Apple chce zaútočit na pozice hudební služby Spotify a pomoci mu k tomu má koupě společnosti Asaii. Její akvizicí získává unikátní prostředek k tomu, aby dokázal v předstihu vyhledat umělce, kteří mohou v následujících týdnech obsazovat žebříčky hitparád. Spotify se na tomto poli snaží získat navrch tím, že přímo spolupracuje se začínajícími umělci a malými vydavatelstvími.
Asaii využívá umělou inteligenci k tomu, aby mezi zatím neznámými kapelami objevila ty, které mají potenciál. K tomu využívá data ze sociálních sítí a steamovacích služeb, jako jsou například Apple Music, Spotify, YouTube či SoundCloud. Na svých stránkách tvrdí, že její algoritmy najdou umělce deset týdnů předtím, než se objeví v hudebních hitparádách, a že jsou schopny najít jako první budoucího Justina Biebera.
Firmu v roce 2016 založili Kuriakose Theakanath a Austin Chen, kteří před tím pracovavali právě v Applu. Třetí zakladatel Chris Zhang má nyní na LinkedIn profilu uvedeno, že je zaměstnancem Applu. V jejich týmu se však objevili i lidé ze zkušenostmi z Facebooku, Uberu, Salesforce nebo Yelpu.
Asaii dosud neměla systém hotový a testovala jej v rámci uzavřené skupiny v betaverzi. A právě v této fázi jej koupil Apple. Cena by podle zdrojů serveru Axios měla být nižší než 100 milionů dolarů (2,2 miliardy korun). Apple tak bude moci mnohem lépe doporučovat obsah uživatelům.
Apple tímto krokem pokračuje v posilování Apple Music, když minulý měsíc dokončil akvizici aplikace pro rozpoznávání hudby Shazam. Ta umožňuje uživatelům prostřednictvím mikrofonu chytrého telefonu identifikovat hudbu hrající v jejich okolí.