Apple zaplatí rodičům za nákupy jejich ratolestí

Apple zaplatí rodičům za nákupy jejich ratolestí | foto: Apple

Apple bude vracet zákazníkům v přepočtu přes 650 milionů korun

  • 52
Celkem 32,5 milionů dolarů bude vracet Apple za nákupy uvnitř aplikací, které provedly děti bez jasné autorizace rodičů. Americká Federální obchodní komise (FTC) rozhodla, že firma tento systém nákupů nedostatečně zabezpečila.

Před necelým rokem dospěl spor firmy Apple a rodičů o náhradu za jejich dětmi utracené peníze přes iTunes Store k dohodě. Nyní ji podle serveru BBC v podstatě jen doplnila Federální obchodní komise.

Uživatelé služby iTunes Store tehdy na firmu podali žalobu, že aplikace na iPhonu a iPadu umožňují dětem provádět nákupy bez vědomí rodičů. Firma chtěla spor urovnat tím, že jako odškodnění vrátí kredit do iTunes Storu.

Špatná kontrola nákupů uvnitř aplikací

Žalobu na firmu podalo již v roce 2011 asi pět rodičů, kteří se domáhali náhrady. Stěžovali si, že Apple nevytvořil systém rodičovské kontroly, který by zamezil dětem nakupovat doplňky v rámci herních aplikací (tzv. in app nákupy). Rodiče, kteří podali žalobu, tvrdili, že o nákupech nevěděli, dokud jim nepřišlo vyúčtování. Jedna žena si například stěžovala, že její dcera utratila v aplikaci Tap Pet Hotel kolem 2 600 dolarů (přes 50 tisíc korun). Aplikace samotná je zdarma, jen se přikupují různé doplňky. Apple z každého takového nákupu získává 30 procent.

Firma tehdy nabídla, že každému ze zhruba 23 milionů uživatelů připíše na jejich účet v americkém iTunes Store kredit 5 dolarů (cca 100 korun) nebo vrátí peníze všem zákazníkům, kteří postrádají 30 dolarů (cca 600 korun) a více. Apple musí podle Federální obchodní komise vrátit minimálně 32,5 milionu dolarů. Pokud zákazníci budou v souhru vyžadovat méně, zaplatí Apple zbytek peněz na účet komise.

Hlavním problémem je podle FTC prostě to, že nebylo vždy jasné, že si v aplikaci uživatel něco kupuje. Navíc, po zadání přístupových údajů pro jeden nákup, běžela patnáctiminutová lhůta, během níž mohlo dítě neomezeně nakupovat, aniž by to musel rodič autorizovat.

Přestože již v březnu 2011 Apple zavedl přísnější pravidla, která mají dětem bránit ve snadném nákupu v aplikacích, byl nyní firma vyzvána k jejich zpřísnění. V konečném výsledku by měla zprovoznit takovou zúčtovací proceduru, aby bylo jasné, že zákazníci souhlasí s konkrétní platbou za in app nákup. To by měla stihnout do 31. března.

"Nemůžete chtít po zákaznících, aby vám platiti za něco, co neautorizovali," vysvětlila podle deníku The Washington Post postoj Federální obchodní komise její šéfka Edith Ramirezová.

Desítky tisíc stížností

Firma již dříve obeslala všech zhruba 28 milionů zákazníků amerického obchodu App Store, kteří provedli nákup v aplikacích určených pro děti, aby zjistila, zda se jich problém netýká. Zda by firma vrátila peníze i do Česka, není jisté, avšak BBC tvrdí, že někteří uživatelé v Anglii byli takto odškodněni.

"Když byl problém s doručením e-mailu, využili jsme klasickou poštu," tvrdí zaměstnancům v e-mailu získaném serverem 9to5Mac šéf firmy Tim Cook.

Pode Applu si nakonec na problémy s in app nákupy stěžovalo asi 37 tisíc zákazníků.