Polární záře, jak ji vyfotili astronauti ze stanice ISS.

Polární záře, jak ji vyfotili astronauti ze stanice ISS. | foto: NASA

Astronauti vyfotili z vesmíru úchvatnou polární záři, podívejte se

• 91
Fotografie polární záře z dosud neznámého úhlu poslala ve čtvrtek posádka Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). Astronauti z raketoplánu Atlantis je pořídili při dokumentování opravy stanice.

Polární záři zachytili astronauti nejprve úplnou náhodou. Fotili ukotvení nákladového prostoru raketoplánu Atlantis, když stroj spolu s ISS přelétl nad jižní polokouli. Nad zemským povrchem se přitom ukázal zelený světelný pruh.

Další snímky už vznikly záměrně. Na fotografiích pořízených jedním z členů posádky Atlantisu je vidět také sensorický nástavec OBSS upevněný na robotickém rameni (to už je mimo záběr) a část křídla raketoplánu.

Polární záře, jak ji vyfotili astronauti ze stanice ISS.
Posádky reketoplánu Atlantis a stanice ISS během společného jídla.

Polární září se nazývají světelné úkazy, které se objevují ve výšce asi 80 až 1 000 kilometrů nad zemským povrchem, nejčastěji ve 100 kilometrech. Ze závoje z červeného, zeleného i fialového světla se obvykle mohou těšit obyvatelé polárních oblastí.

A jak polární záře vzniká? Na Slunci se vlivem nerovností v magnetickém poli objevují sluneční skvrny, u kterých vznikne jedna masivní erupce. Mrak částic slunečního větru tvořený protony, elektrony a alfa částicemi pak letí vesmírem a když se setká s magnetickým polem Země a s atomy dusíku a kyslíku v její atmosféře, vzniká spektakulární hra světel.