, aby je mohla otestovat.

Chytré brýle na trhu jsou

Brýle pro rozšířenou realitu přichystal i Microsoft pod názvem HoloLens a o podobné brýle se pokoušelo či pokouší i řada méně významných značek. S „chytrými“ brýlemi přišla i společnost Snap, která vyvíjí populární sociální platformu Snapchat. Brýle Spectacles jsou ale chytré jen tím, že se dokáží propojit se smartphonem a umí nahrávat krátká videa.

Po neúspěchu Googlu bude zajímavé, jak si s chytrými brýlemi poradí Apple. Bloomberg připomíná, že Apple několikrát přišel s uživatelsky přívětivým produktem, se kterým před ním ostatní pohořeli. Jako příklad uvádí senzor otisků prstů, který se objevil na smartphonech o něco dříve. Až Apple z něj ale udělal použitelný prvek zabezpečení, bez kterého se dnes už neobejde skoro žádný smartphone.

,