Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Aprílové žertíky na internetu

  5:00aktualizováno  5:00
I letošní apríl přinesl na český internet mnoho povedených i méně povedených vtípků. Kde a jak to sršelo humorem? Na kterém serveru se vtipkovalo? To nejlepší jsme pro vás zaznamenali.
První duben je na českém internetu - a, dá se říci, v médiích obecně - zasvěcen míchání vážného zpravodajství se zprávami nevážnými. Na prvodubnových stránkách serverů se tedy zpravidla dočítáte novinky, které byste nečekali, nebo ve které spíše marně doufáte - nebo takové, jakým je jen velmi těžko uvěřit.

V posledních letech to ovšem s aprílem na českém internetu bylo slabší. Důvod byl jednoduchý: loni i letos připadl Apríl na den volna, kdy je návštěvnost serverů na internetu docela bídná. V tento den také nevycházejí noviny, takže podpora "seriosních zpráv" v papírových médiích není možná. Ostatně, poté, co MF DNES před třemi lety téměř vylidnila Brno zprávou o tom, že praská brněnská přehrada a hrozí zatopením města, poklesla i ochota papírových médií účastnit se aprílových žertíků většího dosahu...

Internetová média i přes letošní volný den, se na Apríla předháněla. Začněme tedy naším vlastním žertíkem na Technetu a povězme si něco o jeho pozadí. Článek věnovaný Microsoft Linux for Windows jsme pro větší přesvědčivost doplnili nejenom screenshoty aplikace, ale také downloadovatelnou betaverzí "uniklou z Microsoftu". A aby byl dopad informace o prostředí, které pod Windows umožní pracovat s programy spustitelnými pod Linuxem byl ještě větší, dohodli jsme se na zveřejnění této informace i na specializovaném linuxovém serveru ROOT. I zde byla zveřejněna podobná recenze a některé čtenáře to samozřejmě zmátlo - to přeci nemůže být apríl, když tu samou aplikaci testují dva servery...

Abychom dopad našeho žertíku otestovali, doplnili jsme aplikaci o odesílání registračního formuláře. Program po spuštění vyžadoval vyplnění registrace a přednastavil do registračního formuláře implicitně vyplněné údaje v systému Windows. Tato data pak byla odeslána po odsouhlasení uživatelem na náš server. Celkem přišlo do 18té hodiny přes 300 registrací a zajímavé je, že jen desítka z nich zněla na opravdu smysluplné jméno člověka nebo firmy. Něco to vypovídá o kvalitě registračních databází, které může mít firma Microsoft nyní k dispozici...

Aby legrace nebylo dosti, jeden z uživatelů, identifikovaný jako Jan Kotek, se pokusil vysledovat způsob ukládání informací (nedalo to moc práce) a pak během vteřiny poslal do naší databáze několik set registračních údajů. Pak ho to ale přestalo bavit - zřejmě se přesvědčil, že náš databázový stroj si s tím je schopen obstojně poradit.

Zatímco Technet i ROOT nabídly pouze jeden článek, zato s obrázky, Živě se vyřádilo v množství. První byla asi těžko skousnutelná informace o internetu po vodovodní síti. Článek byl ovšem ihned zkraje napsán tak, aby byl snadno odhalitelný jako aprílový.

Kromě tohoto článku ještě Živě přineslo tématiku odkupu Transmety firmou AMD, kde by ostatně nebylo čemu se divit, kdyby se tak stalo. Také grafické karty GeForce 4 za ceny několika málo stokorun patří spíše do říše snů, autoři ostatně i proto ponechali článek v polštině. Jak kdosi z diskutujících poznamenal, při úrovni češtiny na tomto serveru už se tak moc nezměnilo, jen se trochu bojíme, že by se to mohlo týkat i nás (zdravíme Romana :)

Také nebezpečný virus ukrývající se v obrázcích byl spíše Živou reminiscencí na apríl. V době, kdy Češi opravdu s viry do světa prorážejí, by nešlo o tak uhozenou zprávu, kdyby se nepředpokládalo kodování těla viru do obrázků...

Lupa se s aprílem vyrovnala po svém a dlužno dodat, že ve mne stále hlodá červík pochybnosti, zda vůbec o apríl jde. Titulní stránka serveru se sestávala z reklamy a vyskakovacího okna obsahujícího článek. Marek Antoš v tomto článku objasnil, že napříště se bude Lupa sestávat z reklamy a články zde budou pouze doplňkem. V poslední době to ale tak na Lupě vypadá běžně, jen velikost okna s článkem bývá obvykle větší - proto ty pochybnosti, zda šlo o apríl. Uvidíme, jak se dlouhodobě tato změna chytne.

Mobilní servery projevily duch spolupráce...

Také v mobilní oblasti bylo rušno a i zde zavládl duch spolupráce. Článek o Siemensu SL75, outdoorovém chytrém telefonu firmy Siemens, se objevil zároveň na serveru Mobil.cz, ale také na Mobilmanii a Mobilmagu. Obrázky byly totožné a čtenáři přemýšleli nad tím, zda jde o jednotný apríl, vykradení konkurentů, nebo o to, že všechny servery naletěly na dezinformaci. Vzhledem k tomu, že my víme, že obrázky dělal Martin Štěch spolu s Jakubem Matějů, tedy grafici Mobil Media, je pravděpodobnější první varianta - tedy že se všechny tři redakce domluvily na tom, že se pokusí společně dezinformovat lidi.

Další články ale už byly v režii jednotlivých serverů, takže Mobil.cz informoval o vládním příspěvku na mobilní telefony. Jak se shodla velká část diskutujících, nemusí jít o dezinformaci, protože podobné nápady z řad ČSSD tu již zazněly...

