Zemi minul asteroid, o kterém vědci ještě před týdnem nevěděli

18:00aktualizováno  18:00
Relativně malý asteroid objevili astronomové dva dny před tím, než minul Zemi ve vzdálenosti menší, než je vzdálenost Měsíce. Vědci podobné asteroidy zanášejí do databáze, aby mohli předpovědět případnou kolizi. Její šance je nesmírně malá, nikoli však nulová.

Takto ztvárnil „asteroid“ grafik pro ilustraci, v reálu se samozřejmě tentokrát nikomu takový pohled naskytnout nemohl. | foto: Profimedia.cz

Jen s dvoudenním předstihem věděli astronomové o asteroidu, který získal označení „2017 AG13". Zemi minul 9. ledna ve vzdálenosti rovnající se přibližně polovině vzdálenosti Měsíce od Země. Objekt objevila observatoř Arizonské univerzity 7. ledna.

Externí obrázek

Animace protnutí orbity asteroidu 2017 AG13 a zemské orbity (“Earth“)

09.ledna 2017 v 13:49, příspěvek archivován: 11.ledna 2017 v 13:05

asteroid (2017 AG13) missed earth by 0.5 lunar distances: diameter ~25 m, velocity 15.7 km/s, energy ~723 kilotons. https://t.co/NVeUEeiMfL

Asteroid 2017 AG13 má v průměru pouhých 16 až 37 metrů, a nepředstavoval by tedy globální hrozbu. Ale jak ukázal čeljabinský meteorit (20 metrů v průměru), i menší těleso může napáchat pořádnou paseku. Zvláště v rychlosti 16 kilometrů za sekundu (relativní vůči Zemi).

Meteorit v Čeljabinsku zachytily kamery, v roce 2013 zranil asi tisíc lidí:

V souvislosti s „těsným průletem“ se samozřejmě i tentokrát objevily v bulvárních médiích tradiční alarmující titulky, ze kterých by se mohlo zdát, jako že jsme jen o vlásek unikli osudu dinosaurů:

Přehled asteroidů, které míří k Zemi

Tabulka NEO JPL NASA ukazuje datum, velikost asteroidu, relativní rychlost i nejmenší vzdálenost v okamžiku průletu. Vzdálenost se měří v jednotkách AU (vzdálenost Země a Slunce) nebo LD (vzdálenost Země a Měsíce). Asteroid 2017 AG13 minul Zemi ve vzdálenosti 0,5 LD.

Ale žádné nebezpečí tentokrát ani vzdáleně nehrozilo. Rychlost asteroidu(16 km/s) byla příliš vysoká na to, aby mohla být jeho dráha na takovou vzdálenost nějak výrazně ovlivněna zemskou gravitací.

Víme, co na nás letí?

Asteroid ovšem může sloužit jako připomínka toho, že existuje malá, ovšem nenulová šance, že Zemi nějaký podobný objekt zasáhne. NASA zveřejňuje seznam očekávaných „blízkých průletů“, ze kterého je vidět, že jen během února můžeme čekat asi pět desítek asteroidů. Ale žádný z nich nebude Zemi blíže než Měsíc (viz sloupeček CA Distance LD v odkázané tabulce).

Astronomové mají zmapováno asi 15 tisíc asteroidů a dráhou „v okolí Země“. NASA plánuje (PDF) zvýšit připravenost na takovou eventualitu jak v preventivním stádiu (především mapování, simulace a katalogizace), tak i v přípravě na potenciální náraz (mezinárodní pomoc, krizová komunikace apod.). Řeší se samozřejmě i teoretické možnosti odklonění či roztříštění nebezpečného asteroidu v případě, že bychom o něm věděli s dostatečným předstihem (jak jsme ostatně zvyklí z hollywoodských filmů).

Horizontální osa ukazuje velikost asteroidů, vertikální (logaritmická) osa...

Horizontální osa ukazuje velikost asteroidů, vertikální (logaritmická) osa vlevo ukazuje jejich počet. Zelené sloupečky ukazují, kolik takových asteroidů dané velikosti známe, zatímco červená linka znázorňuje odhad jejich celkového počtu. Žlutý trojúhelník pak ukazuje, které asteroidy je potřeba co nejrychleji najít a doplnit do katalogu, aby s nimi bylo možné počítat.

Ochrana Země před asteroidy je zajímavá nejen z technického, ale také z ekonomického hlediska. Srážka s velkým asteroidem je událost s mizivou pravděpodobností a ohromnými potenciálními škodami, podobá se tedy z hlediska počtů třeba pojištění proti požáru nebo pádu letadla. Jenže účinná ochrana je finančně velmi náročná, a málokterá země si může dovolit investovat významné peníze do řešení takto hypotetického problému.

„Existuje výbor při OSN, který se tím zabývá, ale zatím chybí mezinárodní finanční prostředky. NASA zvýšila rozpočet na vyhledávání asteroidů, ale nemá dost peněz třeba na zvláštní teleskop na oběžné dráze vyhrazený primárně na tento účel,“ připomíná Jacob Goldstein z rozhlasové stanice NPR. Podle něj nemůžeme vyřešit problém asteroidů, dokud se nedokážeme shodnout na sdílené finanční zodpovědnosti za ochranu planety.

Riziko je zatím v čistě teoretické rovině. „Pokud chcete, aby někdo bral riziko asteroidů vážně, připomeňte mu Tunguzský meteorit,“ říká Don Yeomans, bývalý manažer kanceláře NEO NASA, která se detekcí asteroidů blízkých Zemi zabývá. V oboru je dodnes citován jeho bonmot: „První, co je potřeba udělat, je tyto asteroidy najít. Druhá věc, kterou musíte udělat, je tyto asteroidy najít. Třetí věc: musíte ty asteroidy najít. Pak můžete udělat všechno ostatní: vypočítat oběžné dráhy, předpovědět náraz, plánovat odklonění. Ale pokud ty asteroidy nenajdete, tak nic dalšího nemá smysl řešit.“

Aktualizace: Upřesnili jsme podrobnosti v článku.

Start ruské rakety Proton-M s americkou telekomunikační družicí EchoStar 21.
Po půlročních odkladech odletěla ruská raketa Proton-M