Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázek | foto: Profimedia.cz

Země se srazí s asteroidem, děsí ruští vědci i média. Český astronom je klidný

• 253
Ruští vědci znovu rozvířili obavy kolem možné srážky Země s asteroidem. Dojít by k ní mělo údajně v roce 2036. Neobjevili však nic nového. Přesto zaujali světová i domácí média. NASA i český astronom nevidí situaci nijak tragicky.

Už je to tu zase. Po šesti letech nás znovu straší stín Apophise. Ne přímo staroegyptského boha, ale planetky, jejímž je patronem. Vesmírný "balvan" s tímto názvem by měl zasáhnout Zemi za 25 let, tvrdí nové prohlášení ruských vědců.

Leonid Sokolov z petrohradské univerzity údajně řekl agentuře Ria Novosti: "Je pravděpodobné, že 13. dubna 2036 dojde k jeho kolizi se Zemí. Naším úkolem je zvážit různé alternativy a vymyslet scénáře a plány akce závisející na výsledcích dalšího pozorování Apophise."

Ruští vědci se měli už před dvěma týdny sejít a jednat o tom, jak odklonit planetku o průměru zhruba tři sta metrů z její nebezpečné dráhy.

Podruhé do stejné řeky

Pro Apophis (název se u nebeských těles nepočešťuje, aby je šlo snadno dohledat) to není premiéra v roli kata lidstva. Objekt označovaný správně "99942 Apophis" už vyvolal strach na konci roku 2004. Tehdy se jeho srážky se Zemí obával výzkumný tým NASA.

Ke "kontaktu" mělo podle tehdejších výpočtů dojít buď při průletu asteroidu kolem naší planety v roce 2029 nebo, a to ještě spíše, o sedm let později.

Objevitelský tým proto v roce 2004 požádal kolegy z celého světa o záznamy jejich pozorování Apophise. O malých objektech bývá totiž málo informací: těžko se pozorují a dalekohledy mají obvykle zajímavější cíle. "A čím méně máte údajů, tím větší jsou samozřejmě nepřesnosti v odhadu dráhy," říká Petr Pravec z Astronomického ústavu AV ČR.

Při extrapolaci do budoucnosti se pak nejistota rychle zvětšuje a snadno se pak stane, že oblast možného výskytu tělesa někdy v budoucnosti třeba jen "lízne" Zemi. Delší pozorování a tím zpřesnění údajů o dráze ale takovou možnost obvykle rychle vyloučí.

To byl i případ Apophise. Po prostudování shromážděného materiálu vědci z NASA poplach odvolali. Zpřesněné ukázalo, že asteroid Zemi mine. V roce 2029 určitě, v roce 2036 s velikou pravděpodobností také.

Neznamená to, že naše setkání s tímto asteroidem v roce 2029 nebude velmi blízkého druhu. Možná se dostane blíže k Zemi než jsou třeba telekomunikační satelity. Ty jsou na tzv. geosynchronní dráze zhruba 35 tisíc kilometrů nad povrchem Země.

Planetka klíčovou dírkou

Zcela vyloučit nelze zatím ani srážku. Gravitace Země při průletu v roce 2029 nepochybně ovlivní dráhu Apophise. Může dojít i k tomu, že se Země a planetka téměř dokonale "zesynchronizují". O sedm let později se pak obě tělesa sejdou ve stejnou dobu na stejném místě.

Planetka by ovšem musela proletět oblastí, která je široká asi 600 metrů, aby gravitace její dráhu ovlivnila tak nešťastným způsobem. Astronomové říkají, že je to průlet "klíčovou dírkou".

Není jasné, proč se ruští vědci rozhodli znovu na tuto známou možnost upozornit. Nikde se neobjevily informace o tom, že by zpochybňovali dosavadní údaje o Apophisu nebo objevili nějaké nové neznámé skutečnosti.

Přitom brzy by mělo být jasněji. V letech 2012 a 2013 se Apophis dostane tak blízko Země, že bude pozorovatelný i malými optickými dalekohledy. Záplava pozorování by měla současnou i budoucí dráhu planetky popsat podstatně přesněji, než ji známe dosud. Možná zcela vyloučí i možnost průletu "klíčovou dírku" a tím nebezpečí srážky v roce 2036.

Proto bychom se neměli zprávou nechat připravit o spánek, říká Petr Pravec z Astronomického ústavu AV ČR. "Objevy podobných těles jsou jen pobídka pro další měření a rozhodně nic do zpráv," myslí si český odborník.