Mobilmania informovala o tom, že z Paegasu nakonec nebude T-Mobile, ale A-mobile - na A-mobile se údajně měl přejmenovat proto, aby byl první v pořadí abecedního výpisu. Slabší nápad i slabší zpracování. Třetí článek Mobilmanie se opřel do prodeje Oskara a upozornil na chybu při zpracování výzkumu, kde se do prodejů Oskara dostaly i bonbóny Oskarky. Ani tentokráte autor nevolil tradiční zpracování článku jako u běžné zprávy a tak nikoho nemohl nechat napochybách, že jde o apríl.

Mobilmag přinesl článek věnovaný telefonu Siemens SL-65 vybavenému rotačním voličem čísel, tedy nikoliv klasickou klávesnicí. Vtipný nápad doprovázený obrázkem a i malým zamyšlením nad tím, že rotační číselníky přeci jen měly něco do sebe...

Svět namodro také vtipkoval

Svět namodro přispěchal s nabídkou mnoha témat, ne každé ale bylo tak vtipné, jak sliboval nadpis. Relativně obstojně, ačkoliv na první pohled odhalitelně dopadla informace o tom, že Linux bude mít svoje vlastní počítače.

Informace o tom, že Česká pošta bude vybírat peníze i za emaily si možná zasloužila větší rozvinutí a jak poznamenal jediný diskusní příspěvek, v tomto státě by nemusela informace být daleko od pravdy, resp. v jiný den by nepřekvapila.

Článek věnovaný republice Barbados, provozované Billem Gatesem pro majitele legálních verzí Windows byl vysloveně slabšího charakteru, ačkoliv i tato myšlenka by si zasloužila rozvinutí.

Asi nejlépe na Světe namodro dopadl článek věnovaný speciálním počítačům pro školy.

Další technické servery

Server Emulátors CZ také připravil řadu aprílových žertíků, za shlédnutí stojí především pár fotografií vnitřku Xboxu - kdo by to byl čekal... Kromě toho jsou zde informace o emulátoru Atari 800 XL pro Windows a o simulátoru japonského lezení do zadku...

I mezi herními servery se to aprílem jen hemžilo. BonusWeb překvapil rusky laděnou titulní stránkou a několika žertíky, kde nejzdařilejším byla docela uvěřitelná zpráva o tom, že Andrej Anastasov a Petr Vochozka připraví erotickou adventuru The Dick. Soudě dle ohlasů se na ni mnoho čtenářů těšilo a tak to vypadá, že oběma zmíněným nezbude nic jiného, než se do ní rychle dát... Server Games si zase nenechal ujít příležitost píchnout si do jím velmi oblíbeného Zdeňka Polácha, technického šéfredaktora Mobil Media a zakladatele BonusWebu, když na něj vyhlásili finanční sbírku. Zdeněk Polách nyní zřejmě doufá, že nepůjde o apríl...

A netechnické aprílové žertíky

Humor si neodpoustil ani Neviditelný pes. Ten referoval o Mobil TV - tedy úpravě televizního přijímače tak, aby byl schopen přijímat signál TV šířený mobilní sítí. Pro netechnicky založené byla ještě poměrně úsměvná úvaha o tom, proč další díl Čelistí natočí Spielberg právě v Brdských lesích.

Tvrději se opřel do aprílu portál Tiscali, publikující informaci o tom, že předseda ODS Václav Klaus se zbláznil a přestoupil do ČSSD. I zde se diskuse stočila na skutečnost, že tím by jen fakticky potvrdil to, co svojí "opoziční smlouvou" dlouho prakticky dělal. Tím jsme se zase dostali na tenký led aprílových zpráv, které ve výsledku nemusí mít s aprílem nic společného.

Lidové noviny i MF DNES se apríla vzdaly, ačkoliv zpráva Lidovek o tom, že Zeman v USA jedná a přednáší, nechává prostor k úvahám, zda jde nebo nejde o vtip...

Snad jen Flash News z dílny novin Právo udeřil zprávou, že pracovní týden v EU bude mít napříště jen čtyři dny a přinesl k tomu velmi hezké a obsáhlé pojednání, kde se člověk může s chutí zasmát, protože redaktoři zvolili velmi seriosní a faktografický styl.

Mojenoviny (Deníky Bohemia) přejaly zprávu ČTK o tom, že v Humpolci bude odhalena pamětní deska Hliníkovi, nejznámějšímu přistěhovalci do Humpolce. A zprávu ČTK o tom, že The Independent kritizuje středověké poměry v České republice, kde jsou na prvního apríla beztrestně tlučeny ženy, asi také nelze brát vážně - na vině ale bude spíše Independent než ČTK :)

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uměle vytvořené video Barracka Obamy
Budoucnost falešných zpráv: za tři roky budou videa nedůvěryhodná

Kvůli fotomontážím se už dlouho nedá jen tak věřit fotografiím. Nové technologie povedou ke stejně přesvědčivým manipulacím i v oblasti lidského hlasu a...  celý článek

VPN v ohrožení
Apple stáhl z Číny aplikace s VPN. Putin podepsal jejich zákaz v Rusku

Blokování přístupu na necenzurovaný internet je v některých zemích stále populárnější. Kvůli požadavkům čínských úřadů tak Apple stahuje VPN aplikace. V Rusku...  celý článek

Laura Millerová na konferenci Engage 2017 v Praze
Falešné zprávy všechny překvapily, přiznává šéfka Obamova digitýmu

Jak může nejmocnější muž planety, prezident USA, vystupovat na sociálních sítích přirozeně a lidsky? Jak si ze sebe má dělat legraci, a jak naopak upozornit na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.